Auto zonder nummerplaats op mijn privé-parkeerplaats

sannetje1986
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Auto zonder nummerplaats op mijn privé-parkeerplaats

#1 , 24 apr 2019 15:59

Hallo iedereen.

Ik heb het volgende aan de hand:

Ik ben eigenaar van een appartement met aan de achterzijde van het gebouw 2 privé-parkeerplaatsen van mijzelf. Dit staat ook zo in de akte beschreven. Nu heeft de eigenaar van het andere appartement een auto zonder nummerplaat van een kennis van hem op mijn privé-parkeerplaats gezet, zonder mijn medeweten of zonder dit mij te vragen. Deze auto staat er ondertussen al sinds januari 2019.

Na enkele mondelinge gesprekken en nota's is deze auto ondertussen nog altijd niet weggehaald. Ik heb ook al enkele keren bij hem aangebeld, maar hij doet nooit open. Hij heeft echter een camera aan de voordeur hangen waarop hij kan zien dat ik aanbel (hij weet waarschijnlijk ook waarom ik aanbel). Is dit trouwens wettelijk dat hij er een camera heeft hangen en tevens ook in de gemeenschappelijke hal? Vandaag heb ik voor de eerste keer een aangetekend schrijven verstuurd dat ik eis dat hij de auto tegen uiterlijk een bepaalde datum moet laten verplaatsen. Wat als hij dit tegen deze datum niet heeft gedaan? Wat als hij het aangetekend schrijven niet aanneemt? Wat kan ik hier dan tegen beginnen? Of welke verdere stappen kan ik ondernemen want de politie doet hier niks aan omdat dit om privé-terrein gaat!?

Ik wil ook mijn appartement verhuren omdat ik met mijn vriend ga samenwonen, maar door deze "miserie" vraag ik me af of het niet beter is om te verkopen. Heb geen zin in al die dingen aan mijn hoofd :?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 24 apr 2019 16:12

strikt genomen, wagen staat op uw eigendom, u doet er mee wat u wilt :)

als de eigenaar van de wagen die niet verplaatst tegen de datum in uw aangetekend schrijven, kan u deze laten takelen/wegslepen, de kosten kan u later in theorie verhalen op de eigenaar van de wagen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 24 apr 2019 16:16

Syndicus wat doet die?
Wat de camera betreft dat mag niet als die is aangebracht op gemene delen helemaal niet.
In de deur aangebracht betwistbaar.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 apr 2019 17:10

strikt genomen, wagen staat op uw eigendom, u doet er mee wat u wilt :)
Zo simpel is het ook weer niet

Men mag dergelijk voertuig verwijderen, maar aangezien het eigendom is van iemand anders, niet vervreemden , beschadigen, vernietigen, ... én niet zelf "in het verkeer brengen" dwz: verplaatsen naar de openbare weg :!:

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 24 apr 2019 17:14

Bezettingsvergoeding?? misschien

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 apr 2019 17:27

Stuur hem een aantekende brief en gelijktijdig een kopie van diezelfde brief via de gewone post. Verwijs in beide brieven naar elkaar. Dan doet het er niet toe dat hij die aangetekende brief niet gaat afhalen. Er wordt verondersteld dat hij de inhoud kent. Zeg hem dat als die auto daar de volgende week nog staat hem dat een som van xx € per dag staangeld zal kosten, en dat u dan na 1 week hem zal laten afslepen op zijn kosten.

sannetje1986
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2019 13:16

Het probleem is dat ik niet weet van wie de auto is, aangezien er geen nummerplaat aan is. Hoe kan ik dan te weten komen van wie deze is? Want beschadigingen aan toebrengen mag niet!? De auto is van een kennis van mijn buurman. Dus nu heb ik mijn buurman aangetekend geschreven.

De auto er laten staan tegen een vergoeding is geen oplossing, omdat ik mijn appartement wil verhuren / verkopen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 apr 2019 14:57

Het probleem is dat ik niet weet van wie de auto is, aangezien er geen nummerplaat aan is. Hoe kan ik dan te weten komen van wie deze is?
Via chassisnummer
Als het een wat recentere auto is, staat dat vaak ook in het kader van de voorruit.

Als politie wat wil meewerken, kan u zo aan de laatste geregistreerde eigenaar / inschrijver geraken.
Maar dat is echter niet noodzakelijk de huidige eigenaar ...

Dus nu heb ik mijn buurman aangetekend geschreven.
De buurman is ook degene die de fout gemaakt heeft door zijn vriend toelating te geven diens auto onrechtmatig op uw parkeerplaats te zetten ...


Optie is om het wrak als sluikstort te beschouwen.
Dat zijn strafbare feiten, ook al gebeurt het op uw privé-grond, en daartegen kunnen politie of bevoegde ambtenaren wel optreden.
U draait dan wel op voor de kosten van de verwijdering - maar bij takeling ook ... - die u dan nadien moet verhalen op de buur of eigenaar.

Gemeenten hebben daar wel eens een tarieflijst voor, kijk eens wat uw gemeente hiervoor voorziet ...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 25 apr 2019 15:35

Zet er een (anoniem) bordje op "gratis mee te nemen voor onderdelen".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”