Rooilijnplan versus RUP

Verbouwer001
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rooilijnplan versus RUP

#1 , 21 mei 2019 21:48

Ik heb recent een aanvraag ingediend voor een bouwvergunning. Bij deze verbouwing wil ik het huis updaten naar een hedendaags E-peil en dit door te isoleren langs de buitenzijde.
De feedback van de gemeente is dat wij getroffen zijn door een rooilijnplan, en dat zij (ondanks de wettelijke mogelijkheid op uitzondering tot 14cm) geen enkele overschrijding van deze rooilijn toelaten.
De rooilijn zoals getekend op het rooilijnplan van 1993, valt inderdaad gelijk met de voorgevel. Op het recentere RUP van 2012, ligt de rooilijn echter minstens een halve meter voor onze voorgevel. Overtreft het recentere RUP het gedateerde rooilijnplan bij wet of moet ik hier geen heil in zoeken?

Alvast bedankt voor alle mogelijke hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2019 09:38

wat ligt er tegen uw gevel? Voetpad? Voortuin? Gras? Straat?

Verbouwer001
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2019 19:18

De gevel grenst aan het voetpad.

De redenering van de gemeente is dat er na de verbouwing minstens 150cm moet overblijven, terwijl het in dit geval slechts 140cm zou zijn. Een redenering waar ik niet mee akkoord ben omdat het een doodlopende straat is en het voetpad eindigt vlak voor de oprit naast mijn huis.
Los van het feit dat deze redenering in mijn ogen onlogisch is, hebben ze wel het recht dit te weigeren. TENZIJ zou blijken dat de rooilijn op het recentere RUP het oude rooilijnplan overstijgt, want dan is er een buffer van minstens 50cm tussen mijn gevel en de rooilijn.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2019 10:52

waar die rooilijn ligt verandert toch de breedte van het voetpad niet... Het is daar dat ze over struikelen toch? Vraag de gemeentelijke verordening op waar die 150 cm bepaald is.
Waar ik woon is dit maar 100 cm.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 23 mei 2019 11:50

Of zet een isolatie die 1 cm minder dik is. Mogelijks valt die nog binnen de wettelijk verplichte norm

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 24 mei 2019 10:28

Vraag de gemeentelijke verordening op waar die 150 cm bepaald is.
Waar ik woon is dit maar 100 cm.
Vlaams Voetgangersdecreet waarschijnlijk
150cm is daarin de norm
Als gemeente die overgenomen heeft ...

Nu, nagenoeg op het einde van een doodlopende straat is dat niet geweldig relevant meer.

Terug naar “Andere”