BTW 6% bij afbraak en heropbouw schuur ?

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

BTW 6% bij afbraak en heropbouw schuur ?

#1 , 07 sep 2019 14:36

De vraag die zo vaak gesteld wordt :

renovatie of nieuwbouw 6 of 21 %

Hoeve + losstaande schuur :

Hoeve : 18,50* 9 m
Schuur : 12 op 19 m

Werkzaamheden :
Hoeve : stookolieketel weg verwarming vernieuwen, dak isoleren, op bovenverdieping : 2 kamers bijmaken met gipsplaten, zonnepanelen leggen, zoldervloer purren.
Schuur: die is rotversleten dus beter plat en heropbouw.

opervlakte blijft voor en na totaal zo goed als gelijk. van de hoeve blijft dus alles overeind, van de schuur niet. maar wil zeggen dat meer dan de helft van het totaal ( schuur + hoeve ) wel blijft staan natuurlijk nl de hoeve.

Dank voor een gestaafd antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2019 14:54

AFBRAAK EN WEDEROPBOUW
Afbraak en wederopbouw
Ik breek een oud gebouw af en bouw een nieuwe privéwoning op die plaats. Wat is het btw-tarief?
De afbraak van een gebouw en de erop volgende heropbouw van een privéwoning geniet in bepaalde Belgische steden het verlaagd btw-tarief van 6%.

Volgende voorwaarden moeten vervuld zijn:

de afbraak gaat gepaard met de wederopbouw en ze vormen samen één handeling
het gebouw wordt na de uitvoering van de werken uitsluitend of hoofdzakelijk gebruikt als privéwoning
de privéwoning is gelegen in een van de 32 bedoelde steden (zie hieronder)
Hoe kan ik het verlaagd btw-tarief voor afbraak en wederopbouw genieten?
Voordat de btw opeisbaar wordt (dus vóór de dienstvoltooiing, facturatie of betaling van een voorschot), dient u als bouwheer bij het btw-controlekantoor waar het gebouw gelegen is (u kunt de contactgegevens opvragen bij het Contactcenter) een verklaring en een kopie van de bouwvergunning inzake afbraak en heropbouw in. In de verklaring vermeldt u dat u het gebouw uitsluitend of hoofdzakelijk zal gebruiken als privéwoning.

Een kopie van die verklaring overhandigt u aan de aannemer zodat hij op basis hiervan correct de factuur kan opstellen.

Waar moet het gebouw gelegen zijn opdat de afbraak en heropbouw het verlaagd btw-tarief van 6% kan genieten?
De steden waar het btw-tarief van 6% van toepassing is, zijn:

de stedelijke centra van Antwerpen, Charleroi, Gent, Oostende, Mechelen, Bergen, La Louvière, Sint-Niklaas, Seraing en Luik.
op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Brussel, Anderlecht, Sint-Gilles, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Jans-Molenbeek, Schaarbeek, Vorst, Elsene, Ukkel, en Etterbeek.
Leuven, Brugge, Kortrijk, Roeselare, Aalst, Dendermonde, Genk, Hasselt, Moeskroen, Doornik, Verviers, Namen.
Het speelt geen rol of het gebouw gelegen is in een zogenaamde ‘stadskanker’ of in een andere wijk of deelgemeente van die stad.

Kan de afwerking van het heropgericht gebouw ook het verlaagd btw-tarief genieten?
Ja, voor zover het tijdstip waarop de btw opeisbaar wordt zich voordoet uiterlijk 31 december van het jaar van de eerste ingebruikneming van het gebouw.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2019 15:16

de hoeve is niet gelegen in 1 van deze steden,
Maar het gaat hier, volgens mij althans, niet over afbraak en wederopbouw ? ik renoveer de hoeve en als onderdeel van de die renavatie sla ik een paar muren plat nl de schuur, die ik dan weer opbouw.

ik heb geen idee wat de criteria zijn : oppervlakte : die blijft bijna gelijk voor en na, Constructie ? aangezien aan de hoeve geen constuctiewerken gebeuren blijft die ook voor meer dan de helft gelijk.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 07 sep 2019 15:39

Hoeve : stookolieketel weg verwarming vernieuwen, dak isoleren, op bovenverdieping : 2 kamers bijmaken met gipsplaten, zonnepanelen leggen, zoldervloer purren.
Dat is renovatie, aan 6%
Schuur: die is rotversleten dus beter plat en heropbouw.
Nieuwbouw dus, en normaal dan ook 21%
Anders hadden ze geen speciale regeling nodig gehad in die steden om dat toe te kunnen laten ...

Kan je de muren niet laten staan ?
De 2 structuren verbinden ?


Het gaat om aparte gebouwen hé, en je moet er in gaan wonen om die 6% te kunnen hebben.

Ook uitbreiding is beperkt in oppervlakte

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... n-woningen

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2019 16:22

dus bij een renovatie zal je op de losstaande garage ook altijd 21 % betalen ?
Laat ik het eens anders stellen : ik renoveer het huis : nieuwe verwarming ( warmtepomp, zonnepanelern, stookolieketel weg, regenput, steek isolatie in de muren en wie weet wat nog nodig is, in diezelfde bouwaanvraag herbouw ik dus ook de schuur dat wordt garage/opslag. Wordt dan alles wat ik aan de hoeve doe ook gelijk nieuwbouw en bijgevolg 21 % ?

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 sep 2019 17:16

Om het duidelijker te schetsen ga ik de vraag anders stellen :

Aanvraag renovatie :
Geplande Werkzaamheden :

Hoeve : stookolieketel weg verwarming vernieuwen ( warmtepomp ) , dak isoleren, op bovenverdieping : 2 kamers bijmaken met gipsplaten, zonnepanelen leggen, zoldervloer purren.
De achtergevel gaat eruit want die wordt vochtig en die vochtproblemen zouden opgelost moeten worden.

Vermits het huis 20 jaar oud is, is het duidelijk dat ik hier 6% geniet. Nu is de vraag verlies ik deze 6 % als ik tijdens dezelfde renovatie ook de schuur/garage afbreek en heropbouw ?

Hoeve : 18,5* 9 m
Schuur : 12 op 19 m

De schuur na heropbouw iets kleiner nl 8 X 15 m

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 sep 2019 19:12

dus bij een renovatie zal je op de losstaande garage ook altijd 21 % betalen ?
Garages zijn weer een geval apart ...

https://financien.belgium.be/nl/particu ... rbouwen#q3

"een garage of bijkomende garage die deel uitmaakt van de woning zodanig dat ze gebruikt wordt door de bewoners" ...
Tsja

Losstaande garages zouden aan 6% kunnen
(1 keer klikken, en gelijk bewaren als PDF of zo, 2de keer kom je er niet op )

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 16/related


Dit is wat dit land zo absurd maakt
Uitzonderingen op uitzonderingen ...
https://www.calcule.be/btw/6-btw-op-wer ... ciallekes/

lukasi
Berichten: 1138

#8 , 07 sep 2019 19:48

Simpel
ga je in dat huis wonen ? Ja ? 6%
Ga je in die schuur of garage wonen ? Ja ? 6%
Nee? dan 21%.

Het verlaagd btw tarief is van toepassing op alle werken die de woning behelzen.
Maw een terras aan de voordeur, of een aan de achterdeur is 6% , terras achterin de tuin21%
Garage inpandig 6% , garage uitpandig 21%
Uitpandige garage lig tachter de woning met in de zijgevel de voordeur dan is de oprit tot aan de achtergevel 6% en de oprit van achtergevel tot garage 21%

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 sep 2019 11:30

Waar kan ik volgende tekst vinden ? Daar zou instaan dat ook losstaande garages aan 6% kunnen gebouwd worden. aanschrijving nr. 6, 22.08.1986, nr. 51

Dank

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 sep 2019 13:08

zie ook: http://www.baeten-vanes.be/files/immo/f ... RIEF_0.pdf

Indien u mij uw mail-adres bezorg via Privé Bericht, zal ik u de ganse nota over aanschrijving nr. 6, 22.08.1986, nr. 51 in PDF toesturen.

U kan dit document ook terugvinden via fisconet.

6%-BTW-TARIEF - TUINWERKZAAMHEDEN
Tuinhuis als garage aan 6% btw?
Onder bepaalde voorwaarden kan de bouw van een garage onderworpen zijn aan 6% btw, terwijl voor tuinhuizen het normale btw-tarief van 21% geldt. Hoe zit dat dan met een tuinhuis dat dienst doet als garage? Is dat aan 6% of 21% btw?
Garage aan 6% btw?
Zgn. werken in onroerende staat?Ondertussen kent u dat wel. In principe zijn die onderworpen aan 21% btw, maar gaat u dergelijke werken verrichten aan een privéwoning van minstens 10 jaar oud, dan kunt u dat in principe met 6% btw aan uw particuliere klant factureren.

Tip. Moet u die werken factureren met ‘btw verlegd’ omdat u factureert aan een btw-plichtige klant, dan moet uw klant zelf het juiste btw-tarief via zijn btw-aangifte in rekening brengen.

Ook voor aanhorigheden? Jawel, althans onder bepaalde voorwaarden! Die werken in onroerende staat hoeven immers niet noodzakelijk betrekking te hebben op de eigenlijke woning zelf. Zo kan o.m. de aanleg van een buitenterras dat grenst aan de woning en de plaatsing van een zonnetent aan de buitenkant van de woning met 6% btw gefactureerd worden.

Garage is geen privéwoning? Dat klopt inderdaad, maar toch kan de bouw van en/of de werken aan een garage tegen het verlaagd btw-tarief van 6% gebeuren. Het is dan in principe wel vereist dat die garage geïntegreerd is in de woning zelf.

Tip. Ook de aanleg van een pad van de straat naar de garage die in de woning geïntegreerd is of daartegen aangebouwd is, kan aan 6% btw (beslissing E.T. 80.398 van 01.10.1996) .

Losstaande garage tegen 21% btw? Neen! Het is niet noodzakelijk dat de garage tegen de privéwoning aangebouwd moet zijn opdat het 6%-btw-tarief toegepast kan worden. Ze moet gewoon ‘bij de woning horen’ en een onmiddellijk nut voor de bewoner meebrengen. Gaat u dus een garage bouwen in de achtertuin van uw klant, dan kan dit in principe ook tegen 6% btw gefactureerd worden (aanschrijving nr. 6 van 22.08.1986, nr. 51) . Ook de plaatsing van carports kan onder dezelfde voorwaarden met 6% btw gebeuren.

Let op 1! De aanleg van een pad van de straat naar de losstaande garage is steeds aan 21% btw.

Let op 2! Garages die louter dienen om te verhuren, kunnen het 6%-btw-tarief niet genieten.

Bouw van een tuinhuis aan 6% btw?
Algemene regel. De Btw gaat ervan uit dat een tuinhuis geen enkel verband heeft met een privéwoning en beschouwd moet worden als een aanhorigheid van een tuin. De plaatsing van een tuinhuis of werken daaraan zijn dan onderworpen aan 21% btw (beslissing E.T. 42.258 van 24.06.1982) .

Tuinhuis vastgehecht aan woning? Dan kan 6% btw wel van toepassing zijn! Het tuinhuis kan dan immers beschouwd worden als een verbetering van de woning. Uiteraard is hier dan wel vereist dat de overige toepassingsvoorwaarden voor het verlaagd btw-tarief vervuld zijn, nl. dat de woning zelf minstens 10 jaar oud is en uw particuliere klant dat o.m. attesteert.

Kan als garage gebruikt worden? Dat is natuurlijk een feitenkwestie. Of de 6% btw van toepassing is, hangt bijgevolg o.m. af van de grootte en de bereikbaarheid van het tuinhuis. In ieder geval moet de mogelijkheid bestaan om er een auto in te stallen. Het is m.a.w. niet relevant dat er ook effectief een auto in gestald wordt.

Let op! Is het tuinhuis niet ingelijfd in de grond en kan het bijgevolg niet beschouwd worden als een onroerend goed uit zijn aard, dan geldt sowieso 21% btw.

In principe is de bouw van of werken aan een garage onderworpen aan 6% btw, tenminste als de privéwoning dan o.m. minstens 10 jaar oud is. Voor de bouw van of werken aan een tuinhuis geldt in principe 21% btw, tenzij het tuinhuis vastgehecht is aan de ‘oude’ woning zelf of dienst kan doen als garage.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 sep 2019 13:23

Garage inpandig 6% , garage uitpandig 21%
Net dat blijkt niet noodzakelijk zo te zijn ...
Uitpandig kan blijkbaar ook aan 6%

Uitpandige garage lig tachter de woning met in de zijgevel de voordeur dan is de oprit tot aan de achtergevel 6% en de oprit van achtergevel tot garage 21%
Welkom in Absurdistan ...

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 sep 2019 13:50

Het helpt volgens mij ook te vermelden dat zowel de elektriciteits meter als de watermeter in deze garage hangen. als de garage dus weg is heeft het huis geen electriciteit en geen water meer.. De garage is dus wel degelijk "onderdeel" van het huis.

Guyr27
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 sep 2019 13:51

Beste Marcus Aurelius, ik kan geen pb sturen, maar als je het stuurt naar guyr26@yahoo punt com komt het zeker terecht

Terug naar “Andere”