Ongewenste gast wil appartement niet verlaten

GMoia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ongewenste gast wil appartement niet verlaten

#1 , 26 jan 2020 21:54

Mijn broer is eigenaar van een appartement in België. Hij is Italiaan en is zo’n 15 jaar geleden door zijn werkgever uitgezonden naar België.
Als vriendendienst heeft hij destijds iemand met een buitenlandse nationaliteit onderdak gegeven, omdat hij geen woonruimte had. Deze persoon betaalt geen huur en geen vaste lasten.
Mijn broer is een aantal jaar geleden teruggegaan naar Italië en wil nu het appartement verkopen. Daarom heeft hij de inwonende persoon via Whatsapp gevraagd om het appartement te verlaten. Helaas reageert die persoon niet op zijn verzoek.
Graag ontvang ik voor mijn broer advies hoe hij deze persoon uit zijn appartement kan zetten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 jan 2020 22:21

Is die persoon daar gedomicilieerd?

GMoia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2020 23:16

Vermoedelijk niet.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 26 jan 2020 23:24

Dan kan uw broer in feite gewoon binnen gaan en de sloten vervangen, bij gebrek aan domicilie en huurcontract staat de tegenpartij zeer zwak.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 27 jan 2020 08:34

Dan kan uw broer in feite gewoon binnen gaan en de sloten vervangen, bij gebrek aan domicilie en huurcontract staat de tegenpartij zeer zwak.
De bewoner staat inderdaad juridisch heel zwak, doch moet je hem er juridisch uitzetten. Zomaar iemand anders zijn woning binnendringen is woonstschennis of huisvredebreuk. Het is niet omdat die er zijn domicilie niet heeft dat hij er niet woont. De andere kan dat duidelijk aantonen met de WhatsApp berichten en het feit dat de woning vol staat met zijn spullen.

Als de broer binnen dringt en de bewoner belt de politie, dan wordt normaal de broer buiten gezet met een pv aan zijn broek.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 jan 2020 10:52

Dit is een voorbeeld van een bezetting zonder recht recht of titel. De persoon in kwestie kan niet worden beschouwd als zijnde een kraker, dus die procedure kan u niet toepassen.

U zal de zaak aanhangig moeten maken bij de vrederechter.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

GMoia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jan 2020 23:12

Bedankt voor de tips

Terug naar “Andere”