Bouwmateriaal geplaatst op mijn eigendom zonder mijn toestemming

james20
Topic Starter
Berichten: 11

Bouwmateriaal geplaatst op mijn eigendom zonder mijn toestemming

#1 , 23 mar 2021 16:54

Hallo iedereen,

Ik heb een rijhuis, met een groot roofing dak, mijn gebuur heeft ook een roofing dak, maar veel kleiner. Deze daken liggen vlak naast elkaar, maar zijn wel niet verbonden. Om zijn muur te isoleren moeten ze een paar ladders gebruiken en isolatiemateriaal hebben.

Aangezien hun dak heel klein is hebben ze hun ladders voor een gedeelte geplaatst op mijn dak. Ze hebben daarvoor een firma ingehuurd. Het probleem is dat ze nooit mijn toestemming hebben gevraagd. Ze hebben er vrijdag aan die muur gewerkt , en daarna hebben ze hun bouwmateriaal (3 ladders en wat isolatiemateriaal) geplaatst op mijn dak zonder dat ik van iets wist.

Ik wil persoonlijk niet dat er heen en weer wordt gewandeld en bouwmateriaal wordt geplaatst zonder mijn toestemming. Voor het zelfde geval wordt er een gat gemaakt in mijn dak.

Zaterdag heb ik met de buren gepraat. Ze beweerden dat ze dat niet wisten, en dat ze gingen bellen met die persoon die de werken hebben uitgevoerd. De werken zouden dinsdag klaar zijn (vandaag), maar er is niemand gekomen, en intussen ligt dat bouwmateriaal gewoon op mijn dak, wat ik eigenlijk niet wil. Niet dat ik last heb van die ladders, maar gewoon het feit dat ze dit gewoon niet gevraagd hebben aan mij zit mij eigenlijk gewoon een beetje hoog. Ze konden ook gewoon een briefje in de brievenbus leggen.

Wat kan ik hieraan doen ?

- politie bellen en een verslag laten opmaken ?
- Het materiaal voor mij eisen, want eigenlijk ligt het op mijn dak ?
- andere dingen ?

Bedankt op voorhand voor de reacties !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mar 2021 19:48

Je mag daar niets van wegnemen. Dat is diefstal. Het is niet omdat het ongevraagd op uw dak ligt dat je daartoe het recht hebt. Ze hadden het inderdaad het moeten vragen, en als je dat dan had geweigerd, had de rechter hun zeker een ladderrecht gegeven. Kijk zeker uw dak goed na op eventueel beschadigingen. En spreek er de aannemer zeker over aan.

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2021 20:07

Je mag daar niets van wegnemen. Dat is diefstal. Het is niet omdat het ongevraagd op uw dak ligt dat je daartoe het recht hebt.
Sluikstort op je eigendom opruimen?
Ze hadden het inderdaad het moeten vragen, en als je dat dan had geweigerd, had de rechter hun zeker een ladderrecht gegeven. Kijk zeker uw dak goed na op eventueel beschadigingen. En spreek er de aannemer zeker over aan.
Ladderrecht is niet absoluut. Als ik de uitleg van de TS correct interpreteer, hadden de werken perfect kunnen uitgevoerd worden vanop de eigendom van de buurman.

Reclame

james20
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 23 mar 2021 20:38

Bedankt voor de reacties,

Misschien dat ik dan naar de politie moet gaan om een verslag te laten opnemen, voor later moest er een beschadiging gebeuren. Raar dat ik het niet kan opeisen, want het ligt op mijn eigendom, maar helaas weet ik daar ook niet veel over.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 23 mar 2021 20:58

Ik betwijfel dat politie hier voor komt kijken, lijkt mij immers een burgerlijk geschil.

jef007
Berichten: 1679

#6 , 23 mar 2021 21:06

wie van de Overheid moet daar dan wel voor komen??

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 23 mar 2021 21:37

wie van de Overheid moet daar dan wel voor komen??
Niemand, dit is geen taak voor de overheid. Het is een geschil tussen een privépersoon en een bedrijf.

Eventueel een deurwaarder laten komen om de vaststellingen te doen, maar die kosten zijn voor TS.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 23 mar 2021 21:47

@mava, het lijkt me geen diefstal te zijn als een persoon goederen onbeheerd achterlaat op de eigendom van iemand anders en je die goederen daar verwijdert. Maar goed, het is misschien niet de meest aangewezen actie om het materiaal in beslag te nemen:-) Ik denk wel dat je bij de politie aangifte kan doen voor sluikstort. Gezien het op uw dak is, is er (meen ik) zelfs sprake van huisvredebreuk.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 23 mar 2021 22:07

Neem alvast de nodige foto's van het materiaal dat er ligt. Uit alle mogelijke hoeken. Als het materiaal verplaatst mag u gegarandeerd zeker zijn dat andere partij de schade zal wijten aan feit dat u het verplaatst hebt.
Zorg dat u erbij bent als ze terug op dak komen en laat uw verzekering direct iemand sturen om de nodige vaststellingen te doen.
Ga desnoods samen met uw buren op uw dak om de foto's te nemen en laat buur van zijn dak naar uw dak ook foto's nemen;
Wat is uw dakbedekking - roofing of liggen daar nog keien op?

james20
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 24 mar 2021 15:37

Ik heb een roofing dak, er liggen geen keien op. Ik heb de nodige foto's genomen.

Ze zijn vandaag terug begonnen, het zou maar een paar dagen duren. ik heb zelf niets verplaatst. Er is tot nu toe geen schade, toch niet dat ik opgemerkt heb. De ladder moest sowieso een klein beetje op mijn dak staan, anders kunnen ze niet deftig werken, ik zie dit ook wel, maar ja, toch hadden ze het tenminste moeten vragen.

Het is wel jammer dat er allemaal bepaalde regels zijn in het nadeel van mij, bv politie kan niets doen, ik mag zelf niets verplaatsen, want moest er schade gebeuren aan het materiaal is het mijn fout, alleen foto's mag ik nemen.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 24 mar 2021 19:33

En daar iets onder de ladder poten leggen dat het gewicht over een grotere oppervlakte verdeelt ......

Terug naar “Andere”