perceel onrechtmatig ingenomen en bebouwd door onbekende

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

perceel onrechtmatig ingenomen en bebouwd door onbekende

#1 , 01 mar 2021 17:30

Beste allen,

Mijn gepensioneerde vader is momenteel woonachtig in het buitenland. Hij is sinds vele jaren eigenaar van o.a. een perceeltje tuingrond in een Vlaamse buitengemeente.

In zijn afwezigheid is er sinds enige tijd iemand zonder toestemming zijn perceel in gebruik gaan nemen. Er werd een houten tuinhuis op gebouwd door een onbekende. Dit tuinhuis werd tevens voorzien van zonnepanelen. Ernaast staan andere bouwsels zoals een metalen hondenkennel, een buitendouche, een waterpomp met pompbak ect. Er staan zand- en cementzakken en houten balken klaar. Er werden boompjes aangeplant en een moestuin begonnen. Er wordt blijkbaar aanstalten gemaakt om de bewoning en de bouw uit te breiden.

Wanneer dit alles is gebeurd weten wij niet. Een naast familielid vroeg mij (als dochter van mijn vader) onlangs toestemming om te mogen verpozen in het weekend op het betreffende perceeltje. Na mijn toestemming is mijn familielid ter plaatse gegaan en heeft de vaststelling hierboven gemaakt.
Wij weten niet wie dit heeft gedaan, noch wanneer, maar wellicht niet langer dan 5 jaar geleden. Er is geen vraag geweest, noch enige toestemming gegeven om het perceel te huren of te gebruiken.

VRAAG:

- Wellicht is alles zonder vergunning gebouwd. Kan mijn vader als rechtmatige eigenaar aansprakelijk worden gesteld voor de illegale bouwsels?
- Kan de 'bezetter' eventueel op enige manier het bezit verkrijgen? (dat zou wel straf zijn!)
- Mijn vader is over de 80 en zal wellicht niet meer naar Belgie komen om zich hiervan te vergewissen. Hoe kunnen wij deze onbekende persoon het vlugst en met de minste problemen van ons perceel wegkrijgen?

Vooraleer ik mij richt tot de gemeentediensten had ik liever uitsluitsel gekregen over de legale problemen die dit met zich mee kan brengen.

Dank voor elk antwoord,
K,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 mar 2021 17:59

Het spreekt vanzelf dat jullie dat niet moeten gedogen.
Enkele vaststellingen:
1. slechts 5 jaar, dus absoluut geen sprake van verkrijgende verjaring e.d.
2. ingevolge het recht van natrekking kunnen jullie alle constructies op die grond als jullie eigendom beschouwen
3. aangezien jullie eigendom mogen jullie alles platgooien en verwijderen
4. het moet via buren toch mogelijk zijn om te achterhalen wie de dader is; zo niet laat u ter plekke zelf een bericht achter

Vervolgens verzoekt u de dader om alles op zijn kosten te verwijderen en het terrein terug in oorspronkelijke staat te herstellen.
Indien niet in der minne dan via rechtbank.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 01 mar 2021 18:38

Beste Thomas Morus,

Zeer bedankt voor uw snelle respons!

Kunt u mij ook zeggen wat de eventuele verjaringstermijn is voor zoiets?

(Het perceeltje is langs de straatkant aan het zicht onttrokken door begroeiing. Mijn laatste bezoek dateert van eind 2017. Toen heb ik niets opgemerkt. Vandaar dat ik de termijn van 5 jaar aanhaal. Maar het zou ook langer geleden kunnen zijn.)

Ik veronderstel dat mijn vader liever geen rechtzaken in gang steekt, tenzij dan voor het vredegerecht. Komt dit in aanmerking?

Nogmaals veel dank,
K

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 mar 2021 19:06

- 30 jaar
- uitzetting uit plaatsen zonder recht betrokken valt onder bevoegdheid vrederechter
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 01 mar 2021 19:12

Zeer bedankt alweer!

Kunt u mij aanraden of ik deze persoon best zelf aanspreek, of via de gemeente, de politie, of een advocaat? En wat met de bouwsels die erop staan? Ik wil geen fouten maken of problemen krijgen met die onbekende, noch met de overheid.

Vriendelijke groet
K

lukasi
Berichten: 1140

#6 , 01 mar 2021 19:17

Denk eerder dat de andere fouten heeft gemaakt en problemen ga krijgen met de rechtmatige eigenaar ( uw vader en jullie dus) of met de overheid.
Dadelijk en direct korte metten mee maken.
Container zetten en alles er in kieperen met een minikraan.
Hij zal daar heel rap staan

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 01 mar 2021 19:22

Eerst vragen met A.S.
Indien zonder gevolg brief advocaat.
Indien weer geen gevolg vrederechter.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#8 , 01 mar 2021 19:24

Merci, Lukasi!

Wel, ja inderdaad, de onbekende heeft fouten gemaakt.
Als ik die persoon aanspreek en hij haalt het meest kostbare weg (de zonnepanelen bvb), dan blijft mijn vader verantwoordelijk voor de illegale bouw van het houten huis? De onbekende heeft bovendien een hek geplaatst en een postbus. Hij durft, dat wel.

Groetjes,
K

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 01 mar 2021 19:33

Bent u 100 percent zeker dat uw vader de enige eigenaar is van die grond?
En het is toch het juiste kadastrale perceel?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 01 mar 2021 19:39

Kan dat geen 'werk van de akker' zijn ttz een volkstuin waar gebruikers een deeltje van mogen gebruiken. Na x tijd geen reactie wordt het terug verhuurd.
Meestal zal de gemeente wel weten wie als 'voorzitter' of 'beheerder' optreedt.

De buren van uw vader gaan dat zeker kunnen vertellen.. dus dat familielid kan dat altijd daar al eens navragen. of het zo is en wie de 'beheerder' is.

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#11 , 01 mar 2021 19:43

Zeker weten, Thomas Morus.
Ik was de voorbije zomer bij mijn ouders in het buitenland (buiten de EU). Het perceel is wel degelijk nog altijd in zijn bezit, absoluut. Hij heeft mij de eigendomstitel nog getoond omdat hij erover denkt het perceeltje aan mij te schenken.
Groetjes,
K

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#12 , 01 mar 2021 19:44

En het is zeker het juiste kadastrale perceel. Mijn nichtje is foto's weest nemen en ik herken alles nog. Het oude vervallen schuurtje en de inplanting van de bomen.

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#13 , 01 mar 2021 19:47

Dank u beste Franciscus.
Als kind gingen we daar vaak gaan spelen. Het is onverdeeld in bezit van mijn vader. Hij had daar toen fruitboompjes geplant. Het is nooit een volkstuintje geweest. Ik heb het perceelnummer teruggevonden op CadGis maar ik heb nog niet ontdekt hoe ik
de naam van de eigenaar (mijn vader) uit de databank kan halen.
Groetjes.

Franciscus
Berichten: 38590

#14 , 01 mar 2021 19:51

Dan zal er ook een belastingbrief zijn met een KI ... krijgt uw vader die op zijn adres??

kitkatty
Topic Starter
Berichten: 19

#15 , 01 mar 2021 19:54

Jazeker. En dat wordt ook jaarlijks betaald.

Terug naar “Andere”