koper blijft verlijden akte uitstellen

Felina
Topic Starter
Berichten: 4

koper blijft verlijden akte uitstellen

#1 , 27 jan 2020 18:32

Ik ben recent verhuisd naar een nieuw aangekochte woning en heb daartoe mijn oude woning verkocht. Ik heb dus een overbruggingskrediet wat afgelost wordt zodra mijn oude woning verkocht is.
Er werd vrij snel een koper gevonden. In het compromis staat dat de akte moet verleden worden ten laatste op 26/12/2019.
Er werd afgesproken voor het ondertekenen op 19/12.
Echter, op 18/12 werd ik door mijn notaris opgebeld dat het verlijden van de akte even wordt uitgesteld.
De koper is in echtscheiding en moet nog een document bezorgen dat zij en haar man niet op hetzelfde krediet staan (of zoiets, ik begrijp het niet goed)
Er werd mij verteld dat de vertraging maar kort zou zijn en dat alles snel opgelost zou zijn.
Echter, ondertussen blijft men maar uitstellen en uitstellen en tot op heden heb ik nog steeds geen idee wanneer de akte overleden wordt.
Men wacht blijkbaar nog steeds op dat bewuste document.

Ondertussen blijft mijn overbruggingskrediet wel langer lopen dan verwacht. Kan ik van de koper enige tegemoetkoming hieromtrent eisen?
Moet ik wachten of de compromis laten ontbinden?
Hoe zit het dan met de registratierechten? Want blijkbaar moet een compromis binnen de 4 maand geregistreerd worden omwille van registratierechten die moeten betaald worden. Dit is niet gebeurd. Ik heb begrepen dat dit eigenlijk door de koper moet gedaan worden, maar dat men ook bij mij kan komen aankloppen voor het betalen van de boete.
Ik weet het even niet meer, maar kom ondertussen wel krap bij kas te zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#2 , 26 feb 2020 17:41

Waarschijnlijk zijn er betalingsproblemen. Het kan zijn dat de koper alleen geen krediet krijgt.

U heeft de keuze of u de gedwongen nakoming van de overeenkomst vraagt of een ontbinding met schadevergoeding. U kunt de schade die u loopt door niet nakoming van de overeenkomst door uw contractspartij inderdaad op deze laatste verhalen.

Als minnelijk regelen niet lukt, eindigt zo'n verhaal wel voor de rechtbank.

Best legt u uw contractspartij daarom uit dat uw overbruggingskrediet u veel geld kost en dat u zich gedwongen ziet de nakoming of ontbinding te vragen indien er niet vlug overgegaan wordt tot het verlijden van de akte. Desnoods in een aangetekende ingebrekestelling voor wat meer impact.

Kan de notaris niet wat druk zetten? Weet dat u als koper ook het recht heeft zelf een notaris aan te stellen zonder dat dit meer kost, de penhoudende notaris verdient dan zelf wel minder. Mogelijks kan het helpen dat u uw bezorgdheid uitdruk tegen de notaris en u langs uw neus weg vernoemt dat het toch niet de bedoeling kan zijn dat u speciaal hiervoor zelf een eigen notaris moet raadplegen... ;-)

Wat de registratierechten betreft bent u juist geïnformeerd. Om deze reden vraagt men bij verkoop van vastgoed in de praktijk vaak 10% voorschot bij de compromis.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 27 feb 2020 18:34

Als de koper scheidende is doch de scheiding nog niet uitgesproken is dan “moeten” ze kopen als getrouwd koppel als ze niet met scheiding van goederen getrouwd waren. Vraag uw notaris wanneer de akte verleden kan worden. Hij “moet” dit uitzoeken bij de notaris van de koper.

Zoals al geschreven: als de koper z n budget niet rondkrijgt volgt er een ontbinding met schadevergoeding.

Ellende troef dus ;-(

Reclame

Terug naar “Andere”