Vernietiging bouwvergunning

Sandrina
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vernietiging bouwvergunning

#1 , 26 aug 2020 12:46

Een buur die een zonevreemde woning koopt en een verbouwingsvergunning aanvraagde sloopt de volledige woning en bouwt een volledige nieuwe woning, de sloop is gebeurd tijdens de bekendmaking van de verbouwing die het aanplakaffiche van 30 dagen vermelde, hier is onmiddellijk de procedure ingesteld om de werken laten stilleggen door politie(pv) en beroep ingesteld, de vergunning is volledig vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen de enige mogelijkheid was nog cassatieberoep bij de Raad van State(is niet gebeurd), de gemeente heeft een aanplakaffiche van 30 dagen geplaatst met de melding dat zij akkoord gaan met deze beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen en cassatie is nu al een hele tijd niet meer mogelijk.

Mijn advocaat zeg het dat enkel het volgende kan doen
Als u schade of hinder ondervindt, dan kunt u eventueel via een burgerlijke procedure het herstel van de schade of een schadeloosstelling vorderen.

Er is geen mogelijkheid om via administratieve weg "herstel" te vragen; dit is immer prerogatief van de bevoegde overheid (het cbs of de gewestelijk stedenbouwkundig inspecteur van het ministerie van de Vlaamse gemeenschap).

U dient alsdan evenwel uw "schade" in concreto te beschrijven en desgevallend te begroten.

Welke schade/hinder lijdt u in concreto ingevolge het gepleegde bouwmisdrijf ... opdat deze procedure kan aangevat worden?
Mijn vraag is wat zijn mijn mogelijkheden en wat moet ik doen

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 aug 2020 14:31

"de vergunning is volledig vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen de enige mogelijkheid was nog cassatieberoep bij de Raad van State(is niet gebeurd), de gemeente heeft een aanplakaffiche van 30 dagen geplaatst met de melding dat zij akkoord gaan met deze beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen"

De vergunning is toch vernietigd?
Begrijp de vraag niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2020 16:52

U kan m.i. voor de burgerlijke rechtbank de verwijdering vorderen van de werken die, gelet op de vernietiging van de bouwvergunning, nu niet vergund zijn.

Ik citeer uit een vonnis:
De vordering tot het bevelen van een herstelmaatregel gesteld op basis van de stedenbouwwetgeving kan, zoals bepaald door artikel 6.1.43 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) enkel ingesteld worden door de stedenbouwkundige inspecteur en het college van burgemeester en schepenen. Deze vordering kan ingesteld worden voor de rechtbank van eerste aanleg zetelend in burgerlijke zaken.

Een derde-benadeelde van een stedenbouwkundig misdrijf die door dit misdrijf schade geleden heeft kan op grond van artikel 1382 van het Burgerlijk Wetboek een vordering tot herstel van de schade in natura instellen voor de burgerlijke rechter. De burgerlijke rechter kan dan de noodzakelijke maatregelen bevelen om een einde te maken aan de schadeverwekkende toestand.
(P. Vansant en B. Nelissen, Ook de buurman heeft rechten, TMR 2010, afl. 1, 2-22; T. Vandromme, De privatisering van de handhaving ruimtelijke ordening: de benadeelde derde moet zelf de handen uit de mouwen steken?, RW 2011-12, afl. 40, 1773-1776; Rb. Gent, 9 december 2003, NjW 2004, 770).
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Sandrina
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2020 10:07

U kan m.i. voor de burgerlijke rechtbank de verwijdering vorderen van de werken die, gelet op de vernietiging van de bouwvergunning, nu niet vergund zijn.

Ik citeer uit een vonnis:
De vordering tot het bevelen van een herstelmaatregel gesteld op basis van de stedenbouwwetgeving kan, zoals bepaald door artikel 6.1.43 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) enkel ingesteld worden door de stedenbouwkundige inspecteur en het college van burgemeester en schepenen. Deze vordering kan ingesteld worden voor de rechtbank van eerste aanleg zetelend in burgerlijke zaken.
Kan ik dan op de een of andere wijze de gemeente dan vragen om dit ten uitvoer te brengen?
Een derde-benadeelde van een stedenbouwkundig misdrijf die door dit misdrijf schade geleden heeft kan op grond van artikel 1382 van het Burgerlijk Wetboek een vordering tot herstel van de schade in natura instellen voor de burgerlijke rechter. De burgerlijke rechter kan dan de noodzakelijke maatregelen bevelen om een einde te maken aan de schadeverwekkende toestand.
(P. Vansant en B. Nelissen, Ook de buurman heeft rechten, TMR 2010, afl. 1, 2-22; T. Vandromme, De privatisering van de handhaving ruimtelijke ordening: de benadeelde derde moet zelf de handen uit de mouwen steken?, RW 2011-12, afl. 40, 1773-1776; Rb. Gent, 9 december 2003, NjW 2004, 770).
Hier heb ik degelijk schade, in datzelfde vergunning is aangegeven om nutsvoorziening over mijn perceel te leggen wat er nooit is geweest, dus eigenlijk kan ik vragen om verwijdering van deze voorzieningen?

Terug naar “Andere”