Kan gemeente opmetingsplan landmeter opeisen?

Cariad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Kan gemeente opmetingsplan landmeter opeisen?

#1 , 02 mei 2020 13:22

Beste leden, na wat geschillen met de gemeente over onze omheining hebben we besloten om een landmeter aan te stellen. Het opmetingsplan werd opgemaakt en op basis daarvan werd onze omheining geplaatst.

Kan de gemeente het opmetingsplan (dat wij bekostigd hebben) opeisen aan ons of de landmeter? Zijzelf hebben geen landmeter in dienst en zijn tijdens de plaatsing van de omheining komen vragen om het opmetingsplan per mail over te maken.

Alvast bedankt.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 mei 2020 17:42

Is dat hier al niet al eens besproken?

Cariad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2020 16:29

Ik heb mijn vraag in ieder geval nooit eerder gesteld en ik heb die voorlopig via de zoekfunctie ook niet teruggevonden. Heeft u daar een probleem mee, want u heft al in 2 vragen van mij onnodige opmerkingen gemaakt? U bent ook geen jurist volgens uw profiel en daarom stel ik hier dus een vraag.

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 03 mei 2020 17:33

Is die opmeting door de landmeter tegensprekelijk gebeurt of niet?
Is de gemeente betrokken partij ?
Wie de landmeter heeft aangesteld voor de opmeting, die betaalt de landmeter. Als de gemeente betrokken partij is en de opmeting is tegensprekelijk gebeurt en er is een dispuut dan is het logisch dat je je bewijsstukken overhandigt in kopy aan de betrokken partijen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 mei 2020 17:37

want u heft al in 2 vragen van mij onnodige opmerkingen gemaakt?
Wat is er onnodig aan u erop te wijzen dat een simpele betonplaat gaat verzakken, als er geen maatregelen getroffen worden.
Wees dan aub volledig en duidelijk in uw vraagstelling. Dan zullen er u ook geen onnodige vragen geteld worden.

En door hier vragen te stellen, zal je antwoorden krijgen, ook onnodige en soms zelf die u niet bevallen. Leer daarmee leven. of doe iets anders.
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 mei 2020 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 mei 2020 17:42

Een plan dat de landmeter, door u opgedragen de boel op te meten, heeft geen enkel juridische waarde voor de gemeente.Dat heeft enkel een plan opgemaakt door een landmeter in opdracht van de vrederechter. En neen, je moet het niet aan de gemeente overhandigen.
Maar dan zullen ze waarschijnlijn een landmeter laten aanstellen door en vrederechter, en dan kan het u geld kosten mocht uw landmeter verkeerd gemeten hebben.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 03 mei 2020 21:56

Is dat hier al niet al eens besproken?
Ik dacht net hetzelfde. Zoekfunctie gebruikt, tot mijn verbazing niet teruggevonden. Misschien zijn we helderziend, of kennen we de toekomst al....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Cariad
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mei 2020 04:33

Nou, als ze een landmeter wilden betalen, hadden ze het ondertussen al gedaan. Wij hebben die landmeter laten komen, omdat de gemeente niet eens weet waar hun eigendom begint. Ik vind dat toch straf wat u zegt. Een landmeter is toch beëdigd, dus ik dacht dat dat wel van enige juridische waarde is. Akkoord dat als de gemeente niet akkoord is, dat ze dan via de vrederechter een ‘onafhankelijke’ landmeter vragen. In mijn perceptie zijn ze verplicht onafhankelijk, maar dat is blijkbaar niet zo dan. Onze omheining staat nu zoals het plan van de landmeter dit aangeeft, dus dan is een mens nooit 100% zeker blijkbaar. Ja, wie me een link kan geven naar een topic waar dit al eens besproken is, graag.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 mei 2020 09:49

De betwisting met de gemeente betreft dus de scheidingslijn tussen de eigendommen.
Ik vermoed dat de eigendommen nooit zijn afgepaald. De gemeente kan dan bij de vrederechter de aanstelling van een landmeter vragen om de eigendommen af te palen. De vrederechter beslist dan waar de grenslijn ligt. Dan bent u zeker.
Nu hebt u de grenslijn eenzijdig laten vaststellen door een door u aangestelde landmeter. Het is nogal wiedes dat de gemeente niet verplicht is zich daarbij neer te leggen, waar zijn de rechten van de verdediging van de gemeente anders.
De kans is groot dat u bij een procedure voor de vrederechter de helft van de kosten van de landmeter zal moeten betalen. Ik zou het plan aan de gemeente overmaken. Zo kan u misschien een procedure, met de kosten ervan, vermijden.

Terug naar “Andere”