Terugbetaling lening na verkoop

Grooten
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling lening na verkoop

#1 , 09 jul 2020 15:26

Beste,

Mijn vriendin en ik bezitten samen een huis. De helft van het aankoopbedrag is geleend bij de bank, de andere helft heb ik met eigen middelen betaald.
Om beiden voor een gelijk deel eigenaar te zijn, staat er dus in de notariële acte geschreven dat ik aan haar een lening heb gegeven voor een kwart van het aankoopbedrag.

Op aandringen van mijn vriendin hebben we een clausule uit de acte laten schrappen. Het betreft de termijn van terugbetaling voor die lening. (De bedoeling was om er later een clausule aan toe te voegen met andere terugbetalingsvoorwaarden, maar daar zijn we nooit toe gekomen)

In de notariële acte staat dus dat ik een lening gegeven heb aan mijn vriendin voor de aankoop van ons huis, zonder te bepalen welke voorwaarde voor terugbetaling.

We gaan nu onze relatie stopzetten en het huis verkopen. De verkoopwaarde zal de lening bij de bank kunnen dekken, maar niet het volledige bedrag dat zij bij mij geleend heeft.

Ik wil graag weten wanneer die lening terugbetaald moet worden.
Is dat op het moment van de verkoop, omdat de reden van de lening vervalt? Of mag ze zoveel jaren als ze wil wachten voordat ze de lening terugbetaald, aangezien er geen expliciete terugbetalingsdatum is vermeld.

Bovendien is ook de lening bij de bank volledig door mij betaald, terwijl dit niet de afspraak was. De betalingen gebeuren van een gemeenschappelijke rekening, maar enkel mijn loon wordt op die rekening gestort.
Kan ik door middel van de betalingen op de rekening aantonen dat zij haar bijdrage niet betaald heeft en dit geld alsnog recupereren?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 12 jul 2020 10:52

Beste

Met alle respect maar u heeft zelf een scheve situatie gerealiseerd en verwacht nu dat die juridisch recht getrokken wordt. Dat zal werk voor een goede advocaat worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”