1 gezinswoning opsplitsen in woonst en handelspand

The_Rossy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

1 gezinswoning opsplitsen in woonst en handelspand

#1 , 24 feb 2020 10:39

hoi,
Ik heb 2 jaar geleden een woning gekocht die al opgesplitst is een woning op het 1 ste en 2 de verdiep en een handelspand op het gelijkvloers.
Nu hoor ik net bij stedenbouw dat dit kan enkel indien ik zelf een handel zou starten. Nu ben ik zelf niet van plan om zelf handel te drijven.
Dus mijn vraag is wat kan of moet ik doen om dit aan te passen dat dit een apparte handelspand en woonst kan worden?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 24 feb 2020 11:33

En is er nu een handel op het gelijkvloers?

The_Rossy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2020 11:57

Ja er zit een handelaar in momenteel.
Dus wat zijn de gevolgen die ik kan krijgen en hoe kan ik dit in orde krijgen voor de mogelijke gevolgen te vermijden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 feb 2020 14:27

Dan wist de gemeente toch dat daar 'iets' niet in regel was?
Hoe komt het dat notaris dat heeft laten passeren?
Daar al eens aan gevraagd?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 feb 2020 15:32

Zijn de verdiepingen nu bewoond? Door de uitbater van het handelsgelijkvloers, of een derde?
Voor een totale splitsing zal er een individuele ingang moeten zijn met een bepaalde brandweerstand. (zowel muren, deuren in die muren en zoldering)

The_Rossy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2020 23:29

Er is een apparte ingang en momenteel woont er niemand boven omdat ik deze nog aan het verbouwen ben.
De notaris had dit vermeld maar ik zou dit graag inorde krijgen voor dit als opbrengst eigendom te kunnen verhuren en dat dit 100% inorde is. Maar wat moet ik doen.?
Want de man van stedenbouw vertelde me dat dit niet kan aangezien ze mijn woning moet opsplitsen in 2 apparte delen 1x woonst en1xhandelspand.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 feb 2020 23:55

Opsplitsen vereist een omgevingsvergunning.
Je zal die dus moeten aanvragen.
Hoe simpel of hoe lastig dat is, hangt van gemeente tot gemeente af ...


https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/opsplitsen

en

https://www.renoffice.be/renovatie-nieu ... en-mag-dat

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#8 , 26 feb 2020 18:50

Ik sluit mij aan bij Izuma m.b.t. vergunningsplicht. Veel zal afhangen van de gemeentelijke reglementen (bv. verordening woonkwaliteit). In uw aankoopakte staat normaal de stedenbouwkundige bestemming (is verplicht, anders is de akte nietig). Als er een nevenbestemming handel vergund is, kan de stad u m.i. niet verbieden boven iemand anders zijn winkel te wonen. Op welke regels beroepen zij zich?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 feb 2020 20:00

kan de stad u m.i. niet verbieden boven iemand anders zijn winkel te wonen. Op welke regels beroepen zij zich?
Heb bijna 30 jaar beheer gedaan van hoofdzakelijk horecapanden. De meest panden waren op gelijkvloers Cafe of restaurant en daarboven woonden de uitbaters. Ook soms derden. De meeste steden waren zeer streng op het gebied van brandbeveiliging. Brandwerende muren, deuren en zolderingen naar deze verdiepingen toe. Indien onvoldoende brandweerstand = geen bewoning. Zo simpel was dat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 feb 2020 20:24

Beetje gek ook van de lokale stedenbouw ...
Welke gemeente / stad ?

Elders probeert men net volop de (vaak leegstaande) woongedeelten boven winkels in hun "winkelstraten" te laten bewonen opdat ze niet leeg zouden staan in zo'n gevallen ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 27 feb 2020 08:41

Antwerpen en randgemeenten. Mechelen, Liege en randgemeenten. Hasselt.
In Leuven promoot met ook het wonen boven winkels maar men zegt er niet onmiddellijk bij met welke eisen. Daarom dat er zo weinig respons is, tenzij het over recentere gebouwen gaat van na WW2. Die panden hebben doorgaans een betonnen vloerconstructie. De oudere meestal houten vloeren en balken. In id gevallen dient er een brandvrije zoldering aangebracht te worden aan de kant van het gelijkvloers, en dat zonder doorboringen voor bvb elektrische kabels of leidingen. Met als gevolg dat bijna de hele winkel inrichting moet herdaan worden.

Terug naar “Andere”