Uitzetting vakantiehuisje

Frederik A.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitzetting vakantiehuisje

#1 , 05 jul 2019 08:48

Beste,

Mijn schoonouders huren al 28 jaar een stuk grond op een camping aan zee. Daarop staat een chalet die ze toen overgekocht hebben van de vorige eigenaar van de chalet. Dit is geen 2de verblijf.
Een goeie maand geleden krijgen ze een brief dat ze tegen het eind van het jaar de grond moeten verlaten, en het chalet kan enkel afgebroken worden door de technische dienst van de camping. Daarvoor vragen ze 2500€.

Er is nooit een contract opgemaakt en getekend, er is wel een intern reglement.

Dat reglement is in 2018 veranderd, en kwam van kracht op 01/01/2019 (komt hen goed uit natuurlijk).
Daarin staat oa dat bij opzeg er altijd een offerte voor de ontruiming van het perceel meegegeven wordt. Alles moet verwijderd worden, indien niet het geval volgt er een boete per kg nog aanwezig. De afbraak gebeurt door de technische dienst, indien gewenst kan de chalet op de parking geplaatst worden waarna hij kan opgehaald worden door de resident.

Mijn vraag: kan dat intern reglement zomaar veranderd worden, ga je akkoord door de huur te betalen voor een jaar?
Is dit niet in strijd met de wet? Volgens ik verneem zou de eigenaar van een camping altijd eigenaar blijven van de grond en alles die erop staat. Dus is hij niet zelf verplicht in te staan voor de afbraak van de chalet?

Dit is overrompelend voor mijn schoonouders dat ze na 28 jaar uitgezet worden op die manier en ze nog eens 2500€ ervoor mogen betalen ook.

De uitzetting is voor de hele camping, alles zal afgebroken worden en er komen nieuwe vakantiehuisjes.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 05 jul 2019 09:37

Camping is privé bezit dus vermoedelijk kan de eigenaar van de grond alles alleen beslissen.
Klopt dat?

Frederik A.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2019 20:42

Het is privé maar ze moeten zich ook aan een wetgeving houden, hoe het juist in elkaar zit weet ik niet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 05 jul 2019 21:30

Welke wetgeving de burgerlijke wegens contractuele overeenkomst of de campinghuurwet ...best eens bij de gemeente navragen.

https://www.toerismevlaanderen.be/logiesdecreet/camping

Frederik A.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2019 17:16

Er is geen contract dus zullen ze wel onder de camping wet vallen.

De vraag is eigenlijk enkel: moeten die 2500€ betaald worden door de huurders of moet de uitbater zelf instaan voor de afbraak?
Want in 2018 hebben ze het intern reglement aangepast en erin geplaatst dat de huurder die 2500€ moet betalen en enkel de technische dienst van de camping de huisjes mogen afbreken.
Kwam 1 januari 2019 in voege in het intern reglement.
Is dat wettelijk wat ze erin plaatsen?

Terug naar “Andere”