Onvergunde stallen - herbouwen mogelijk?

mysticwizard
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Onvergunde stallen - herbouwen mogelijk?

#1 , 25 dec 2020 11:27

Beste,

We zouden op korte termijn een woning verkopen van mijn grootvader, op deze eigendom staan verschillende gebouwen en het is gelegen in agrarisch gebied. Dit was vroeger een landbouwbedrijf.
Echter is 1 groot gebouw (stal) gebouwd in +/- 1975, zonder vergunning. Dit jaartal moet ik nog bevestigd krijgen. In agrarisch gebied mogen gebouwen terug opgebouwd worden, waar reeds gebouwen stonden. Het zal dus voor sommige potentiële kopers belangrijk zijn om te weten als ze dat gebouw opnieuw mogen bouwen voor bv. professionele activiteiten.

Op internet lees ik dat bouwovertredingen soms een "verjaartermijn" hebben van 30 jaar, maar ik raak er niet volledig wijs aan uit.

Is er iemand dat mij uitsluitsel kan geven hoe de situatie juist is? Indien er acties ondernomen kunnen worden om te regulariseren indien nodig en hoe dit juist te doen?
Op het jaartal kom ik asap terug indien dit noodzakelijk is om de situatie correct te kunnen inschatten.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 01 jan 2021 01:19

Qua termijnen is er een verschil tussen een bouwovertreding waartegen GEEN burgerrechtelijk of strafrechtelijk bezwaar is opgemaakt ;
en overtredingen waartegen WEL opgetreden werd .
M.a.w. als er geen overtreding werd vastgesteld voor die stal van omstreeks 1975 , dan staat dat gelijk met een ' regularisatie " .
De 30 jaar verjaring geldt voor overtredingen van voor 27/7/1998 , wanneer er geen herstelvordering op rust .

Als het erf evenwel gelegen is in een agrarische zone , zou het evenwel kunnen dat daar uitsluitend agrarische activiteiten ( in de ruime zin ) mogen op gebeuren .
https://www.habitos.be/nl/bouwen-verbou ... eding-8185
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2021 16:22

Grote kans dat er wel instandhoudingswerken mogen gebeuren, maar geen sloop-en heropbouw. Informeer bij de dienst omgeving/stedenbouw. En neem recente foto's in inplantingsplannen mee

Reclame

Terug naar “Andere”