Cohousing project - hoeve voor meerdere gezinnen

jensp95
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Cohousing project - hoeve voor meerdere gezinnen

#1 , 16 jun 2020 16:26

Beste heer/mevrouw,

Ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn betreffende de aankoop van een grote hoeve met een hechte vriendengroep. Concreet hebben we een hoeve met 3 slaapkamers op het oog. Er is voldoende ruimte voor toevoeging van 2 extra slaapkamers (en, indien nodig, bijhorende voorzieningen). Ons idee was dat we hierdoor de grote kosten van het alleen wonen en de bijbehorende moeilijkheden tot sparen kunnen "omzeilen". In de tijd die nodig is om dit gebouw af te betalen zouden we een grote feestzaal (capaciteit 200 man) kunnen verhuren voor feestgelegenheden.

Stel dat de aankoop van het gebouw €1miljoen euro kost. Elk lid betaald op termijn zijn €100.000 euro af (we rekenen op 10jaar). Kan dit zomaar? Ik ben ervan overtuigd dat hier heel wat komt bij kijken waar ik momenteel nog geen concrete kennis van heb, maar dit plan zou ten vroegste van start kunnen gaan binnen +- 2jaar dus we hebben nog tijd om alles uit te pluizen.

Nu vraag ik me ook af of we dit niet onder een vennootschap zouden kunnen aannemen met als businessplan/project een verhuurspand voor co-housing. Voor eventuele werken en restauraties zouden we hier dus ook van een belastingsvoordeel kunnen genieten..?

Alle hulp/bronnen van informatie zijn zeer welkom,
Bedankt bij voorbaat en vriendelijke groet,

Jens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jun 2020 18:14

Dat lijkt mij een veel te optimistisch financieel plan. En hoe ga je een onafgewerkte en niet ingerichte schuur verhuurd krijgen als feestzaal.?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 16 jun 2020 18:35

Ik zou privé en zakelijk gescheiden houden, in theorie klinkt het allemaal goed maar in de praktijk kan er zoveel misgaan. Ruzie, schulden, etc en je zit geblokkeerd.

Reclame

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jun 2020 21:16

JurecaBE moderator

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 jun 2020 11:16

Het is juridisch zeker mogelijk - je kan op verschillende wijzen te werk gaan (o.a. via een maatschap). Er zijn natuurlijk een boel struikelblokken, zoals een gedegen financieel plan, bouwvergunningen en andere vergunningen.

Hiervoor consulteer je best een jurist met de juiste mindset en expertise.

Het idee op zich is absoluut de moeite waard.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jun 2020 11:36

begin maar al eens met na te gaan of er een feestzaal mag komen in dat pand. Stedenbouwkundige voorschriften houden dat dikwijls tegen.

Ik treedt voorgangers bij: cohousen zeer zeker gaan er voor! Daarbij ook nog ondernemen? Hm, toch liever niet...

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jun 2020 11:45

In Clabecq staat zo'n afgewerkt project. Misschien eens bij die mensen te rade gaan? Zijn zeer toegankelijk en Nederlandstalig. http://www.eco-housing.be/cohousing-clabecq.pdf

jensp95
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 jun 2020 11:18

Bedankt voor de reacties!

Op het pand in kwestie staat al een gerenoveerde (met alle faciliteiten, ook industriële keuken/koelcel) feestzaal, dus ik vermoed dat hier geen stedenbouwkundige voorschriften voor nodig zijn :)

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2020 11:42

Feestzaal is geen cohousing dus toch best eens navragen start bij gemeente en bevraag de beide door mij opgegeven cohousings. Een derde is in Borgerhout in de oude gebouwen van Onzea drukkerij ..achter de Roma in de Prins Leopoldstraat. Of in de Kattenberg daar is er ook een .
JurecaBE moderator

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jun 2020 09:37

Het is niet omdat die feestzaal daar nu is dat ze ook vergund is hoor. Getuige minstens 3(!) feestzalen in mijn gemeente van nog geen 30.000 inwoners die draaien zonder de juiste stedenbouwkundige vergunning. De dag dat het gemeentebestuur beslist om daar toch eens aan handhaving te doen gaan er daar een paar groen lachen denk ik...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 jun 2020 11:45

Hier in mijn buurt (+- 2 km ) staat er ook een grote hoeve die destijds (+- 10 jaar) werd opgedeeld in een aantal wooneenheden voor cohousing. Nu, na 10 jaar, staan er nog steeds 2 volledig leeg, en een derde stond resent te koop in een notarisblad. Dat is dus geen goed voorbeeld voor dit soort bewoning.

Terug naar “Andere”