6% btw vs 21 % btw op nieuwbouw in bijzondere zones

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

6% btw vs 21 % btw op nieuwbouw in bijzondere zones

#1 , 21 mar 2019 11:48

Wij gaan beginnen met onze nieuwe woning te bouwen. Voor ons is de 21% BTW regel van toepassing voor sloop en wederopbouw.


In bepaalde steden is het btw-tarief van 6% van toepassing op sloop en wederopbouw, deze zijn:

de stedelijke centra van Antwerpen, Charleroi, Gent, Oostende, Mechelen, Bergen, La Louvière, Sint-Niklaas, Seraing en Luik.
op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Brussel, Anderlecht, Sint-Gilles, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Jans-Molenbeek, Schaarbeek, Vorst, Elsene, Ukkel, en Etterbeek.
Leuven, Brugge, Kortrijk, Roeselare, Aalst, Dendermonde, Genk, Hasselt, Moeskroen, Doornik, Verviers, Namen.
Het speelt geen rol of het gebouw gelegen is in een zogenaamde ‘stadskanker’ of in een andere wijk of deelgemeente van die stad.

Mijn vraag is dan ook simpel,

Is er enige kans om hier gelijk te halen in de rechtbank en dus een zaak aan te spannen tegen de Belgische staat, op gronde van gelijkheidsbeginsel?

Waarom zou persoon X kunnen bouwen aan 6% in bv Antwerpen, terwijl persoon Y in bv Ieper woont en 21% btw mag ophoesten.
Beide personen zijn Belgische burgers, betalen belastingen, enz.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 21 mar 2019 11:57

Dat is Europese wetgeving, dus niet evident om dat aan te vechten.

Plus u krijgt in andere steden en gemeenten sinds kort een Vlaamse premie, compenseert die niet voldoende voor u?

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 mar 2019 14:51

de dag van vandaag kost een nieuwbouw al (zonder zot te doen) 250.000 exclusief btw

Als je die aan 21% moet zetten, is dat 52.500 cadeau voor vadertje staat
Als je die aan 6% kan zetten, is dat slechts 15.000 euro, een verschil van maar liefst 37.500 euro !

De slooppremie, uitgevonden omwille van dat btw verschil is voor iedereen gelijk, nl. 7500 euro....
Ik betaal dus 30.000 euro meer...een echte compensatie kan je dit niet noemen.
Ik vind dit gewoon niet eerlijk!

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 21 mar 2019 14:57

Tgoh ja, niemand verplicht u om in Ieper te gaan bouwen he. Als u het fiscaal voordeel wil, moet dat in een van de aangewezen steden en gemeenten.

Het blijft inderdaad een groot verschil, maar toch al 7500 euro beter dan de afgelopen jaren, die mensen hebben echt niets gekregen.

Hier leest u dat het niet over heel het land kan voor Europa (Parlementaire Vraag):
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... 713936.xml

juweeltje
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 mar 2019 15:07

Hier leest u dat het niet over heel het land kan voor Europa (Parlementaire Vraag):
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... 713936.xml
Dat is dus duidelijk, bedankt voor het artikel!

Met spreekt hier van stadskankers in het artikel.
Het is net alsof iemand met borstkanker geen recht zou hebben voor tussenkomst dan als iemand die prostaatkanker zou hebben.

Waarom zouden dan kleine steden geen recht hebben om stadskanker aan te pakken.....
Soit...ik zal me er maar bij neerleggen.

Terug naar “Andere”