Inschrijving kadaster voor nieuwbouw.

Evarist61
Topic Starter
Berichten: 23

Inschrijving kadaster voor nieuwbouw.

#1 , 25 mar 2021 14:07

Ik ben een huis aan het (ver)bouwen. Door herhaalde tegenslagen duurt dat al 4 jaar. De gemeente moet gemerkt hebben dat ik daar de nacht soms doorbreng en vraagt nu dat ik het huis aangeef bij het kadaster, het laat keuren op bouwovertredingen en het aangeef als tweede verblijf.
Het is echter nog niet af. Er is geen badkamer, geen keuken, het huis is nog niet winddicht, de elektriciteit is nog niet af, er zijn geen binnendeuren noch vloer.
Indien het niet mag graag een verwijzing naar de betreffende wet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 mar 2021 14:13

Dat huis moet toch al gekend geweest zijn bij het kadaster toen u het kocht?
Waarom spreekt u van nieuwbouw als het een verbouwing is?
Hopelijk hebt u een vergunning om te verbouwen.
En zo ja, daar staat een tijdslimiet op van twee jaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2021 14:25

Je hebt wellicht een bouwvergunning? Alle vergunningen gaan automatisch door naar het kadaster, met als gevolg dat die na een tijdje ook papieren sturen voor de aangifte van het KI. Als je nog niet klaar bent met de werken kan je dat daar gewoon op invullen normaal.

En inderdaad, bij de meeste bouwvergunningen moet je binnen de twee jaar starten met de werken (en dit ook laten weten aan de vergunningsverlener, dat je gestart bent!) en binnen de 5 jaar winddicht zitten. De vergunning vervalt ook als je 3 jaar aan een stuk niet voort doet.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2021 14:26

En je dreigt wellicht op de inventaris leegstand terecht te komen, waardoor ze nu voorstellen om het te registreren als tweede verblijf?
Kijk het inventarisatie- en vooral het heffingsreglement eens goed na. In de gemeente waar ik woon is een uitvoerbare stedenbouwkundige vergunning goed voor 2 jaar vrijstelling, en renovatiewerken die meer dan 15.000 euro kosten ook.

Evarist61
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 25 mar 2021 21:47

Dank jullie voor de talrijke antwoorden.
Ik ben in de bouwvergunning gaan kijken en er moest met de bouw begonnen worden binnen de 2 jaar en de werken moesten beëindigd worden binnen de 5 jaar. Ik heb dus nog 1 jaar.
Maar de gemeente schijnt te weten dat ik soms in het huis overnacht. Speelt dat een rol? Het is eigenlijk maar kamperen, zonder douche of keuken.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2021 09:19

Laat dat dan gewoon op die manier weten aan de wijkagent. Bel die mens misschien al eens op...

Terug naar “Andere”