Geschil met stad en buur

Bjornvanhove
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geschil met stad en buur

#1 , 05 mei 2019 12:56

Hallo
Tussen mijn eigendom en mijn buur ligt er een klein lapje grond van de stad
Op dat stukje staat er een tuinhuisje( blijkbaar met een vergunning uit 1974) van mijn buur, toen ik mijn huis 13 jaar geleden kochte stond er daar nergens iets van vermeld van in de akte.
Nu zal het lapje grond verkocht worden en zegt de stad , dat ze die vergunning niet kunnen intrekken
Is dit effectief zo of ruikt dit naar vriendjes politiek ?
Mvg bjorn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 mei 2019 16:11

Waarom zou daar iets van in uw akte moeten gestaan hebben? Buurman was geen eigenaar, en mocht dat lapje blijkbaar gebruiken door de stad. Enige oplossing: zelf aankopen, en huur vragen voor dat tuinhuis of zelf gebruiken.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 05 mei 2019 18:00

Wat is eigenlijk het echte probleem?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Bjornvanhove
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2019 19:14

Mijn probleem is dat ik al 12 jaar probeer een gedeelte van het perceel te kopen en mijn buur het volledige stuk ingepalmd heeft 7 jaar geleden .
Nu het perceel te koop komt zou ik er er geen kans van krijgen omwille van die plots opgedoken vergunning
Dus vraag ik mij af of dit allemaal zomaar kan ?
En als ik bij aankoop van mijn huis op de hoogte moest gebracht worden van die vergunning , voor een tuinhuisje op stadsgrond .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 05 mei 2019 19:34

Neen u moest daar niet van op de hoogte gebracht worden.
Het tuinhuisje staat niet op het perceel dat u hebt gekocht.
Het staat de gemeente vrij een recht van opstal voor een aantal jaren te verlenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Marvra
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mei 2019 23:15

De stedenbouwkundige vergunning voor het tuinhuis is voor onbeperkte termijn verleend, maar staat los van de eigendom van de grond. De gemeente/stad kan de vergunning niet intrekken, maar kan als eigenaar van de grond wel aan de eigenaar van het tuinhuis vragen om het tuinhuis te verwijderen van hun eigendom. Ook de nieuwe eigenaar kan dit vragen.
De eigenaar van het tuinhuis kan zich mogelijks beroepen op verkrijgende verjaring om de grond op te eisen. Hij zal hiervoor echter bij het vredegerecht moeten aantonen dat hij het al 30 jaar gewoonlijk gebruikt/onderhoudt waardoor hij het eigendomsrecht heeft verkregen.

De vraag is echter: is de stad/gemeente wettelijk verplicht om de grond te koop aan te bieden aan alle mogelijke geïnteresseerden? Een private eigenaar zou in ieder geval niet verplicht zijn. Die kan gewoon overeenkomen met zijn buur om een deel van zijn eigendom te verkopen, zonder dat dit eerst aan alle buren moet te koop aangeboden worden. M.a.w. moest de eigenaar van de grond met de eigenaar van het tuinhuis overeen komen om de grond te verkopen tegen een overeen gekomen prijs, hebt u dan nog een wettelijke grond om deze verkoop aan te vechten?
U vindt hier een en ander terug: https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/pat ... es/aankoop
Ik begrijp hieruit dat er een beslissing van de gemeenteraad moet zijn om het eigendom te verkopen. Deze beslissing is openbaar. U kan die mogelijk terugvinden via de website van de gemeente in kwestie, of anders kan u die opvragen.

Bjornvanhove
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2019 18:48

Is de stad verplicht om beide kanten de mogelijkheid te geven om een even groot deel te kopen ( eventueel anders ingedeeld )
Of kan de stad kiezen aan wie ze het verkopen ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 08 mei 2019 18:50

Is de stad verplicht om beide kanten de mogelijkheid te geven om een even groot deel te kopen ( eventueel anders ingedeeld )
Of kan de stad kiezen aan wie ze het verkopen ?
Dergelijke verplichting bestaat niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 08 mei 2019 22:36


Of kan de stad kiezen aan wie ze het verkopen ?
Meestal verkoopt een overheid openbaar per opbod, of bieding onder gesloten omslag, niet onderhands (teveel risico op favoritisme) ... maar het is blijkbaar niet verboden.

Terug naar “Andere”