Volwassen zoon uit huis gezet zonder toestemming partner

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Volwassen zoon uit huis gezet zonder toestemming partner

#1 , 10 mar 2021 16:07

Mijn vrouw en ik wonen samen in een huurwoning met onze volwassen zoon.
Hij talmt met het zoeken naar werk en nu wil mijn vrouw hem door een vrederechter uit huis laten zetten, zogezegd voor zijn eigen bestwil.
Ik ben daar niet mee akkoord daar ik nog steeds vertrouwen heb in mijn zoons goede wil, en hij wil mij ook absoluut niet in de steek laten.
Kan mijn vrouw eenzijdig mijn zoon laten uit huis zetten, tegen mijn en zijn wil?
Wat als mijn zoon en ik weigeren in te gaan op een oproeping door bemiddelaar/vrederechter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kristel Peeters
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2021 18:09

U kan best beiden wel ingaan op het verzoek van de vrederechter om op zitting te komen als u dat gevraagd wordt.
Niet komen is niet echt beleefd.
De vrederechter zal alle partijen horen en een aantal voorstellen doen waarop u kan ingaan.
Misschien raken jullie samen wel akkoord met een termijn oplossing, ...

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2021 21:17

Ik begrijp niet op welke basis mijn vrouw onze zoon voor de vrederechter zou dagen?
Het enige inkomen dat we hebben is mijn pensioen, dus als ik daarvan een deel wil blijven gebruiken om onze zoon een dak boven zijn hoofd te geven, wat is daar fout mee?
Zou een vrederechter daar überhaupt op in willen gaan?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 10 mar 2021 22:45

Ik begrijp niet op welke basis mijn vrouw onze zoon voor de vrederechter zou dagen?
Dat zult u toch wel aan uw vrouw moeten vragen , want wij kunnen niet weten welke reden zij kan opgeven .
Het enige inkomen dat we hebben is mijn pensioen, dus als ik daarvan een deel wil blijven gebruiken om onze zoon een dak boven zijn hoofd te geven, wat is daar fout mee?
Daar hebt u alle recht toe , en uw argument zal een doorslaggevende rol spelen bij vrederechter .
Zou een vrederechter daar überhaupt op in willen gaan?
Jazeker , want het woord zegt het zelf . Het is een rechter die de vrede probeert te bewaren , en conflicterende partijen probeert een oplossing te bieden waar ze vrede moeten/kunnen mee hebben
( een goede raad zeg maar , of in het ergste geval zal rechter aanraden om een sociale dienst te contacteren ).
In eerste instantie wordt zulk een procedure een verzoeningspoging genoemd , en als uw zoon geen zware feiten kunnen aangewreven worden , zal de vrederechter proberen uw vrouw te overtuigen van het onzinnige van haar vraag . U zal uiteraard ook uw mening mogen geven .
Uw vrouw hoeft daar niet mee akkoord te gaan ( let wel : de rechter spreekt in deze geen oordeel /veroordeling uit ) ; maar dan kan ze een gerechtelijke procedure inleiden bij dezelfde vrederechter , die dan een oordeel MOET uitspreken , die niet noodzakelijk in haar voordeel zal zijn , en haar geld kan kosten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2021 13:38

Mijn vrouw wil mijn zoon zonder mij erbij naar de vrederechter brengen zodat die mijn zoon kan verplichten om dadelijk werk te zoeken onder begeleiding en apart te gaan wonen via OCMW, +contactverbod met mij.
Mijn zoon kwam nooit in aanraking met de wet, is steeds vol goede wil, heeft wel moeite met werk vinden wegens asperger. Het enige "zware" feit dat ze hem wil aanwrijven is dat hij nog geen werk heeft en bij ons inwoont.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 11 mar 2021 13:50

Wanneer uw zoon zou gedagvaard worden ( uitgenodigd om ter zitting te verschijnen ) ;
kan uw zoon u een volmacht uitschrijven waarbij u de toelating krijgt om ZELF te verschijnen , en waarbij uw zoon dan niet verplicht is te verschijnen .

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... l-2019.pdf

In een verzoeningsprocedure kan een vrederechter niets verplichten ( hoogstens adviseren ) .

Is uw zoon gedomicilieerd in het ouderlijk huis ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Peter-g-a
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2021 15:04

Mijn zoon is bij ons gedomicilieerd, maar niet vermeld op het huurcontract. Ik dacht erover om dat te doen, maar mijn vrouw moet dan mee ondertekenen en zal daar niet mee instemmen natuurlijk.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 11 mar 2021 18:30

Gedomicilieerd is opnieuw een pluspunt .
Als uw zoon huurder zou zijn , wordt het haast onmogelijk om hem " uit te zetten " .
Afhankelijk van uw huurcontract zou het zelfs mogelijk zijn een huurcontract op te stellen tussen u en zoon . ( dat wordt dan onderhuur , iets gecompliceerder ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”