Domicilie op 2de verblijf

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

Domicilie op 2de verblijf

#1 , 19 dec 2020 12:24

Hallo,

Ik ben eigenaar van een weekendhuisje op eigen grond ( deels recreatie en deels bosgrond).
Ik heb mijn domicilie daar sinds juli 2017. En woon daar effectief. Ik heb geen andere woning.
Deze week kreeg ik "telefonisch" de mededeling van de wijkagent dat ik een andere woonst moet zoeken en dit binnen de 3 maanden.
Moet dit in feite niet aangetekend door de stad verwittigd worden?
Ik heb de stad (Herentals) gebeld met de vraag over het hoe, wat en waarom zo plots.
Iedereen in onze straat is hier gedomicilieerd.
Kunnen ze mij zo maar ineens op straat zetten?
Want ik ben niet in de mogelijkheid om bijvoorbeeld extra huur te betalen.
Wat kan ik hier tegen doen?
Wat zijn mijn mogelijkheden.
Ik wil hier blijven wonen.

Bedankt voor enige reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 dec 2020 15:50

Ik heb geen andere woning.
Waarom schrijf je dan in de titel "tweede verblijf"? Waar is uw eerste verblijf dan?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 19 dec 2020 15:57

Het permanent wonen in recreatiegebied is niet toegelaten ( en dit sinds 2009 ) krachtens de Vlaamse Codex Op Ruimtelijk Ordening , en kan tot zware sancties leiden .
Dat u daar gedomicilieerd bent sinds 2017 , doe daar niet aan af .
De gemeente is weliswaar verplicht om u daar te domicilieren , als u daar permanent woont ; doch dit doet niets af aan de decreten van de Vlaamse Regering .
Meerdere gemeentes hebben daar in het verleden voor gewaarschuwd , zoals ondermeer hier Rijkevorsel :
https://www.rijkevorsel.be/bouwen-en-wo ... e-bewoning
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 21 dec 2020 08:46

Ik heb na wat zoekwerk op google het KB gevonden van 16 juli 1992 artikel 16. Daarin staat dat mijn domicilie na 3 jaar definitief wordt als de gemeente geen stappen heeft ondernomen tijdens deze 3 jaar.
In mijn geval hebben ze dat ook niet gedaan.
Maar de gemeente spreekt van 10 jaar verjaring?
Ik kan niet goed volgen.
Ik mix waarschijnlijk dingen door elkaar?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2020 13:15

De tekst waar u naar verwijst is in 2017 opgeheven.
Zie Belgisch Staatsblad op Numac 2017011300.

"Art. 7. In artikel 16 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° paragraaf 2 wordt opgeheven;"

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 dec 2020 13:22

Vraag is of die opheffing effect kan hebben op reeds "verworven" rechten...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freelance
Berichten: 2615

#7 , 21 dec 2020 19:19

Hebt u al contact opgenomen met het omgevingsloket van gemeente Herentals , om u te informeren over de permanente bewoning op het perceel waarvan u eigenaar(es) bent ?
https://www.herentals.be/omgeving
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

anneke320
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 21 dec 2020 21:19

Dit is de reactie van de gemeente:
Geachte,
Ik stuur hierbij eni­ge info over het han­dhavingstraject rond permanent wonen in weekendverblijven.
Het traject concentr­eert zich op het uit­gangspunt van “funct­iewijziging”. Dit wil zeggen dat het wij­zigen van een weeken­dverblijf naar een woning met permanente bewoning vergunning­splichtig is. Deze werkwijze is beslist op 30 november 2020 door het college van burgemeester en schepenen. De besluit­en zijn terug te vin­den op de website van de stad. https://www.herental­s.be/besluiten-schep­encollege.
Een inbreuk tegen de­ze “functiewijziging” treedt op het mome­nt van de functiewij­ziging en dat is de datum van inschrijvi­ng. In de aanpak rond het permanent wonen zal dus tegen de “functiewijziging” op­getreden worden. Waa­rbij de bewoners een aantal maal verwi­ttigd worden dat op die locatie geen per­manent wonen zal wor­den toegelaten.
Bij inschrijving zal door de dienst burg­erzaken een attest “inschrijving weekend­verblijf – kennisname niet permanente be­woning” dienen te wo­rden ingevuld. Dit is de eerste verwitti­ging.Bij de woonstcontrole van de wijkagent zal er een tweede ver­wittiging gebeuren en hiervan zal er een bestuurlijk verslag worden opgesteld.Drie maanden na de eerste inschrijving zal er een proces-ver­baal worden opgestel­d. Bij niet-naleven van dit proces-verba­al zal er opgetreden worden.

Even wat toelichting waarom er opgetreden wordt bij jullie. De termijn van verja­ring is nog niet ver­streken op de inbreuk “functiewijziging”. In recreatiegebied is dit 10 jaar. De inbreuk zou dus pas verjaren op 13/07/20­27. Hierdoor wordt het handhavingstraj­ect verder gezet en zal er een pv opgema­akt worden rond febr­uari/maart 2021 voor de inbreuk “functie­wijziging”.

​Ik hoop jullie hierm­ee voldoende te hebb­en geïnformeerd.

Met vriendelijke gro­eten,

Expert Handhaving
Stad Herentals

freelance
Berichten: 2615

#9 , 23 dec 2020 18:37

De beslissing van het schepencollege lijkt niet beschikbaar te zijn op hun website .

Maar het ziet er naar uit dat u niet langer permanent zal kunnen verblijven ( en bijgevolg problemen met uw domicilie ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”