Leningaanvraag Vlaamswoningfonds blijft aanslapen zonder enig nieuws

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Leningaanvraag Vlaamswoningfonds blijft aanslapen zonder enig nieuws

#1 , 26 sep 2022 12:29

Beste,

Wij hebben bij het Vlaamswoningfonds een sociale woonlening aangevraagd.
Ondertussen zijn we bijna 3 maand verder en hebben we nog steeds geen antwoord, binnen een maand moet de akte verleden zijn.

Na meermaals bellen, mailen en langsgaan zonder een deftig antwoord te krijgen hebben ze mij nu gevraagd om geen contact meer op te nemen en gewoon te wachten tot ik iets hoor.
Ze durven dan nog in hun mail te zetten: Bedankt voor uw begrip, waar is hun begrip voor ons dan?
Ik snap dat dit voor hen hun dagelijkse job is, maar voor ons is dit een van de grootste stappen in ons leven.

Ondertussen ligt ons dossier al 6 weken in Brussel en is het nog niet eens toegewezen.

In de verkoopsovereenkomst werd een clausule opgenomen dat we één maand de tijd hebben om 2 weigeringen te krijgen voor onze lening, aangezien we nu ondertussen al 3 maand verder zijn geldt deze clausule niet meer en als deze lening nu afgekeurd wordt moeten wij een boete van €18500 betalen aan de verkopers.
Indien dit het geval is zou ik graag weten welke stappen wij kunnen nemen om eventueel die boete niet te moeten betalen, anders zitten wij in grote problemen en is de kans dat we ooit nog een huis zullen kunnen kopen zo goed als onbestaande.

Is het verstandig om bij een bank langs te gaan en te kijken of we daar een lening kunnen krijgen om iets achter de hand te hebben?
We kunnen momenteel maar ongeveer 7% procent ipv 10% procent zelf betalen.

Wij lopen al een hele tijd de muren op van de stress, zonder enig nieuws in zicht.

Is er iemand met een gelijkaardige ervaring of kan iemand ons advies geven wat we kunnen doen om toch iets van reactie krijgen of in het slechtste geval welke stappen we kunnen nemen indien ze op het laatste moment onze lening weigeren?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2022 13:28

Open eens volgende link :
https://vlaamswoningfonds.be/woonkredie ... lde-vragen

Contacteer uw dossierbeheerder in Brussel.

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2022 17:40

Open eens volgende link :
https://vlaamswoningfonds.be/woonkredie ... lde-vragen

Contacteer uw dossierbeheerder in Brussel.
Hallo,

Dat heb ik al gedaan, zoals gezegd in de post krijg ik geen helder antwoord en wordt er gevraagd om geen contact meer op te nemen.
Ik wil vooral weten wat ik best doe indien de lening geweigerd wordt of als de akte niet optijd verleden wordt door hen.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2022 08:12

Misschien best eens contact opnemen met uw notaris, die kan u beter inlichten of helpen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 27 sep 2022 21:02

Beste

Indien het een eerste woning betreft en uw inkomen voldoende is is een banklening haalbaar. Dus ik zou in elk geval die piste onderzoeken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2022 04:35

Ook iemand die privé leent doet vergelijkend onderzoek.

Het is ook bij een aanvraag voor een lening bij het Vlaams Woningsfonds altijd nuttig andere mogelijkheden te onderzoeken. Je had alleen beter niet afgewacht en dit gelijktijdig gedaan.

Terug naar “Andere”