bouwovertreding verjaring

Atheris
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bouwovertreding verjaring

#1 , 20 mar 2021 20:14

Hey iedereen,

vorige week is mijn bod aanvaard voor de aankoop van een huis. Nu blijkt bij de bespreking van de compromis dat de huidige woonst niet overeenkomt met de bouwplannen: er is een uitbouw geplaatst met daarop een veranda ipv een open veranda/terras op de originele plannen.

De verkoper beweerd bij hoog en laag dat dit geen probleem is en geen bouwovertreding is omdat de bijbouw in 1980 is gezet. Hij wil zelf de nodige regularisatie niet in orde maken en zet druk door te zeggen dat hij andere geïnteresseerden heeft als ik niet snel de compromis teken....

Heeft hij gelijk dat deze overtreding verjaart is en ik me geen zorgen moet maken voor eventuele overtreding/afbraak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 mar 2021 20:45

Ja.
Bouwmisdrijf verjaart doorgaans na een periode van 5 jaar na het plegen van het laatste feit. Tijdens deze periode van 5 jaren kunnen daden gesteld worden die de termijn stuiten waarna een nieuw periode (eenmalige periode) van 5 jaar begint te lopen. Wanneer de strafvordering tijdig is ingesteld kan geen verjaring van het herstelvordering meer plaatsvinden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 mar 2021 08:56

Ga gewoon eens informeren bij de gebouwendienst van uw gemeente, zonder evenwel expliciete te vragen naar die bouwovertreding. Neem een paar duidelijke foto's van de huidige toestand mee.
Boete of afbraakverplichting ervoor kan je alvast niet meer krijgen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2021 10:13

Ik zou me niet te veel zorgen maken over wat er nu staat, dat ga je niet moeten afbreken. Ik zou me eens goed informeren wat er gebeurt als jij zelf verbouwplannen hebt aan die woning. Grote kans, als je het huidige afbreekt, dat het nieuwe een heel stuk kleiner mag zijn dan wat er nu staat... Dat zijn dingen die de waarde van het pand uiteraard wel beïnvloeden.

Terug naar “Andere”