Waterverbuik probleem

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

Waterverbuik probleem

#1 , 02 jul 2020 14:59

Hallo,

Ik heb een factuur van Pidpa gekregen en erop staat dat wij 542 Liter/dag gebruiken.
Wat zeer raar is dat we in 2019 maar 280 Liter/dag gingen gebruiken terwijl we met 4 personen woonden.
Nu wonen wij met 3 en de verbruik is sterk gestegen.

De verbruik us gestegen toevallig wanner de mensen hun huis aan het bouwen waren voor onze huis.
Ze hebben de grond voor onze huis meerdere keren open gegraven en ik heb geen idee wat ze allemaal hebben gedaan.
Wij proberen zo zuinig mogelijk te leven, zeker met water maar toch is dit gebeurd.
Kan het zijn dat de buren een lek in 1 van onze pijpen hebben gemaakt?

Of ze onze water stelen?
de man werkt namelijk in de bouw en heeft kennis met deze dingen.
Hij is ook super racistisch tegen mij sinds hij hier is verhuisd en noemt mij dagelijks zwartekop.
Daar maak ik me geen druk om maar ik zou graag weten of er een manier is om dit te onderzoeken zodat wij ze kunnen aanklagen.

Alvast bedankt om te lezen

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 02 jul 2020 15:10

Als er iets zou zijn gebeurd tijdens de werken, zou dat toch voor uw watermeter gebeurd moeten zijn?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 02 jul 2020 15:13

Om uw water te stelen zouden ze achter de meter, dus binnen in uw huis, moeten aftakken. Dat zou u toch gemerkt hebben?
Ook racisme heeft geen vat op een watermeter, tenzij de zwarte hand/magie in het spel is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2020 16:44

Mij lijkt het toch zeer voorbarig om al direct met een vinger te wijzen naar de buurman en al zeker om te overwegen om ze aan te klagen. Heb je al eens gecontroleerd of jij niet met een lek zit of met een verlies ( vb is een doorlopend toilet ) Misschien is uw levenswijze ook gewijzigd en heb je daardoor een meerverbruik. Zoals al door andere leden gezegd ALS uw buurman bij de werken water ZOU gestolen hebben dan zal dat VOOR uw meter geweest zijn en kan dat nooit op uw meter komen.

Kali
Berichten: 762

#5 , 02 jul 2020 16:46

Regenwaterput toevallig niet lek dat ipv regenwater er leidingwater gebruikt wordt? (heeft ook ettelijke jaren tijd gekost eer we dat doorhadden ...)

artemis
Berichten: 3293

#6 , 02 jul 2020 17:06

Er kan altijd een interne lek zijn die verlies geeft.
De manier om dat na te gaan is uw meterstand te noteren bv voordat uw gezin gaat slapen (nadien géén WC doorspoelen, geen kraan openen, zet een emmer water klaar voor de nood) en ‘s morgens opnieuw uw meterstand te controleren. U kan dat overdag ook doen als iedereen uit huis is. Als de meterstand optelt zonder waterverbruik dan hebt u een intern probleem.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 02 jul 2020 17:08

Heb weet van watermeters die aan straatzijde staan -wel in put - dus niet in huis...maar als men daarachter de leiding aftakt is het wel op uw teller.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 jul 2020 17:54

Heb weet van watermeters die aan straatzijde staan -wel in put - dus niet in huis...maar als men daarachter de leiding aftakt is het wel op uw teller.
Ik volg Franciscus. Staat uw watermeter toevallig in een put aan de straatzijde, en niet in de kelder?

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jul 2020 12:00

Noteer 's avonds eens uw meterstand en gebruik de hele nacht geen water (ook niet doorspoelen dus). Is de meterstand 's ochtends veranderd, dan zit je met een verlies.
Of doe het 's ochtends voor je naar je werk vertrekt en kijk 's avonds weer...

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 jul 2020 13:49

Heb weet van watermeters die aan straatzijde staan -wel in put - dus niet in huis...maar als men daarachter de leiding aftakt is het wel op uw teller.
Ik volg Franciscus. Staat uw watermeter toevallig in een put aan de straatzijde, en niet in de kelder?
Ons meter staat inderdaad voor onze huis en niet in de kelder, ik zou zeggen dat er een lek is want ik kan wel te teller zien en ik zie geen andere buis behalve deze dat naar onze huis loopt.

Nosleep
Topic Starter
Berichten: 103
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jul 2020 13:50

Noteer 's avonds eens uw meterstand en gebruik de hele nacht geen water (ook niet doorspoelen dus). Is de meterstand 's ochtends veranderd, dan zit je met een verlies.
Of doe het 's ochtends voor je naar je werk vertrekt en kijk 's avonds weer...
bedankt voor de advies ik zal het eens proberen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 03 jul 2020 16:26


Ze hebben de grond voor onze huis meerdere keren open gegraven en ik heb geen idee wat ze allemaal hebben gedaan.
Wij proberen zo zuinig mogelijk te leven, zeker met water maar toch is dit gebeurd.
Kan het zijn dat de buren een lek in 1 van onze pijpen hebben gemaakt?
Mogelijks is er een illegale aftapping gemaakt onder de grond, zodat je het niet kan zien. Draai eens uw watermeter dicht als hij aan het werk is, en zonder dat hij het ziet, en wacht dan af. (zonder dat hij weet dat je thuis bent)
Komt hij dan de kraan opendraaien, heb je de dader van uw hoger verbruik. Zorg ervoor dat je dat filmt, en bel dan de politie om diefstal aan te geven. Om die te bewijzen zal je de grond terug moeten laten open graven. Zie je dan de aftakking, bel onmiddellijk de politie en leg klacht neer

Terug naar “Andere”