Sjoemelaar of niet

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

Sjoemelaar of niet

#1 , 06 okt 2021 22:21

In 2018 hebben we een nieuwe condensatieketel laten installeren door een firma uit de buurt die oa. verdeler is van deze ketels.
In 2019 hebben we er al een panne mee gehad en kon er niemand van deze firma komen en is is de opdracht doorgestuurd naar iemand van de firma van de verwarmingsketel zelf. We hebben niets moeten betalen.
In 2020 hebben we een 2-jarig onderhoud laten uitvoeren door de firma uit de buurt.
Vorige week viel de ketel weer in panne. Hij gaf dezelfde foutcodes als in 2019 en sloeg voortdurend af waardoor we van donderdagavond tot dinsdagochtend geen verwarming hadden. Af en toe konden we nog wel de ketel starten voor warm water om te douchen.

Ik heb de installateur, die ook de baas is van die firma, hierop aangesproken bij zijn 1ste bezoek op maandag.

Ik zei dat de ketel defect was. Hij antwoordde me dat het om een gewoon onderhoud gaat. Ik heb hem geantwoord dat een gewoon onderhoud wordt gedaan op niet-defecte ketels. Hij antwoordde dat de ketel niet defect was. Toen ik vroeg hoe hij het dan noemde dat de ketel niet meer kon verwarmen, overdreef ik...
Hij heeft me een beige ronde schijf laten zien waarbij hij zei dat er een barst in zat en dat hij die schijf moest vervangen maar dat hij dat stuk niet had. Hij ging morgen terug komen. Dus die schijf was stuk...

Toen hij dinsdag terug kwam, heb ik hem er terug over aangesproken. Ik zei dat het niet normaal is dat een ketel die nog maar 3 jaren geleden geplaatst is, al 2x een defect heeft. En dat de ketel maar een 2-jaarlijks onderhoud nodig heeft en dat dit gebeurd is in 2020. Hij antwoordde me dat er in 2019 geen defect was omdat hij er geen betaling voor vond. Ah nee, dat is gebeurd daar de firma van de ketel zelf én daar hebben we geen factuur van gehad.
Ik heb hem ook gezegd dat er vorig jaar een onderhoud gedaan is en dat het dus niet normaal is bij een nieuwe ketel dat hij na een jaar terug moet komen. Antwoord : de ene ketel is de andere niet... Mijn gedacht : daar heb je dan toch garantie voor als consument?

We hebben 5 dagen moeten wachten tot hij kon langskomen maar de rekening had mijn partner dezelfde dag nog via mail:
- 2-jaarlijks onderhoud cv ketel voor €195 terwijl de ketel al in 2020 een onderhoud had en ik duidelijk gezegd heb dat dit geen onderhoud is
- en 41€ voor een isolatieblok - blijkbaar wat hij me heeft laten zien

We hebben 5 jaar garantie op de ketel.
Kan ik de rekening betwisten en hoe doe ik dit dan?
Ik ben ook bang dat de ketel misschien door een prutser geplaatst is en daardoor die stukken heb. Is het misschien mogelijk hem door de firma van die ketel zelf eens te laten nakijken of de installatie goed gebeurd is? Ik ben bang dat we anders elk jaar meer dan 200€ gaan moeten betalen voor "onderhoud".

Dank je voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 okt 2021 09:28

Welke is de reden waarom de ketel steeds uitvalt? Als het een gebrek aan verluchting is, is de ketel NIET defect, maar is er een fout aan het stooklokaal, en dat is uw verantwoordelijkheid.

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#3 , 07 okt 2021 17:02

Welke is de reden waarom de ketel steeds uitvalt? Als het een gebrek aan verluchting is, is de ketel NIET defect, maar is er een fout aan het stooklokaal, en dat is uw verantwoordelijkheid.
Mava,
Op maandag zei hij me dat we niets konden doen om het uitvallen tegen te gaan.
Op dinsdag zei hij dat er veel vuil van de verbranding achterblijft in de filter en toonde hij hoe we die zelf moesten leegmaken.
Maar we zijn geen techniekers en de ketel is nog 2 jaren onder garantie. Dan blijven we daar toch beter af?
Hij heeft niets gezegd over een gebrek aan verluchting.
Hij heeft zelf de pijp door de schoorsteen getrokken bij de plaatsing van de ketel én het onderhoud verleden jaar gedaan. Hij kende de oude ketel en hij heeft zelfs deze nieuwe ketel aangeraden op dezelfde plaats.

Maar hij heeft nergens gezegd dat het onze fout was.
Hij zegt dat de ketel een onderhoud moest hebben en het niet om een defect ging.
Als je een kapot stuk moet vervangen, dan gaat dit wel degelijk om een defect. Of zie ik het verkeerd?
Hij heeft ook niet gezegd dat het stuk niet onder garantie was.

De discussie ging echt over is het een reparatie of een onderhoud. :? :? :?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 okt 2021 20:02

Is een deel van de schouwpijp horizontaal gelegen? en indien ja, over hoeveel meter.?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 514

#5 , 08 okt 2021 11:32

Is een deel van de schouwpijp horizontaal gelegen? en indien ja, over hoeveel meter.?
Mava,
er is een verbindsstuk in onze berging boven en van de ketel naar de schouw horizontaal over 2-3 meter max.

Terug naar “Andere”