Vragen over ouderlijk huis schenken en/of huren

Kevmans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vragen over ouderlijk huis schenken en/of huren

#1 , 19 feb 2020 16:45

Ik woon op het moment samen met mijn broer en alleenstaande, invalide moeder in het ouderlijk huis waar momenteel nog een klein deel van moet worden afbetaald. Daar mijn broer en ik beiden al ergens midden de 20 zijn, hadden we alle 3 graag willen kijken om deze situatie binnenkort te veranderen. Dit hadden we concreet willen doen door mijn broer en ik die in het ouderlijke huis blijven wonen en onze moeder die zou gaan huren.

Dit idee zorgt echter wel voor heel wat vragen en onzekerheden waarop ik hoopte hier wat meer duidelijkheid over te krijgen.

  • Is het mogelijk een schenking te doen aan beide kinderen terwijl er nog een openstaande lening is voor het huis?
  • Kunnen mijn broer en ik de lening overnemen of afbetalen en is dit deel van het huis dan meteen van ons?
  • Is het mogelijk voor mijn moeder om te huren terwijl het huis nog steeds van haar zou zijn en welk effect zou dit hebben op haar invaliditeitsuitkering?
  • Mag onze moeder tijdens de procedure aan ons verhuren voor een bepaalde tijd en wat zou het effect daarvan zijn op haar uitkering?
  • Kan er een regeling getroffen worden waarbij wij instaan voor een deel van haar huur?
  • Zijn er nog speciale zaken waar we zeker rekening mee moeten houden?

We plannen uiteraard om binnenkort eens naar een notaris te gaan om deze hele regeling uit te werken, maar ik wou alvast hier eens wat informatie inwinnen zodat ik goed geïnformeerd naar deze afspraak kan gaan.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding