Servitudeweg

B16921
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Servitudeweg

#1 , 22 jan 2021 14:28

Beste allen,


Een 3 tal jaar geleden kochten wij een bebouwd stuk grond.
Aan de linkerzijde van ons perceel, maar wel nog degelijk binnen de perceelsgrenzen, loopt onze oprit in kasseien die overloopt in een stuk gras en doorsteekt naar 2 achtergelegen stukken grond die momenteel ingericht zijn als weiland.
Het enige wat hiervan in de akte beschreven staat, is dat er ergens verwezen wordt naar de 'bestaande servitudeweg', maar voor de rest staat hier niets over opgenomen en vind ik ook in andere documenten hiervan niets terug.
In de atlas der buurtwegen staat deze weg niet opgenomen.

Het probleem zit hem erin dat de weilanden vroeger een uitgang hadden langs een andere kant (wellicht ook via een perceel) waarvan die eigenaar daar nu een poort heeft gezet.
Sinds vorig jaar rijden hier over ons relatief smalle padje traktoren over, die telkens weer het kasseiweggetje zelf, de grasstrook alsook de bomen die aan de zijkant staan zwaar beschadigen. Het padje wordt door het gewicht van de traktoren stuk en uit elkaar gereden, het zijn namelijk geen standaardmodellen maar zeer grote types van traktoren.

Mijn vraag nu is:

- Hebben zij recht om hierover te rijden?
- Indien ja, wat valt onder normaal gebruik hiervan? Wie draait op voor de schade die telkens weer optreedt van zodra zij hierover rijden?


Bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jan 2021 16:07

Ze hebben misschien recht erover te rijden, maar ze moeten de schade die ze aanrichten wel herstellen

eylis
Berichten: 8840

#3 , 22 jan 2021 16:22

Een "oude" servitudeweg die naar een landbouwgrond leidt is niet geschikt om met zeer zware 'hedendaagse) tractors te berijden. Vroeger waren de tractoren smaller en lichter. Aldus beschadigt de boer steeds uw aanplantingen en de weg zelf ook. De eigrenaar van het perceel aan de andere kant van de weilanden heeft het natuurlijk slim gespeeld en een poort gezet. Strikt genomen moet hij evenzeer doorgang verlenen als u. Op die manier wordt de sleet/ schade verdeeld over beide percelen. In eerste instantie de boer aanspreken dat hij uw perceel beschadigt. Anderzijds de overbuur verwittigen dat hij ook overweg moet toestaan. Het blijft echter een moeilijk probleem, want de boer die...ploegt verder natuurlijk.

Reclame

B16921
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2021 20:22

Bedankt voor jullie reactie.


- Hoe kan ik juridische zekerheid krijgen dat dit effectief een wettelijke servitudeweg is?
- Het lijkt mij ook logisch dat het padje minstens hersteld moet worden naar zijn oorspronkelijke staat waarin het zich bevond alvorens hij hierover passeert. Kan ik ook hiervan ergens zekerheid verkrijgen alsook van het feit dat hij niet met dergelijk groot materieel hierover kan?


Bedankt,

eylis
Berichten: 8840

#5 , 23 jan 2021 22:04

Als u de oorspronkelijke breedte van het paadje kan vaststellen, spreekt dat voor zich hoe het gebruikt mag worden. Een wegel is geschikt voor kruiwagens en vee. Een tweesporig pad (zonder berm) voor bescheiden tractoren of bobcats.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 jan 2021 13:17

- Hoe kan ik juridische zekerheid krijgen dat dit effectief een wettelijke servitudeweg is?
In uw akte , eventueel voorgaande akten (als de passage ooit niet of onvolledig overgenomen is) ... eventueel ook die van het betrokken perceel.

Wat staat er precies in ?


Het kan perfect dat de andere eigenaar die de doorgang op zijn terrein afsloot, helemaal geen verplichting had of heeft om de landbouwer overgang te verlenen.

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2021 16:18

Op het hypotheekkantoor moet u de akte gaan lezen die voorafging aan de uwe. En eventueel nog die daarvoor. Er moet ooit een overeenkomst of een vonnis ontstaan zijn met alle details.
U hoeft geen kopie te vragen; enkel inzage om te lezen. Dat kost minder.
In uw akte staat normaal gezien een dertigjarige oorsprong; daar staan nuttige data in.

----------------

Merkwaardig in uw verhaal: plots rijden tractoren over uw perceel sinds vorig jaar.
Is dit bericht in het juridisch forum dan uw eerste zet?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2021 16:28

U kan ook beginnen met aan degene die de weg gebruikt te vragen op welke akte hij zich steunt om dit te mogen doen. Uiteindelijk dient hij het bestaan van de erfdienstbaarheid te bewijzen, niet u.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 24 jan 2021 17:25

Wanneer u de officiële categorie van de wegel kent (breedte) mag u ook uw terrein langsheen dat paadje afpalen of beplanten.

B16921
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jan 2021 23:49

- Hoe kan ik juridische zekerheid krijgen dat dit effectief een wettelijke servitudeweg is?
In uw akte , eventueel voorgaande akten (als de passage ooit niet of onvolledig overgenomen is) ... eventueel ook die van het betrokken perceel.

Wat staat er precies in ?


Het kan perfect dat de andere eigenaar die de doorgang op zijn terrein afsloot, helemaal geen verplichting had of heeft om de landbouwer overgang te verlenen.

Momenteel is het enige qua verwijzing in de huidige akte het volgende:

"De voormelde vergunning van 06/02/1972 wordt aan de kopers overhandigd. Deze vergunning werd door het schepencollege verleend onder de voorwaarde dat de bestaande servituutweg lopende van de zuidkant van het perceel naar de xxxstraat over een lengte van +- 107,50 m. op eerste verzoek kosteloos aan de gemeente wordt afgestaan."

Meer info werd er niet overgedragen tijdens de verkoop.

Zoals ik begrijp uit het bericht van Gaby P zal ik alvast eventuele eerdere aktes gaan opzoeken, om dit uit te klaren en de originele tekst ervan op te sporen.
@Gaby P, inderdaad is dit het eerste dat ik hierin onderneem, de focus lag het afgelopen jaar op de verbouwing van de woonst.
Het op en af rijden is bovendien seizoensgebonden tussen maart en juli.

In de veronderstelling dat dit effectief een servitudeweg is, ga ik ervanuit dat in een voorgaande akte ook beschreven zal staat hoe deze gebruikt mag worden?
Het gaat uiteraard niet enkel over de schade die veroorzaakt wordt, waarvan ik het zelf maar logisch vind dat het hersteld wordt in zijn oorspronkelijke toestand indien schade wordt veroorzaakt, maar ook mbt extra kosten die gemaakt moeten worden indien we het pad zouden heraanleggen (zwaardere onderfundering tgv het gewicht van de huidige machines ivm 'normaal gebruik').
Op zich heb ik er ook geen probleem mee dat ze erover rijden, iedereen moet zijn werk doen, maar dan wel met gepaste voertuigen.

Bedankt!

freelance
Berichten: 2615

#11 , 13 feb 2021 15:13

Is hier ondertussen meer klaarheid in gevonden door TS ?

Ik merk wel dat er sprake is van een kosteloos afstaan aan de gemeente .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”