Verdeling restbedrag na verkoop woning

18WheelsOfSass
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verdeling restbedrag na verkoop woning

#1 , 19 aug 2020 15:16

Goeiemiddag,

Graag had ik wat advies gekregen omtrent het in de titel vernoemde onderwerp.

Mijn ex partner en ik kochten in maart 2017 een woning. We waren niet getrouwd, kochten de woning in onverdeeldheid.
Een jaar nadien werd er echter besloten om de relatie te beëindigen en er werd mondeling overeengekomen dat hij de hypotheek, vaste kosten en verzekeringen op zich zou nemen aangezien ik de woning ging verlaten. Ik zou de persoonlijke lening, aangegaan voor de notariskosten, verder afbetalen.
In de realiteit betaal ik de persoonlijke lening, de verzekeringen en hebben mijn familie en ik hem al geregeld uit de nesten geholpen met de hypotheek, rekeningen en zelfs boodschappen. De eerste keer dat dit voorviel heeft hij nagelaten om me op de hoogte te stellen van zijn financiële situatie waardoor ik geseind sta op de zwarte lijst. Ik ben uiteindelijk op de hoogte gesteld door de bank zelf. Ook van brieven op mijn naam werd ik door hem niet op de hoogte gesteld.

Er werd besloten om tot de verkoop van de woning over te gaan.
Ook hierbij kan er niet op hem gerekend worden. Hij doet 95% van de tijd niet wat er van hem gevraagd wordt, slaagt er niet in om de woning toonbaar te houden, vertoeft al zijn tijd achter de computer, is moeilijk bereikbaar omdat hij 's nachts leeft, werkt tegen als er afspraken moeten gemaakt worden, etc. Ondertussen heb ik wel de volledige verkoop van de woning op mij genomen (contact notaris en kandidaat kopers, opkuis, publiciteit, etc).

Zoals je merkt valt er veel te zeggen, ik zou nog wel eventjes door kunnen gaan. Zijn fratsen zorgen ook voor veel spanningen in mijn huidige relatie en weerhouden me ervan mijn nieuwe dromen te realiseren.

Ik weet dat het restbedrag bij de verkoop gebruikelijk 50/50 wordt verdeeld, maar gezien de situatie, zijn absolute minimale inbreng op elk aspect en zijn onbekwaamheid om met geld on te gaan, zou ik het niet fair vinden dat hij de helft zou krijgen. Hierin word ik door verschillende partijen binnen en buiten de familie die hem persoonlijk kennen gesteund.

Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 19 aug 2020 17:15

Alle kosten voor de woning zijn dus 50/50. Als hij minder dan de helft inbracht van de kosten, hypotheek en persoonlijke lening kan er gesetteld worden. Zorg wel voor bewijzen. Z n “luiheid” zal moeilijk te verrekenen zijn. Ook al voelt het onfair.

Je leende voor de notariskosten. Dus ws ook 100% voor de woning zelf. Er is dan een grote kans dat je met een restschuld gaat zitten die ook 50/50 te verdelen is. Er zijn kosten voor t lichten van de hypotheek, wederbeleggingsvergoeding, misschien verkoopskosten (? Makelaar), etc.

Reclame

Terug naar “Andere”