Dieren in de tuin uit de weide naast ons

BloodNight

Re: Dieren in de tuin uit de weide naast ons

#31 , 26 jul 2016 22:49

Ik neem aan dat bij een cap chur er een verdovend middel toegevoegd zal moeten worden? Ik zie niet direct politie dergelijke middelen bezitten. Eerder een dierenarts vorderen. Een ump, uzi en mp5 zijn de meest voorkomende wapens, allemaal met 9 mm patronen. Geen van die wapens is echt geschikt voor het doden van dieren. Een riotgun met "brenneke" zal eerder kunnen dienen. Maar een politiezone met dergelijk wapen zal je niet vlug meer vinden. Als dat nog wel mag?
Moest politie ooit zo een dier doden, hebben ze een klacht van Gaia aan hun been.

Veldwetboek wordt niet meer gegeven in de politie opleiding. Al zeker niet meer bij het basiskader en vermoedelijk ook niet bij het middenkader.
Politie is bevoegd voor het veldwetboek. Maar aan dergelijke pv's zal het parket geen gevolg geven.
Beste hoop is dierenbescherming...
Ik vrees dat in deze zaak de enige oplossing ofwel een goed gesprek met de boer in kwestie zal zijn, ofwel zelf een draad plaatsen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight

#32 , 26 jul 2016 22:52

potentieel gevaarlijke dieren mogen niet onbeheerd en ongecontroleerd loslopen. honden mogen dat niet, (katten wel) ; maar paardachtigen ook niet; een goed huisvader moet zijn goederen (zijn dieren dus) goed beheren en er voor zorgen dat er geen schade wordt toegebracht aan derden of installaties; Een tuin openwoelen is schade toebrengen. In dit geval kan de eigenaar een bekeuring oplopen omdat dit niet de eerste maal is dat er daar dieren uitbreken en de oorzaak wel overduidelijk de slechte omheining is. Schuldig verzuim om de dieren veilig te stallen én het meest belangrijk: schuldig verzuim om de omgeving te beschermen tegen mogelijke uitbraak; een eigenaar moet alle mogelijke middelen voorzien om te voorkomen dat de dieren onbeheerd de wereld inhollen....
Is schuldig verzuim niet enkel van toepassing van mensen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#33 , 26 jul 2016 23:39

Politie hoeft geen rekening te houden met seponeringsbevoegdheid van parket.
Zij kunnen moeten indien strafbare feiten PV opstellen ..wat later eventueel door advocaat kan opgevraagd worden en gebruikt in burgerlijke procedure.
Ook de wet dierenwelzijn kan vermoedelijk gebruikt worden.
Dacht zelfs dat elk parket nu een magistraat had die zich specifiek met dierenwelzijn bezig houdt ook in elke zone minstens een personeelslid.
Heb zelfs weet dat er opdrachten aan politie gegeven werden door magistraat en dit voor kleine beestjes.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
art 34 zijn bevoegd de officieren van gerechtelijke politie enz .. dus hier dus ook bevoegd.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#34 , 27 jul 2016 06:44

Maar moet T.S ook niet zorgen dat er geen paarden op haar hof kan, of is het enkel aan de eigenaar, moet er wederzijds geen van de paarden die moet zorgen dat de paarden niet op haar hof komen, is het niet zo dat men wederzijds maatregelen moet nemen?

En als ik dit hier allemaal lees is het alsof er elke morgen die paarden daar in de hof staan, iedereen kan toch eens een accidentje hebben zeker.
Ik had pas 1week nieuw gras gezaaid en op een morgen stonden daar 3 koeien in de hof, en dan ?, boer kan er ook niet aandoen zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#35 , 27 jul 2016 08:12

Iedereen die dieren ( paarden, koeien etc ) houd, moet zorgen dat zijn weiden op de juiste wijze afgespannen is.
Gebeurd er een ongeluk, of breken de dieren toch uit, dan zal de eigenaar alle schade moeten betalen, is dit te wijten aan een slechten afspanning kan hij nog een boete verwachten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00

#36 , 24 aug 2016 11:13

Ouder topic, ik weet het,
maar ik wil alleen maar melden dat hulp van wijkagent in zo'n geval niks waard is.

Maar heb ongeveer hetzelfde probleem:
Paarden van de buren hebben geen eigen omheining.
Zij duwen mijn omheining (groene draad met houten palen rond een stuk landbouwgrond) plat en palen schuin.

Onze omheining staat dan ook nog op ongeveer 1 m naar onze kant van de erfafscheiding.
Dus die paarden lopen daardoor ook op mijn terrein.

Mensen al 6 keer aangesproken, lachen me telkens uit..

Dus maar wijkagent.
Zei natuurlijk dadelijk dat het een "geval voor de vrederechter was"
Op mijn opmerking of er geen artikel in het veldwetboek stond, wat van toepassing was op mijn probleem, werd lacherig gereageerd.
Kende geen veldwetboek.
Hij gaat nu "een vriendelijk klapke doen" met de buren en als dat niet helpt moet ik naar de vrederechter om het op te lossen.

Gaan we hier dus zeker niet doen: Als zij geen draad willen zetten, is het voor ons minder moeite om net voor de erfgrens, op ons terrein dus, één draadje prikkeldraad bij te zetten (aan één zijde stond er al een stukje prikkeldraad van ons) zodat onze hele omheining beschermt wordt.
Spijtig dat het ons geld gaat kosten....
Heb het laten weten aan de wijkagent en die ging de mensen verwittigen.

sloeberken

#37 , 24 aug 2016 11:27

Let maar op met prikkeldraad te plaatsen, wijkagent kan getuigen als de paarden hun kwetsen.
Waarom niet direct de goede oplossing "vrederechter"

tira00

#38 , 24 aug 2016 11:30

Er stond al een stuk oudere prikkeldraad van ons: eigenaars van de paarden hebben hun paarden daar desondanks gezet.
Moet ik die dan ook afbreken om hun paarden te beschermen?

JPV
Juridisch actief: Ja

#39 , 24 aug 2016 11:31

op welke afstand van de perceelgrens staat die prikkeldraad?

tira00

#40 , 24 aug 2016 11:52

De oude (ongeveer een 20 m lang (is een hoek) staat op 0,50 cm van de erfgrens op onze grond.
Volgens de oude rijnstenen die er staan.
Is vroeger gezet door iemand anders.
Dus paarden kunnen zich evengoed verwonden aan die oude draad.
Hij stond er al voordat zij hun paarden daar plaatsten.

De nieuwe gaan we ook op 0,50 cm op ons perceel plaatsen.
Maar wijkagent gaat eerst vragen aan hun om zelf iets te plaatsen.
De nieuwe prikkeldraad komt er alleen als zij niet willen meewerken.

En neen, echt geen zin in gedoe met vredegerecht.

Ik plaatste dit alleen maar om aan te geven dat wijkagenten echt niks kunnen (willen) doen in dergelijk dispuut.

sloeberken

#41 , 24 aug 2016 19:52

Een wijkagent kan enkel praten, maar kan de buur niet verplichten een vrederechter wel.

eylis

#42 , 25 aug 2016 18:41

Ik heb anders wel een zéér effectieve én volkomen wettelijke tip. Stuur een beleefd mailtje naar de paardenburen waarin je laat weten dat je binnenkort een haag plant in je tuin op de toegestane wettelijke afstand (0,50 cm) van de perceelsgrens. Laat hen weten dat je (kies maar uit) Liguster/Prunus/Taxus zal planten. Deze plant is wettelijk toegestaan in tuinen maar giftig voor paarden. en ze knabbelen er zeker aan: al helemaal als de besjes bloeien. Laat de buren vriendelijk weten dat je dit op voorhand laat weten, zodat ze tijdig een correcte paardenomheining op de correcte afstand van de perceelsgrens kunnen zetten, zodat er hun paarden geen onheil kan overkomen.... Eens zien of ze dan hun plicht zullen doen....By the way: je bent volkomen in je recht dat je deze haag plant. Het is de paardeneigenaar die zijn paarden moet afschermen van de buitenomgeving. niet omgekeerd. En nog een belangrijke info. als de weide-eigenaar de wei verpacht aan paardeneigenaars, is het in se de paardeneigenaar die voor een paardvriendelijke omheining moet zorgen. Als er zijn paarden iets overkomt of erger: schade toebrengen of een ongeluk veroorzaken op de openbare weg: zal de paardeneigenaar door de verzekering op de mat geroepen worden. Als ze dus al verzekerd zijn....

tira00

#43 , 25 aug 2016 23:18

Wel Eylis, ik heb eventjes net hetzelfde idee als jij gehad gehad... :mrgreen:

giserke

#44 , 26 aug 2016 01:10

Wij hadden dit probleem vroeger ook met een achterliggende weide.
Ik heb gewoon zijn paarden op een andere weide gezet van de stad, zodat de eigenaar achter zijn paarden mocht gaan zoeken.

Na wat paniek en diarree aanvallen van de eigenaar, had hij het wel begrepen dat hij best zijn houding veranderd.

Terug naar “Andere”