schutsels oprit buren verplaatst

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

schutsels oprit buren verplaatst

#1 , 05 apr 2019 11:45

Wij hebben van mijn vader die overleden is drie jaar geleden een stuk bouwgrond geërfd.
Tegen deze bouwgrond ligt een oprit van een huis . De oprit van deze woning is gescheiden van onze bouwgrond door betonnen schutsels van een 1 meter hoog.Blijkbaar heeft de vorige eigenaar van deze woning deze schutsels vanaf het midden van de oprit tot aan de straatkant ( over een lengte van een 5 meter ) schuin verplaatst om zo beter op zijn oprit te kunnen rijden. Maw de schutsels staan vanaf een bepaald punt op onze bouwgrond. Dit is voor ons zeer nadelig omdat als er op onze bouwgrond gebouwd gaat worden de oprit hiervan ook net aan deze kant van die schutsels ligt. Dus minder oprit voor ons.
De eigenaar van die woning( die dus ook de schutsels verplaatst heeft) is 6jaar geleden overleden ( dus voor mijn vader) en ondertussen woont zijn zoon al enige jaren in die woning. Wij hebben de zoon die nu in die woning woont hierover aangesproken. Deze beweerd dat wij dit nimmer kunnen veranderen alvast hij zegt dat de gemeente dit beweerd en zegt ook dat de buren kunnen getuigen dat die situatie daar al jaren zo is. Ik betwijfel of mijn vader daar ooit de goedkeuring voor gegeven heeft maar het zou natuurlijk kunnen van wel.
Ik heb wel een opmetingsplan van de gemeente gevonden van 1996 zie link onder daar staat bij afsluiting dus de schutsels zoals ze nu geplaatst zijn ( dus verzet).
Ik heb ook nog een plannetje van het kadastraal plan en daar stat geen lijn zoals bij afsluiting dus maar de situatie zoals ze was zonder verplaatsing schutsels en deze dateert van 2000. Dus op dit plan staat de situatie zoals ze was zonder verplaatsing schutsels.

Hier de link naar plannetje van 1996 u ziet duidelijk hoe de lijn bij vermelding afsluiting dus hoe de schutsels verplaatst zijn.

https://www.mupload.nl/img/59adxsdu.jpg

Wij hebben geen documenten gevonden dat het afgesproken was dat de schutsels mochten verplaatst worden. Maar in hoeverre weegt een verklaring van de buren door als deze beweren dat de schutsels er al zolang stonden?
Wij willen de situatie zoals ze bij aankoop van dat stuk was terug te herstellen dus schutsels weg.
Graag raad?
Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2019 11:57

Een aangetekende brief schrijven naar buurman en hem vragen om binnen ** tijd alles tezeten zoals het vroeger was.
Wil hij dit niet .

Geen probleem dan ga je naar de vrederechter met u bewijzen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 apr 2019 12:26

Staat die verplaatste afsluiting er al langer dan 30 jaar? Dan zou er een probleem kunnen zijn.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 05 apr 2019 16:06

Begin met een landmeter aan te stellen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 05 apr 2019 16:53

Begin met een landmeter aan te stellen.
Dat heeft geen zin : het is niet tegenstelbaar aan derden. Tenzij u beiden akkoord bent met die opmeting, of de landmeter aangesteld is door de (vrede)rechter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tira00
Berichten: 929

#6 , 05 apr 2019 23:44

Begin met een landmeter aan te stellen.
Dat heeft geen zin : het is niet tegenstelbaar aan derden. Tenzij u beiden akkoord bent met die opmeting, of de landmeter aangesteld is door de (vrede)rechter.
Inderdaad, maar je hebt dan wel al een goed bewijs in handen om aan de vrederechter te tonen.

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2019 23:53

@mava105 Hoelang die schutsels er zoal staan weten wij niet, maar toch al een tijd nemen wij aan.
Wij vinden het wel vreemd dat op het plannetje ( 1996 ) van de gemeente ( zie link in mijn post ) de echte grens staat en dat er een lijn is bijgetrokken zie naam afsluiting ,dit is de lijn zoals de schutsels nu staan.
In 2000 heeft mijn vader het gekocht en daar hebben wij een kadastraal plan van , uitgegeven door het kadaster ( niet gemeente) in 2000 dus. Dit zat bij de koopakte. Hier staat dus niet op getekend dat die schutsels schuin lopen zoals op het plannetje van de gemeente,maar dus wel zoals het zou moeten zijn.

Ik stel mij dus de vraag hoe dat komt dat die lijn ( van de schutsels ) er op het echte kadasterplan ( 2000) niet opstaan, maar enkel de echte grenslijn.
Met welk plan gaat men rekening houden? Verder is het natuurlijk gemakkelijk te zeggen dat de buren kunnen bewijzen dat het er al zolang staat. Dan kan elke buur wel zeggen dat het er zolang staat als de buren goed overeenkomen zullen deze wel partij trekken voor elkaar. Maar wat als er buiten dat de buren bevestigen dat het er zolang staat geen enkel ander bewijs is, wie trekt dan aan het langste eind?
Hoe kunnen buren nu weten hoeveel jaar exact die schutsels al op deze plaats staan.

tira00
Berichten: 929

#8 , 06 apr 2019 07:49

Kadasterplannen hebben geen juridische waarde.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 06 apr 2019 09:35

En het kadaster houdt geen rekening met afsluitingen, enkel met de officiële scheidingslijnen en perceelgrenzen .

Die 30 jaar is zeer zeker van groot belang, want na die tijd is een grond achter de afsluiting automatisch verkregen door de buurman.
https://www.elfri.be/artikel/verkrijgen ... erend-goed

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2019 22:50

Ok
Maar vanaf wanneer gaat die30 jaar dan in?
Is dit vanaf dat mijn vader dit gekocht heeft of vanaf dat wij dit geërfd hebben?
Hoeveel juridische waarde kan gehecht worden aan verklaring van buren als deze zouden beweren dat dit er al meer dan 30 jaar zou staan?

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 08 apr 2019 08:52

Die dertig jaar gaat in vanaf het ogenblik dat zij beschikten over die grond. Als zij claimen dat zij die grond al 30 jaar in bezit hebben, dienen zij dat te bewijzen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 08 apr 2019 09:27

En natuurlijk ook vanaf de dag dat de schutting werd gezet. Je moet het natuurlijk kunnen bewijzen. Heb zo ooit een procedure meegemaakt waarbij een huisbezitter claimde een grote tuin te hebben. Bleek echter dat daar vroeger een oude woning had gestaan die werd afgebroken. Mijn werkgever was echter , door overname van een ander bedrijf , eigenaar geworden van die grond (zeer groot stuk bouwgrond) Die huisbezitter verklaarde dat hij al meer dan 30 jaar in het bezit was van die grond, en hij kon dat bewijzen door een boom aan te wijzen die hij zelf daar had geplant, en hij kwam zelf met een kopie van een factuur van bijna 40 jaar geleden, voor aankoop van die zelfde boom, aanzetten op de rechtbank. Uiteindelijk werd een expert boomverzorging aangesteld, maar die schatte die boom hooguit maar 20 jaar oud, en het stuk grond werd terug aan mijn werkgever toegekend. Later kreeg ik de opdracht van mijn werkgever een afsluiting te laten plaatsen dwars door die prachtig aangelegde tuin met zwembad en poolhous. Afsluiting kwam op amper 1 meter naast het zwembad. Ik liet er een bord opzetten "Bouwgrond te koop" .Nadien liet ik de boom omzagen, en toen bleek inderdaad dat die boom zelfs nog geen 20 jaar oud was door het tellen van de jaarringen.
Een paar maanden later kwamen die mensen aanzetten met een bod om die grond alsnog aan te kopen. Voor hun eind goed al goed, maar wel een "dure" goed. Het stuk was, spijtig voor hen, gelegen in een residentiële wijk met grote en duurdere villa's. Vandaar ook de beslissing van mijn werkgever dat stuk niet zo maar te laten gaan en ervoor te procederen.

Lorina
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 apr 2019 11:29

Ok bedankt
Maar op één vraag heb ik nog niet echt een antwoord gehad. Met name verklaring van de buren. De eigenaar van het stuk grond zegt bewijzen te hebben namelijk dat de buren of een buur kan verklaren dat die schutsels er al zeker 30 jaar en langer staan. Nu is die eigenaar wel de zoon van de vorige eigenaar dus als die bij de buren wat gaat praten of vragen dat ze dat zeggen dat die schutsels er al 30 jaar staan dan is het natuurlijk gemakkelijk. Ik ben er zeker van dat ze buiten dit geen enkel bewijs heeft. Dus in welke maten zal de rechter rekening houden met verklaringen van de buren. Een buurman van iemand die daar al lang woont kan in mijn ogen toch niet echt als een te geloven bewijs gezien worden. Als je dan een heel goed verstandhouding hebt met de buurman dan is het natuurlijk gemakkelijk om die een verklaring te laten doen als getuige.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 08 apr 2019 12:16

Probeer eens op oude stafkaarten en/of luchtfoto's van 30 jaar terug te kijken.
http://www.ngi.be/NL/NL0.shtm
Of op oude Google earth beelden

tira00
Berichten: 929

#15 , 08 apr 2019 12:44

Ok bedankt
Maar op één vraag heb ik nog niet echt een antwoord gehad. Met name verklaring van de buren. De eigenaar van het stuk grond zegt bewijzen te hebben namelijk dat de buren of een buur kan verklaren dat die schutsels er al zeker 30 jaar en langer staan. Nu is die eigenaar wel de zoon van de vorige eigenaar dus als die bij de buren wat gaat praten of vragen dat ze dat zeggen dat die schutsels er al 30 jaar staan dan is het natuurlijk gemakkelijk. Ik ben er zeker van dat ze buiten dit geen enkel bewijs heeft. Dus in welke maten zal de rechter rekening houden met verklaringen van de buren. Een buurman van iemand die daar al lang woont kan in mijn ogen toch niet echt als een te geloven bewijs gezien worden. Als je dan een heel goed verstandhouding hebt met de buurman dan is het natuurlijk gemakkelijk om die een verklaring te laten doen als getuige.
Ik denk dat rechters daar toch doorheen kijken als je dat aanhaalt tijdens een zitting.
Denk dat ze sterkere bewijzen dan dat nodig hebben,

Terug naar “Andere”