vergunning voor heraanleg tuin

Fatibo
Topic Starter
Berichten: 4

vergunning voor heraanleg tuin

#1 , 23 jul 2021 06:29

Ik zal kort mijn situatie schetsen.

Ik heb een 8-tal jaar geleden een woning aangekocht (halfopen). Mijn tuin was toen veel groen. Maar wens het nu heraan te leggen.
Heb een elektrische poort geplaatst omdat er plaatsgebrek is om te parkeren. Om alles correct te doen heb ik een vergunning aangevraagd om een oprit te plaatsen in mijn tuin en een padje.
Heb alles ingediend en toen is het begonnen...

Te veel verharding. Ik had ook kiezels met beplanting. Deze heb ik dan allemaal vervangen van kiezels naar boomschors omdat het ook gezien wordt als verharding. Plannen allemaal aangepast o.b.v. hun info en ze zeggen mij telefonisch dat het zeker erdoor komt. Na voorkoming van het dossier = geen vergunning.

Stresserend ten eerste omdat het mijn tuin is en 2 omdat ik geen stap verder kom.

Mijn vraag nu?
1) heeft er iemand ook ervaring mee? En hoe heeft hij/zij het opgelost?
2) Als ik de werken laat doorgaan zonder vergunning, wat zijn de consequenties? Kan dat? Mag dat?

Graag dringend hulp!!

Alvast bedankt!

Fa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 23 jul 2021 07:36

De laatste 4-5 jaar zien ze strenger toe op de toepassing van de wet betreffende waterdecreet ( dacht 2013)

De hoeveelheid verharding in tuinen moet worden terug geschroefd zodat hemelwater kan infiltreren op eigen perceel. Een van de maatregelen die hiervoor gangbaar zijn is het opvangen van hemelwater, stockeren , recupereren en traag laten infiltreren op eigen bodem , daarna pas mag er worden afgevoerd naar openbare riolering.

Kiezels , zeker deze met de nul fractie , wordt niet aanzien als waterdoorlatende verharding. Er is daar wel discussie over. Kiezels, boomschors , kunstgras of een ander bulkmateriaal is ook geen groenaanplanting en wordt daarom meestal geweigerd als ' groene zone'.

De inplanting van je toegestane verharding is ook beperkt door de wetgeving.
In de voortuinstrook is deze steeds toegestaan naar de voordeur met een maximum van 1.50 m breed. De toegang tot een inpandige garage wordt ook steeds toegestaan . Maar een extra parkeerplaats in de voortuin wordt meer en meer afgekeurd. Zeker in gebied met lintbebouwing. Het argument van velen die dit toch doen, ik parkeer dan niet op straat gaat niet op, want als jij daar staat en er parkeert op straat een auto geraak je niet weg. Of je moet via de oprit op deze parking geraken en dan is het nog afwachten dat het percentage verharding in de voortuin niet groter wordt dan het percentage groen.
Extra parking in de zijtuin dan ? Ja als er een achterliggende garage ligt mag je deze bestraten en gebruiken voor parkeren. Geen achterliggende garage is het terug opnieuw aanvragen.

Er gelden ook regels voor constructies , verhardingen en zwembaden zwemvijvers, vijvers in de achtertuin.
Sowieso is er verplichting om ofwel op de perceelgrens te bouwen ( zie verkavelingsvergunning) en dit meer bepaald voor bovengrondse constructies zoals tuinhuizen, poolhouzes, tuinkasten garages ....;
Voor ondergrondse constructies zoals vijvers en zwembaden geldt steeds de minimum 1 meter afstand tot de perceelgrens.
Principieel geldt dit ook voor verharding maar voor terrassen aansluitend aan de woning of tuinmuren word dit oogluikend toegestaan.

Ik hoop dat ik het wat duidelijker heb kunnen maken waarmee je verder kan. Opgelet het is veel complexer dan dit want je moet je verhardingen ook gaan afwateren en daar gelden dan de regels van buffering maar ook van phytobespuitingen.

Wat ik lees uit je tekst :

- Een oprit aanleggen in je tuin en er is in de tuin geen achterliggende garage zal daarom NOOIT goedgekeurd worden.
- Je argument dat je een poort plaats wegens gebrek aan parkeerplaatsen, klopt niet. Je plaats een poort voor je privacy of veiligheid.
- Het zou gemakkelijker zijn om je slaagkansen in te schatten moest je een tuinplan kunnen laten zien.
- Kiezels worden nooit gelijkgesteld met groenaanplant. Per definitie zijn kiezel anorganisch materiaal en planten organisch materiaal. Vandaar het debacle met boomschors , is organisch materiaal maar kan de bodem verzilten en sluit na enige jaren de water- luchthuishouding in de bodem volledig af.

Je vragen :
1 Ja , ik heb daar ervaring in. Dagdagelijks zou ik durven zeggen.
2. Je kan beroep tekenen tegen de beslissing. Je kan foert zeggen en het toch uitvoeren en dan draag je de consequenties. Ik kan je verzekeren dat tuinaanleg en zeker verhardingen veel geld kosten. Prijzen van 50-350€/m² in aanleg is courant. Op bevel alles terug uitbreken en herstellen naar groenaanplanting zal nog meer kosten. + De boetes natuurlijk.
Kijk maar naar sint Niklaas , Lier , Gent en onlangs nog in Beveren waar verharde voortuinen op bevel zijn afgebroken en terug heraangelegd zijn met groenaanplanting ( en nee gazon was niet toegestaan in sommige gevallen)

opmerking;
Met de huidige overstromingen en de gevolgen hiervan op gans het land, kan ik je verzekeren dat ze strenger en strenger nog gaan worden op het verharden. Water moet infiltreren en zo traag mogelijk afvloeien.

Reclame

Terug naar “Andere”