Bruikleen en domiciliëring

WimP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bruikleen en domiciliëring

#1 , 25 aug 2019 22:57

Hallo

Ik heb binnen mijn vennootschap een woning die ik binnen een paar jaar graag zou opknappen. Mijn schoonzus zoekt momenteel een woning voor haar en de twee kinderen.

Mag ik haar met een contract van bruikleen hier een tijdje in laten wonen? (Ze zou dan enkel de vaste kosten op zich nemen)

En vooral, mag ze daar dan ook haar domicilie van maken?

Bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2019 10:10

lees eens:

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 91/related

bekijk het zeker eerst met uw boekhouder.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WimP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 12:08

Bedankt voor je feedback Marcus, duidelijk. Enkel spreken ze niet van domiciliëren, heeft u hier weet van of dit ook kan?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2019 12:57

Ik vraag het voor u anoniem op bij mijn contact van Fod Binnenlandse Zaken. Zodra bericht, zal ik u informeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2019 13:42

Zo snel kan het gaan.

Bij deze:

Beste heer X


Ik verwijs naar uw onderstaande vraag.

Wat de inschrijving betreft, maakt het niet uit, uit hoofde van welke titel iemand een verblijfplaats betrekt.
Onrechtmatige bezetting kan zelfs voldoende zijn, mits deze onrechtmatige bezetting feitelijk gedoogd wordt door geen uitzetting na te streven. (ik maak wel graag de algemene kanttekening dat men maar kan ingeschreven worden indien men verblijfsrecht heeft, ook al lijkt dit hier niet aan de orde)

Indien iemand ergens zijn feitelijk hoofdverblijf heeft, moet deze daar ingeschreven worden, dit ondanks enig bezwaar/vonnis/…. (noot: indien een rechtbank een adres oplegt, komt dit in de registers onder de rubriek “wettelijk adres – informatietype 027”, dit dient onderscheiden te worden van de registratie van de feitelijke verblijfplaats (informatietype 020) voor hetwelk enkel de uitvoerende macht bevoegd is).
Indien de inschrijving strijdig zou zijn met de regels van ruimtelijke ordening, stedenbouw, openbare veiligheid,… betreft het een voorlopige inschrijving. (zie artikel 1, §1, 1°, tweede lid van de wet van 19 juli 1991: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet )

Een voorlopige inschrijving is voor de betrokkene hetzelfde als een gewone inschrijving, maar is naar de dienst wiens wetgeving overtreden is, een uitnodiging om gepaste maatregelen te treffen tegenover de eigenaar.

Indien u verdere vragen hebt, mag u me steeds contacteren.


Met vriendelijke groeten,
---

Geachte heer ....

Ik krijg de volgende vraag voorgeschoteld:

• Kan een vrouw met twee kinderen gedomicilieerd worden op het adres van een woning die zij in bruikleen heeft gekregen van een familielid? Dit onroerend goed maakt deel uit van een vennootschap.
Ik moet zelf het antwoord schuldig blijven gezien er hier geen sprake is van een huurcontract.

Kan u me wijzer maken?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WimP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 aug 2019 15:20

Dag Marcus, vrij technisch maar als ik het goed interpreteer lees ik dat het zelf verplocjt is om de domiciliering daar te zetten, ook met bruikleen.

Bedankt!

WimP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2019 15:23

*verplicht*

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 aug 2019 10:12

Natuurlijk is dat verplicht. Je MOET uw domicilie zetten waar je hoofdverblijfplaats is. Veel moet daar niet over getwijfeld worden.

Ik zou me laten informeren door de notaris. Zij hebben meer ervaring met 'bezetting' (aangezien het hier geen huur mag zijn blijkbaar? Een huur van 1 euro per jaar mag ook hé. Maar dan moet je natuurlijk wel de huurwetgeving volgen, ook voor eventuele opzeg)

Terug naar “Andere”