SSV niet stopgezet

DieterPuype
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

SSV niet stopgezet

#1 , 08 jun 2019 08:19

Hallo,

Graag jullie advies voor onderstaand probleem:

Enkele weken geleden ontving ik met de post een document van KBC bank met de melding dat ik mijn identiteitskaart opnieuw moest laten inlezen op hun kantoor. Ik heb contact opgenomen omdat ik, volgens mij, geen klant meer was bij hen.

Nu blijkt dat ik daar nog 3 schuldsaldoverzekeringen heb open staan. In 2012 kocht ik een woning aan mbv 3 leningen en de daaraan gekoppelde SSV, die met een eenmalige premie (van ongeveer 1900€, 680€ en 120€) betaald werden eind december 2011. In april 2014 werd die woning verkocht, maar nu blijkt dat die SSV toen niet stopgezet werden en dus ook niet uitbetaald.

Ik had graag eens geweten van jullie wat ik hiermee moet aanvangen, en waar ik recht op heb.

Bij KBC Sint-Andries (waar ik nu woon) zeiden ze me dat ik klacht moet indienen en dat ik eigenlijk recht heb op het volledige bedrag doordat dit door hun fout niet in orde werd gebracht.

Bij KBC Roeselare (waar ik de woning kocht) zeiden ze me dat de SSV nu pas kunnen afgesloten worden (ruim 5jaar na datum!!!!), en dat ik enkel recht heb op het nog resterende openstaande bedrag, en dit nog eens verminderen met 33% fiscaal voordeel waar ik van genoten heb, en 2x een uitstapkost... Toen ik vertelde wat ze mij in Sint-Andries vertelden, dan werd de dame in kwestie nogal vijandig... Ik heb hier dan ook een ambetant gevoel bij.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!
Dieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 08 jun 2019 09:53

U had en hebt het volste recht om die SSV in stand te houden. En door niets te doen hebt u dat zelf ook "beslist" .

Waar heeft de bank fout gehandeld volgens u? Hebt u vragen gesteld bij of na de verkoop van uw huis?

Iets anders zou het zijn als een brandverzekering was blijven lopen; dan had u m.i. de premie kunnen terugvragen, wegens niet gelopen risico. Voor een levensverzekering wat een schuldsaldoverzekering ook is, blijft het risico van uw overlijden bestaan, en dus ook de dekking.

DieterPuype
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2019 10:12

Bedankt voor je reactie.
Is het niet "logisch" dat bij het vereffenen van een hypothecair krediet de daaraan verbonden SSV stopgezet worden?

Recent hebben wij een appartement verkocht bij Belfius en daar werd ons uitdrukkelijk gevraagd of we de SSV wilden uitgekeerd zien, of niet. Hiervoor moesten we een document ondertekenen. Deze vraag werd bij KBC niet gesteld. Hier vind ik dus dat KBC in de fout is gegaan door mij niet voor deze keuze te zetten...

En waarom zou ik nog verdere dekking nodig hebben van een krediet dat niet meer bestaat, alsook bij een bank waar ik geen klant meer wil zijn!?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 08 jun 2019 11:16

U hebt eigenlijk nog een levensverzekering lopen, die uitbetaalt bij uw overlijden, aan door u gekozen persoon. Heel toevallig liepen de kapitalen gelijk met het saldo van uw lening. Maar u, en u alleen, beslist omdat dat contract verder te laten lopen, of om de staatskas te spijzen, en een overschotje van de waarde voor u zelf te incasseren.
Spijtig, maar de banken hebben vooral interesse om u klant te maken, en net iets minder om u te adviseren om elders te gaan…

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 08 jul 2019 00:30

Beste

De schuldsaldoverzekeringen zijn destijds afgesloten en betaalt met enige premie. Het zijn overlijdensverzekeringen die niey automatisch vervallen omdat uw woonkrediet werd terugbetaald. Het was trouwens voordeliger geweest als u de bestaande SSV had laten koppelen aan uw nieuw woonkrediet (Belfius?) omdat die SSV al betaald was én waarschijnlijker genoot van een lager tarief gezien afgesloten op lagere leeftijd (voornaamste prijsfactor bij levensverzekeringen). Indien u de afgelopen jaren was overleden, hadden deze SSV ook effectief een uitbetaling gedaan. U was dus verzekerd en kan de premie van die afgelopen jaren niet terug vorderen. (net zomin u een premie brandverzekering na 5 jaar kan terugvragen. Die dekking is er wel geweest...) U kan we actueel het niet verbruikte premiedeel opvragen, maar inderdaad onder aftrek van uitstapkost en 33 % voorheffing indien u deze verzekering fiscaal vrijstelde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”