Hypotheek na verkoop

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

Hypotheek na verkoop

#1 , 12 aug 2021 08:51

Dag allen,

Dit is waarschijnlijk een vrij domme vraag voor iemand met iets verstand van zaken, maar bon...

Een tijdje geleden heb ik een hypothecaire lening aangegaan voor de aankoop van een grond waar 2 aparte huizen op staan (2 aparte huisnummers/percelen). Nu was ik aan het denken om 1 van deze 2 huizen aan de huidige bewoner door te verkopen.

Ik vraag me af wat de impact is op de hypothecaire lening als er een deel wordt verkocht. Moet ik dan een bepaald percentage van mijn lening aflossen, gezien een deel waar deze hypotheek op genomen is verkocht wordt? Zo ja, hoe wordt dit dan berekend?

Ik vind hier zeer weinig over terug op het internet. Ik ga binnenkort natuurlijk een afspraak met de bank maken om hier meer duidelijkheid over te krijgen maar wou toch al eens horen wat jullie gedacht is.

Grtn
W

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 aug 2021 17:21

De hypotheek is genomen op 2 percelen. Bij verkoop van een perceel zal de hypotheek moeten gelicht worden (en zal de bank ws minimaal proportioneel een gedeeltelijke aflossing van het openstaand kapitaal vorderen). Voorts aanpassing hypotheek voor het ander perceel.

Als je met de opbrengst van de verkoop het openstaand kapitaal volledig kan terugbetalen dan zou k geneigd zijn dat te doen en een nieuwe lening af te sluiten voor (een deel van) de constructiewaarde.

Idd mogelijkheden en kosten te bespreken met je bank

Mighty
Topic Starter
Berichten: 43

#3 , 14 aug 2021 13:34

Bedankt voor je antwoord. Sowieso niet genoeg kapitaal om het kapitaal af te lossen, ik heb de aankoop nog niet zeer lang geleden gedaan. Proportioneel zou dan zijn op basis van bv de grootte van het pand tegenover de grootte van het geheel waar de hypotheek op is genomen ofzo?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 14 aug 2021 14:28

Eerst en vooral moet de bank al akkoord gaan om voor een deel handlichting te geven. En dan zullen ze m.i. het hele dossier opnieuw bekijken, en dan vaststellen onder welke voorwaarden het andere deel van de lening mag verderlopen.

U kan ook, als u interessante voorwaarden kan vinden, het hele leningsdossier bij die gelegenheid elders onderbrengen. Even shoppen is dus wel aan te raden.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 16 aug 2021 19:27

Beste

De regel is dat bij vervreemding van het gehele of gedeeltelijk in hypotheek gegeven goed de opbrengst van die verkoop eerst naar de schuldeiser gaat (de bank dus).
Een voorbeeld : stel huis 1 is 300.000 euro waard en huis 2 is er 250.000 waard. Er is nog een uitstaande schuld van pakweg 400.000 euro. Indien u huis 2 verkoopt voor 250.000 euro zal die in regel integraal gebruikt worden om de uitstaande schuld met 250.000 euro te verlagen.
er blijft dan dus één huis over met waarde 300.000 en een hypotheeklening van 150.000 euro.

In elk geval dient u dit te bespreken met uw bank. Bij een wijziging van waarborgpositie (en in dit geval ook van inkomsten want er valt een huurinkomen weg) zal men het globaal dossier op zijn merites beoordelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”