Verhuren via immo kantoor

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

Verhuren via immo kantoor

#1 , 24 jan 2009 21:39

Hallo graag wil ik mijn appartement verhuren via een immokantoor wat zijn dan de kosten voor mij bij dat kantoor maken zij ook een huurcontract op en plaatsbeschrijving.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 25 jan 2009 04:10

Daar zijn geen vaste regels voor. Zij bepalen dat zelf en dat word in een kontrakt vastgelegd. Voor hun moeite rekenen zij gewoonlijk de eerste maand huur aan. Er zijn er die dan ook nog hun % per maand van de huurprijs innen.

Er is hier al veel te doen geweest over die bijverdienste van immokantoren, en een ding staat vast: ze pluimen zowel U als de huuurder. Maar je bent natuurlijk van alle last af. Verder is het mijn ervaring dat de verhuurder meestal totaal geen weet heeft hoe slordig sommige immokantoren omspringen met sommige nieuwe aspirant huurders. Afspraken met huurders om het pand te bezichtigen bvb.: ze worden niet of slecht nagekomen. Ik zie soms aspirant nieuwe huurders paraderen voor mijn woning. Een uur te laat op de afspraak met de huurder voor de woning die te huur is, is courant. Laatst sprak ik zo iemand aan die al een uur aan het ijsberen was bij -5 Celsius. Hij telefoneerde naar het immokantoor dat doodleuk beweerde dat er al iemand was langsgeweest. Na nog een halfuur belde hij terug en verontschuldigden ze zich, dat het een vergissing of zoiets was. Hij maakte met het immokantoor een nieuwe afspraak voor 's anderendaags. En ja ik zag hem 's anderendaags ook terug paraderen. Hij gaf het dan wel op na een halfuur. Sommige eigenaars/verhuurders vragen zich dan af waarom hun woning niet zo gauw verhuurd geraakt. Wel daar heb je het antwoord: je wil van alle last verlost zijn, en je hebt daar veel geld voor over: laat het dan maar door hen regelen, maar verschiet dan van niets.
Natuurlijk zijn er wel ernstige kantoren, maar hoe weet je dat op voorhand ? Omdat ze lid zijn van het BIV ? Maakt totaal niets uit ! Of dacht je dat dat een garantie voor eerlijkheid en betrouwbaarheid was ?

artemis
Berichten: 3294

#3 , 25 jan 2009 11:57

Peter, vraag jezelf ook af waarom je via een immo zou verhuren...

Zoals gezegd zijn de voorwaarden verschillend. Bij het ene immokantoor houdt het contact op als er een huurcontract is getekend. Bij het andere zal men zijn neus tussen het ganse verhuurproces willen blijven steken (voor een prijs natuurlijk) en soms zelfs eisen dat de borg via hen wordt geplaatst, de brandverzekering via hen enz. Met sommige immo's ben je bij manier van spreken bijna getrouwd als je ermee in zee gaat en daar zou ik serieus voor opletten.

Huurcontracten kan je makkelijk van het internet downloaden, de meeste bepalingen erin zijn trouwens de wettelijk voorziene, veel speelruimte heb je sowieso niet. Als verhuurder kan ik je er een aanwijzen dat wij verkozen door de eenvoud ervan en de duidelijke taalvorm. Je kan dat contract dan personaliseren door er specifieke zaken aan toe te voegen (bv huisreglement ed), maar dat moet je bij een immo ook doen. Het is niet zo dat die mensen nadenken in jouw plaats.

Plaatsbeschrijvingen opstellen zijn het nieuwe lucratieve handeltje van de immokantoren. Daar moet je (en ook de huurder) apart voor bijbetalen. Als je de plaatsbeschrijving niet zelf wil opstellen, zijn er talloze expertisebureau's door wie je dat kan laten doen en dat kost zeker niet meer (wel integendeel) dan wat de immo's er voor aanrekenen.

Bij onze laatste verhuring (zonder immo) hebben wij zelfs geen affiche uitgehangen maar enkel op Immoweb geadverteerd en dat ging heel vlot. De derde kandidaat die kwam kijken heeft het genomen.

Dan is er nog het menselijk aspect. Wij verkiezen het om onze kandidaat-huurders zelf in te schatten en ik ben er zeker van dat het omgekeerde ook geldt. Via een immo gaat dat nagenoeg niet.

Wat je zelf doet, doe je beter.

Reclame

Terug naar “Andere”