Bouwpromotor ruilt handelspand

thomasbec
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bouwpromotor ruilt handelspand

#1 , 08 mar 2019 17:37

Hallo, stel je hebt een handelspand. Een bouwpromotor wil dit met de grond gelijk maken omdat het past in het kader van een project met veel nieuwe woningbouw er naast en er boven.

Het spreekt voor zich dat de eigenaar van dit handelspand tijdelijk moet verhuizen naar een ander commercieel pand om nog maar niet van het commerciële ongemak en schade te spreken.

Er wordt logischerwijs een deal gemaakt tussen bouwpromotor en eigenaar handelspand dat niet alleen het handelspand in originele vorm wordt teruggezet, maar dat er een fikse vergoeding aan vast hangt.

Is er wetgeving m.b.t. die extra vergoeding? Het gaat hier niet om meerwaarde bij verkoop of wat dan ook, maar om tegenprestatie voor kosten voor ongemak, commercieel verlies, belang binnen het project, ...

Stel dat de eigenaar van het handelspand hiervoor 100.000 euro krijgt van de bouwpromotor. Wordt dit belast? Zou me straf lijken dat aan commerciële schade en ongemak ook nog eens een belasting vasthangt.

Misschien een detail van belang. De eigenaar heeft het handelspand al langer dan 5 jaar, zodanig dat er ook geen sprake is van belasting op meerwaarde. Doch dit gegeven doet vermoedelijk niets ter zake bij een ruil + extra geld.

Graag antwoord. Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 mar 2019 18:02

Heb dat verschillende malen meegemaakt dat een niet meer rendabel horecapand werd geruild voor een deel van een nieuwbouwcomplex. Nooit was er geld mee gemoeid. De waarde van het oude pand werd bepaald, en dan werd er onderhandeld wat ervoor in ruil moest gegeven worden. De grond werd echter niet geruild. Die waarde bleef bij de oude eigenaar, en werd mee opgenomen in de ruil. Heb zo meegemaakt dat een oud café met ongeveer 100 m² (kelder, gelijkvloers en 4 verdiepingen) geruild werd voor handelsruimte van ongeveer 60 m² met duplex van 30 m² en kelder van 20 m², en dit met gesloten beurs.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 08 mar 2019 18:06

TS ben je een particulier?
Dan hoef je geen belasting te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

thomasbec
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2019 19:18

Ik ben al meer dan 5 jaar eigenaar van het pand (dus geen 33% meerwaardebelasting), baat het als éénmanszaak zelfstandig uit. En dat handelspand is relatief nieuw. Ik wil dus niet alleen ruil, maar ook geld er bovenop. Moet andere locatie zoeken voor 1 à 2 jaar (en huur betalen), ben belangrijk voor de realisatie van hun project (dus kan ik daar ook nog geld extra voor vragen), de winkel zal op een andere locatie niet verkopen zoals in de oude situatie, etc ... Ik wil dus ruil + een pak geld er bovenop.

Dat extra geld wordt dit belast? Graag antwoord. In geval wel dan is een deal zo goed als uitgesloten. Ben niet gek.

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 08 mar 2019 19:26

U verkoopt in principe een zakelijk recht. Volgens mij is dat dus belast.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 08 mar 2019 20:01

Ik ben al meer dan 5 jaar eigenaar van het pand (dus geen 33% meerwaardebelasting), baat het als éénmanszaak zelfstandig uit. En dat handelspand is relatief nieuw. Ik wil dus niet alleen ruil, maar ook geld er bovenop. Moet andere locatie zoeken voor 1 à 2 jaar (en huur betalen), ben belangrijk voor de realisatie van hun project (dus kan ik daar ook nog geld extra voor vragen), de winkel zal op een andere locatie niet verkopen zoals in de oude situatie, etc ... Ik wil dus ruil + een pak geld er bovenop.

Dat extra geld wordt dit belast? Graag antwoord. In geval wel dan is een deal zo goed als uitgesloten. Ben niet gek.
Hm. Dat verandert de zaak en denk nu ook in de richting van LeenW.
Durf geen specifiek uitsluitsel geven.
Ik dacht dat het enkel en alleen ging over het eigenaarschap van een pand als particulier.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

thomasbec
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 mar 2019 20:50

Dus elke euro die je als vergoeding krijgt naast de ruil voor handelspand wordt als 100% belastbare inkomst gezien?

Terug naar “Andere”