Rookdetectoren

mava105
Topic Starter
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Rookdetectoren

#1 , 12 okt 2019 09:34

Binnenkort zijn rookdetectoren verplicht in iedere woning. Mijn alarminstallatie, die niet is aangesloten op een alarmcentrale, kan ook rook detecteren.
Zou dat ook goedgekeurd worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 12 okt 2019 10:18

Het enigste ik vind is https://www.wonenvlaanderen.be/lokale-b ... -plaatsing
Welk type rookmelder plaatsen?
Installeer alleen kwalitatieve optische rookmelders (ook ‘foto-elektrisch' is een mogelijke benaming).

De rookmelder moet CE gemarkeerd zijn en voldoen aan de norm NBN EN 14604.
Zowel een type met vervangbare batterij als een type voorzien van een niet-vervangbare batterij komt in aanmerking. Een type met niet-vervangbare batterij met een levensduur van 10 jaar wordt aangeraden.
De rookmelder moet reageren op de rookontwikkeling bij brand door het produceren van een scherp geluidsignaal.
De rookmelder mag niet van het ionische type zijn. Dergelijke rookmelders mogen al enkele jaren niet meer verkocht worden.
Kies een toestel dat beschikt over een testknop.
Al deze kenmerken vindt u terug op de verpakking.

Er bestaan ook rookmelders die speciaal ontworpen zijn voor doven en slechthorenden. Deze werken met felle flitslichten al dan niet in combinatie met een trilplaat die inschakelt in geval van nood.

Ik heb gisteren gewoon 2 nest protect v2 gekocht

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2019 10:27

Binnenkort zijn rookdetectoren verplicht in iedere woning. Mijn alarminstallatie, die niet is aangesloten op een alarmcentrale, kan ook rook detecteren.
Zou dat ook goedgekeurd worden?
Natuurlijk. Er moet rookdetectie zijn op iedere bouwlaag (dus ook in de kelder)

Reclame

Terug naar “Andere”