naakte eigenaar/vruchtgebruik door vader

peterke
Topic Starter

Re: naakte eigenaar/vruchtgebruik door vader

#31 , 23 jul 2011 14:23

Ik ga dit topic weer even naar boven brengen omdat ik weer met een aantal vragen zit. Sinds enige tijd heeft mijn vader contact met een vrouw die 21 jaar jonger is dan hem (hij is 75 en zij 54). Ik weet niet zeker of er een relatie is maar ik vermoed dit wel , mijn vader beweert van niet of durft het mij niet te zeggen maar zoals ze met elkaar omgaan doet me toch vragen stellen. Ik weet niet goed hoe ik dit met formuleren maar stel dat die twee toch een koppel zouden zijn en die dame wilt na een tijd bij hem wonen, beschikt zij dan automatisch ook over een vruchtgebruik? Die dame zou ook kinderen hebben, hoeft mijn vader (in geval van) die ook onderdak geven? Hoe zit het met mijn rechten als naakte eigenaar? Moet ik dit alles zomaar goedvinden? Stel dat die dame verbouwingen wilt doen, kan dit dan al dan niet met mijn toestemming? Indien mijn vader komt te overlijden, kan ik die dame dan buiten zetten of eventueel huur vragen?Indien zij toch een vruchtgebruik verkrijgt en zij komt ooit te overlijden, hoe zit dat dan met haar kinderen worden zij dan mede erfgenaam? Zou het niet aangewezen zijn dat ik een staat van bevinding laat opstellen van de woning?

Zoals eerder vermeld in deze topic, heb ik de woning in 1982 geschonken gekregen van mijn wijlen grootouders en is sindsdien mijn naakte eigendom. Ik zelf ben ondertussen bijna 39 jaar en zelf huurder, mede omdat ik me geen tweede eigendom kan permiteren met mijn inkomsten. Ik beschouw deze woning enerzijds als mijn toekomst, anderzijds een brok misérie voor mijn leven op de dag van vandaag. Moest zijn vruchtgerbuik "doorlopen" naar deze dame, tja dan is mijn toekomst ook naar de haaien. Zou er ergens toch geen oplossing zijn, via de vrederechter desnoods om een akkoord te verkrijgen dat ik van mijn rechten en plichten kan afzien zodat ik verder kan met mijn leven en me zelf een eigendom kan aankopen en zonder nog onkosten te hebben van mijn naakte eigendom?

Wat staat me te doen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#32 , 23 jul 2011 17:18

Vruchtgebruik is niet overdraagbaar.

De vruchtgebruiker bepaalt wie samen met hem het pand bewoont. Voor verbouwingen is de toestemming van de naakte eigenaar nodig.

Bij overlijden van uw vader eindigt het vruchtgebruik en wordt diens eventuele partner iemand die er ter bede verblijft, hetgeen met een opzeg van een maand regelbaar is.

Het is mogelijk het pand te verkopen. Of u kan verkopen met of zonder verplicht uitbetalen van het vruchtgebruik is een complexe materie waarvoor u beter even een notaris en/of advocaat raadpleegt.

peterke
Topic Starter

#33 , 23 jul 2011 17:55

En wat als madam bv zijn kop zou zot maken en met hem zou trouwen onder gemeenschappelijk stelsel? Mijn mama is ondertussen al 4,5 jaar overleden en zowel de misérie om het onderhoud pand als zijn slaapmiddelen en anti depressieva gebruik blijven aanhouden. Ik ben maar bang dat zij van zijn medicatie(misbruik) ook misbruik van gaat maken en hem misschien dingen gaat laten doen waar hij nog niet eens van beseft wat hij doet. Ik zeg niet dat effectief gaat gebeuren maar ik weet dat ze niet werkt, geen eigendom heeft en verder ook niet veel bezittingen heeft. Mijn vader heeft aanzienlijk wat spaargeld en een dak boven zijn hoofd.... een ideale prooi lijkt me.

Het begint me ook meer en meer te frustreren dat ik jaren vaste onkosten heb aan iets waar ik zelf niks aan heb (ik respecteer wel mijn vader zijn woonrecht) en dan de structurele kosten die zich beginnen op te dringen, kosten die ik onmogelijk kan betalen omdat ik zelf ook huur moet betalen, andere vaste kosten zoals water , gas , electriciteit etc en ook moet kunnen eten. Ik kan mezelf geen eigendom veroorloven omdat ik dan twee eigendommen bezit en dat niet kan betalen maar wie hod hier rekening mee...... niemand!

mvg

Reclame

roharro

#34 , 23 jul 2011 19:49

Aangezien u blote eigenaar bent van de gehele eigendom zal u in elk geval, na overlijden van uw vader die de vruchtgebruiker is, volle eigenaar worden van de hele woning. Uw vader kan in deze specifieke omstandigheden via testament geen enkele beschikking nemen wat betreft deze woning. Zelfs indien uw vader hertrouwt zal de nieuwe echtgenote na zijn overlijden nooit het vruchtgebruik kunnen verkrijgen van deze woning (omdat de wet zegt dat bij overlijden van de vruchtgebruiker de blote eigenaar automatisch volle eigenaar wordt).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

peterke
Topic Starter

#35 , 23 jul 2011 21:07

Vandebos en Roharro dank je wel voor de respons. Ik ben al iets meer gerustgesteld.

peterke
Topic Starter

#36 , 04 aug 2011 20:45

Ik heb ondertussen een onderhoud gehad met mijn raadsvrouw en uiteindelijk samen tot het besluit gekomen dat verkoop van mijn blote eigendom de beste oplossing is. Heel misschien heb ik uit mijn vriendenkring een potentiële koper die ook het vruchtgebruik van mijn vader wil respecteren. Hoe dien ik nu te werk te gaan? Mogen wij zelf een prijs onderhandelen of ligt dat wettelijk bepaald? Of dien ik verplicht een waardebepaling te laten uitvoeren? Indien een akkoord volgende stap dan een notaris?

Indien we niet tot een akkoord komen Hoe dan te werk gaan, gewoon te koop uit de hand, via makelaar of notaris?

Mvg

Vandebos

#37 , 04 aug 2011 20:48

Beste en meest interessante lijkt me via notaris. Deze verkoopswijze zal je het minste kosten.

peterke
Topic Starter

#38 , 04 aug 2011 20:57

En de prijs, bepaald hij die dan of heb ik daar een vrije keuze in? Kan ik ook niet beboet worden omdat ik onder de marktwaarde verkoop gezien er een vruchtgebruik aan gekoppeld is aan de woning kan ik niet een "normale" prijs vragen.

mvg
Laatst gewijzigd door peterke op 04 aug 2011 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#39 , 04 aug 2011 20:59

En de prijs, bepaald hij die dan of heb ik daar een vrije keuze in? Kan ik ook niet beboet worden omdat ik onder de marktwaarde verkoop ?
Neen maar de registratierechten moeten wel op de werkelijke waarde worden berekend.

peterke
Topic Starter

#40 , 04 aug 2011 21:04

Registratierechten, notariskosten, hoeveel mag ik hiervoor nog rekenen ? Deze moeten dan immers nog afgetrokken worden van hetgeen ik overhoud. Mits ik al geen volle prijs kan vragen is dit wel belangrijk te weten zodat ik me niet in eigen polsen snijd. Het is mijn bedoeling een eigen vastgoed te aan te schaffen dus elke centje is welkom, bijlenen moet ik toch maar zie dit liever eender beperkter dan

mvg

roharro

#41 , 04 aug 2011 21:07

Registratierechten, notariskosten, hoeveel mag ik hiervoor nog rekenen ? Deze moeten dan immers nog afgetrokken worden van hetgeen ik overhoud. Mits ik al geen volle prijs kan vragen is dit wel belangrijk te weten zodat ik me niet in eigen polsen snijd. Het is mijn bedoeling een eigen vastgoed te aan te schaffen dus elke centje is welkom, bijlenen moet ik toch maar zie dit liever eender beperkter dan

mvg
Het is de KOPER die deze kosten moet betalen, niet de verkoper!!!!

peterke
Topic Starter

#42 , 04 aug 2011 21:19

Ha ok, ja sorry van kopen en verkopen van vastgoed heb ik geen kaas gegeten dus ik ben hier totaal leek in. Is er verder iets waar ik nog moet op letten of rekening houden?

mvg

Terug naar “Andere”