Bouwpromotoren vinden mij steeds

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Bouwpromotoren vinden mij steeds

#1 , 16 sep 2021 19:57

Hallo,

Ik heb een bouwgrond/projectgrond. Die eventueel in 8 bouwplaatsen kan verkaveld worden.
Ik word constant gestalkt door bouwpromotoren die de grond willen kopen.

Een paar willen zelfs geen nee horen, duwen compromis zomaar onder mijn neus en blijven aan de deur verschijnen.
Ik heb helemaal geen interesse om de grond te verkopen. Mijn paard staat er namelijk op en ik zie het als een goede investering.

Wat ik mij wel afvraag: hoe vinden die mij in godsnaam steeds?
Bij de gemeente? Kadaster? Ik weet het niet.

Is er een instantie waarbij ik kan aangeven dat ze mijn gegevens niet meer mogen uitgeven voor deze doeleinden?

Alvast bedankt voor jullie raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 sep 2021 20:43

wat u altijd kan doen, als u de naam weet van de firma waar ze voor werken is hun contacteren en eisen dat ze u met rust laten en dat bij niet navolgen ervan u klacht zal indienen wegens belaging

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 16 sep 2021 20:47

Strafwetboek :
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 60850&la=N

Steeds de naam vragen van de persoon die bij u staat en opschrijven.
HOOFDSTUK IVbis. - (ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) BELAGING.

Art. 442bis.(ingevoegd bij <W 1998-10-30/34, art. 2, Inwerkingtreding : 27-12-1998>) Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
[1 Ingeval de feiten bedoeld in het eerste lid worden gepleegd ten nadele van een persoon van wie de kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid, duidelijk was of de dader bekend was, wordt de minimumstraf voorzien in het eerste lid verdubbeld.]1
[2 ...]2
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 34, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2016-03-25/07, art. 2, 116; Inwerkingtreding : 15-04-2016>

Reclame

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 sep 2021 21:15

Een naamkaartje vragen en contactgegevens lijkt me nog beter dan enkel maar de naam vragen. Via mail melden dat stalking strafbaar is: https://www.politie.be/5998/nl/nieuws/stalking

en dat je klacht zal neerleggen bij een volgende ongewenst mail of bezoek.

Wetgeving. Het artikel 442 bis Strafwetboek voorziet in een gevangenisstraf en/of een geldboete indien een "belager" wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van het slachtoffer ernstig zou verstoren.

Er zou overigens ook soortgelijke wetgeving moeten komen voor die hinderlijke kaartjes die te pas en te onpas ongevraagd aan je autovenster worden achtergelaten.

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2021 21:41

Bedankt! Ik heb er hier al een paar op gewezen. Maakt hen inderdaad wat terughoudender.
Echter vraag ik mij ook af waar ze mijn gegevens steeds halen? Het zijn vaak andere, die gegevens moeten ze toch ergens vinden.

Is er een instantie waar ze die zomaar kunnen opvragen? Zou denken dat dat niet GDPR proof is.
Is er dan eventueel de mogelijkheid om daar te melden mijn gegevens niet meer uit te geven?

Het wordt namelijk gewoon echt een last. Elke maand staat er hier wel één voor de deur, ik begin te huiveren wanneer de bel gaat.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 16 sep 2021 23:29

Gewoon gedecideerd zijn: “neen, de grond is niet te koop. Daaag”. Ws willen ze grond niet kopen maar een recht van opstal versieren: dan zie je pas je geld bij de verkoop van het gebouwde huis met mogelijks een stevige minderprijs als de huizen niet verkocht geraken ….

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#7 , 17 sep 2021 00:23

Een naamkaartje vragen en contactgegevens lijkt me nog beter dan enkel maar de naam vragen. Via mail melden dat stalking strafbaar is: https://www.politie.be/5998/nl/nieuws/stalking

en dat je klacht zal neerleggen bij een volgende ongewenst mail of bezoek.

Wetgeving. Het artikel 442 bis Strafwetboek voorziet in een gevangenisstraf en/of een geldboete indien een "belager" wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van het slachtoffer ernstig zou verstoren.

Er zou overigens ook soortgelijke wetgeving moeten komen voor die hinderlijke kaartjes die te pas en te onpas ongevraagd aan je autovenster worden achtergelaten.
dat bestaat eigenlijk al

niet specifiek naar die kaartjes toe, maar iemand die iets aanbrengt aan uw wagen zonder uw toelating valt in theorie onder vandalisme

voor het reclame maken met die kaartjes moeten men aan bepaalde regels (wetgeving?) voldoen, iets waar die pipo's vaak niet mee in orde zijn

pho450
Berichten: 192

#8 , 17 sep 2021 14:30

Bij de FOD financiën kan u steeds, met een goede reden, de gegevens van de eigenaar van een onroerend goed opvragen.
Vele promotoren hebben bovendien vaak vele contacten (bv bij dienst stedebouw), die hen ook aan jouw gegevens kunnen helpen.
Met dreigen met klacht neer te leggen wegens stalking zou ik mij niet bezighouden. Iemand die je 3 keer vraagt om je grond te kopen gaat echt niet veroordeeld worden wegens stalking.
Wind je er niet in op, maak er een spel van en wees je er van bewust dat jij de touwtjes in handen hebt.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 17 sep 2021 15:29

De macht van het spel ligt in uw handen!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”