Te betalen registratiekosten

BonPut
Topic Starter

Te betalen registratiekosten

#1 , 14 jun 2008 13:37

Geachte,
Korte historiek.
Mijn ouders verkochten hun woning op lijfrente.
Nieuwe eigenaar kwam zijn verplichtingen niet na zodat woning na vonnis teug aan mijn ouders toekwam. Registratierechten werden betaald en volgens de Dienst der Registratie zijn wij eigenaar van de woning. Mijn vader komt te overlijden. Echtgenote nieuwe eigenaar komt te overlijden.
Wij wensen de woning openbaar te verkopen. Tijdens tweede zitdag komen er 3 kinderen van eigenaar zich melden en claimen het erfdeel van moeder. Deze kinderen waren niet in het vonnis betrokken. Vergetelheid advocaat, notaris...? Na een jarenlange procedureslag wordt een minnelijke schikking getroffen met kinderen eigenaar zodat wij woning kunnen verkopen.
Nu stelt zich het probleem van de registratiekosten. Dienen wij terug registratiekosten te betalen, of volstaat het opmaken van een ontbindingsakte of dient er terug het volledige bedrag aan registratie betaald te worden?

Gezien mijn notaris geen duidelijke mening hierover heeft had ik graag een beroep op uw diensten gedaan om enige klaarheid te bekomen.

Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 jun 2008 12:23

Ik ga ervan uit dat ‘zodat woning na vonnis teug aan mijn ouders toekwam‘ betekent dat dit vonnis de verkoop ontbond.Dit houdt in dat de partijen hersteld werden in toestand die onmiddellijk de verkoop voorafging,ook inzake registratierechten.Verifieer dit echter in het vonnis.

“Art.1.Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten...alsmede van de daarin aangebrachte wijzigingen, worden geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen.Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben.Deze bepaling is ook van toepassing op de in kracht van gewijsde gegane vonnissen die gelden als overeenkomst of als titel voor de overdracht van die rechten, alsook op de akten van afstand van die rechten...”(Hypotheekwet 16 december 1851).

Erfgenamen treden van rechtswege in de rechten en plichten van hun erflaters.Zij zijn geen ‘derden‘ in de zin van voornoemde bepaling.De Fiscus is wel een ‘derde‘.

Onderzoek of het vonnis waardoor de ‘woning terug aan mijn ouders toekwam‘ in kracht van gewijsde* gegaan is en overgeschreven werd op het hypotheekkantoor.

* “Art.28.Iedere beslissing gaat in kracht van gewijsde zodra zij niet meer voor verzet of hoger beroep vatbaar is, behoudens...”(Gerechtelijk Wetboek).

Is het vonnis in kracht van gewijsde gegaan laat het zonodig overschrijven op het hypotheekkantoor.

Is het vonnis niet in kracht van gewijsde gegaan beteken het dan aan de tegenpartij of haar aan haar rechtsopvolgers,tenzij reeds hoger beroep werd ingesteld.

Werd hoger beroep ingesteld tijdens hetwelk een minnelijke schikking tot stand kwam,laat die minnelijke schikking dan zonodig door de rechter homologeren en overschrijven op het Hypotheekkantoor.

Werd hoger beroep ingesteld zonder minnelijke schikking en zonder arrest,werk die procedure dan af.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Andere”