6% btw bij sloop vs slooppremie

EsTeGe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

6% btw bij sloop vs slooppremie

#1 , 19 mei 2021 14:29

Ik ben nieuw hier op het forum, dus vooreerst mijn excuses indien ik dit onderwerp in de verkeerde categorie geplaatst heb.

Mijn vriendin en ik zijn feitelijk samenwonend en hebben samen vorig jaar een woning aangekocht die we wensen te slopen om een nieuwbouw te plaatsen. In mijn geval is deze aangekochte woning de enige eigen woning waarvoor ik een lening heb lopen (via pandwissel). Mijn vriendin heeft naast deze aangekochte woning nog een andere woning waarin ze gedomicilieerd is. Haar woning willen we behouden om later te verhuren.

We hebben geinformeerd naar de nieuwe 6% btw-regel bij sloop en heropbouw. Ikzelf zou daar recht op hebben aangezien we slechts feitelijk samenwonend zijn en elke eigenaar apart bekeken wordt, maar m'n vriendin sowieso niet omdat ze nog een andere woning heeft. Elke factuur zou dus gesplitst moeten worden: de helft aan 6% en de andere helft aan 21% btw. Dit zou ons ruw gerekend zo'n €12.500 btw kunnen besparen (we doen veel in zelfbouw). Echter stopt deze maatregel eind 2022 al, wat voor ons bijna niet haalbaar is om de bouw tegen dan af te hebben.

Daarom zijn we aan het kijken om eerder gebruik te maken van de Vlaamse slooppremie van €10.000 zodat we dit meteen in handen hebben. Hiervoor heb ik ook geinformeerd bij de Vlaamse Overheid, maar daar zijn de voorwaarden weer anders. We hebben blijkbaar helemaal geen recht op deze premie aangezien we aanspraak maken op de 6% btw (weliswaar enkel voor mijn deel) aangezien het project in z'n geheel bekeken wordt. We vinden het dan wel bizar dat je bij de aanvraag van de slooppremie een verklaring op eer dient te ondertekenen dat je geen gebruik zal maken van de 6% btw.

Onze vragen:
  • Kunnen wij dan niet gewoon zo'n verklaring op eer opstellen en enkel van de slooppremie gebruik maken? We zijn helemaal niet van plan om van de 6% btw regel gebruik te maken, wat gestaafd wordt door die verklaring op eer.
  • Zijn er mogelijkheden om ervoor te zorgen dat we sowieso geen recht hebben op die 6% btw zodat we er zeker van zijn dat we recht hebben op de slooppremie, bv. door wettelijk samenwonen?
  • Wat is dan de impact op mijn woonbonus bij wettelijk samenwonen, aangezien dit voor mij nog steeds de enige eigen woning is waarvoor ik een lening heb lopen (sinds 2016)?

Alvast heel erg bedankt om ons te helpen!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding