Klacht van buurman

Warlockje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Klacht van buurman

#1 , 23 jul 2022 18:22

We hebben een brief ontvangen van de buurman zijn advocaat met de vraag om een plant die 'tegen' zijn muur staat weg te halen uit onze tuin omdat ze zijn licht en zicht weg neemt. Ik vond het al irritant dat hij zomaar in onze tuin kan kijken. Bovendien klaagt hij dat ze zijn licht wegneemt, terwijl hij de ramen met verdonkerende spiegelende folie heeft bedekt. En waarom hij durft zeggen dat ze zijn zicht weg neemt is mij ook een raadsel. Hij kan toch niet eisen dat hij naar mijn vriendin en kinderen moet kunnen kijken als die in het zwembad zitten bvb
Zijn ramen echter kijken uit in onze tuin, Eentje kan open, het ander is vast en ze staan op 1m50 hoogte. Ik heb gevonden op internet dat een raam die uitkijkt in een ander zijn tuin mag op voorwaarde dat ze op 2m60 staat, voorzien moet zijn van traliewerk en dat het vaste ramen moeten zijn. De woning staat er ongeveer 6 jaar. Als sanctie heb ik gevonden dat de ramen moeten dichtgemetseld worden.
Klopt dit allemaal want anders laat ik hem gewoon verder doen en laat hem contact opnemen met het vredegerecht (waarna hij dus bij wijze van spreken zijn eigen ramen ingooit en ze mag dichtmaken)

Dit heb ik gevonden: In een private muur die grenst aan de scheidingslijn mogen lichtopeningen worden aangebracht. Maar de lichtopeningen moeten uitgerust zijn met ijzeren traliewerk en voorzien zijn van vaststaand glas. Bovendien moeten lichtopeningen op de gelijkvloerse verdiepingen geplaatst worden op minstens 2,60 meter boven de vloer. Voor de hoger gelegen verdiepingen volstaat een hoogte van 1,90 meter boven de grond van de kamer die verlicht wordt (artikel 676 oud Burgerlijk Wetboek).

mvg
X

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 jul 2022 20:35

Die 190 cm is de minimum afstand van de erfgrens voor een raam.
De andere regels zijn die voor een raam dat in een (gemene) muur staat op de erfgrens.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 24 jul 2022 14:36

Afgezien van de regelgeving " lichten en zichten " kan men het ook bekijken vanuit de regelgeving " afstand van grensafsluitingen en beplantingen " .

Een niet hoogstammige boom mag op 50 cm van de grens staan , maar mag natuurlijk die grens niet overschrijden naar buur .
Of daar nu een venster " achter zit " doet er niet toe .( niet voorzien in deze wetgeving ) /
Feit is dat er licht en lucht mogelijk is met een afstand van 50 cm .
Als ( de klacht ) over " uitzicht " gaat , komt het volgende in aanmerking .

De ( oude * ) wetgeving " lichten en zichten " maakt onderscheid tussen een " gemene muur " en een "niet gemene " muur .
In een gemene scheidingsmuur zijn noch lichten nog zichten toegelaten .
In een niet gemene scheidingsmuur mogen geen zichten , maar wel lichten , ttz. een licht ( lucht ) bron die niet open kan . Ook mag het laagste punt van de opening niet lager gelegen zijn dan 2.60 vanaf de grond .( voor gelijkvloerse openingen )
Wanneer een venster wel open kan , moet het geplaatst zijn op minimum 1.90 m. van de perceelgrens .

* Dit alles voor woningen ( plaatsingen van ramen ) gebouwd VOOR 1-9-2021 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 24 jul 2022 16:25

Goede aanvulling en verduidelijking.

Warlockje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jul 2022 16:46

Beste,
De muur is de erfgrens. De muur van zijn berging grenst aan onze tuin.
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... WMLYzdSd_R

Volgens mij is dat al raar gebouwd en mag dat eigenlijk niet en valt dat onder die regels. Of zie ik nog iets over het hoofd?

mvg
Naam verwijderd - Jureca BE - moderator : heeft geen zin een nickname te gebruiken en dan een andere naam gebruiken onderaan het bericht

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 jul 2022 19:54

Foto niet zichtbaar.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 24 jul 2022 20:20

Foto niet beschikbaar .
Aangenomen dat dit gaat over een scheidingsmuur / niet gemeen .
Afgesloten venster mag , maar laagste punt moet 2.60 m van de grond zijn .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lukasi
Berichten: 1141

#8 , 25 jul 2022 09:37

Afgezien van de regelgeving " lichten en zichten " kan men het ook bekijken vanuit de regelgeving " afstand van grensafsluitingen en beplantingen " .

Een niet hoogstammige boom mag op 50 cm van de grens staan , maar mag natuurlijk die grens niet overschrijden naar buur .
....
Ik sluit aan, enkel bij het punt dat niet hoogstammige bomen, de grens niet mogen overschrijden is niet helemaal correct.
Beplanting mag de grens overschrijden tenzij de aanpalende buur per brief ( AS)bezwaar uit en vraagt voor inperking. Na 60 dagen mag hij de takken verwijderen.
opgelet : bij het snoeien of zagen moet je wel de regels der kunst volgen. Een boom of haag zo snoeien dat deze afsterft kan dan weer andere gevolgen hebben.

Warlockje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2022 21:00

Beste,
het klopt. Het is een niet gemene muur.
Hierbij een nieuwe poging voor een foto ;)
https://i.postimg.cc/fbrkX3F6/20220723-160603.jpg

mvg

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 jul 2022 12:06

Het gaat dus blijkbaar over die klimplant die deels voor het raam van zijn garage staat. Is dat een opengaand raam, of een valraam? Is het voorzien van ondoorzichtig glas?
Wordt die plant rechtgehouden door een draad die is vastgemaakt in die muur? Die horizontale draad is zeker aan de muur vastgemaakt Dat laatste mag niet gezien het GEEN gemene muur is.

Meeboohh
Berichten: 50

#11 , 29 jul 2022 13:14

inderdaad, dit vastmaken aan die muur mag niet, ik zou als buurman ook eisen dat dit verwijderd wordt

freelance
Berichten: 2615

#12 , 29 jul 2022 14:22

Quote # 1 :
" Dit heb ik gevonden: In een private muur die grenst aan de scheidingslijn mogen lichtopeningen worden aangebracht. Maar de lichtopeningen moeten uitgerust zijn met ijzeren traliewerk en voorzien zijn van vaststaand glas. Bovendien moeten lichtopeningen op de gelijkvloerse verdiepingen geplaatst worden op minstens 2,60 meter boven de vloer. Voor de hoger gelegen verdiepingen volstaat een hoogte van 1,90 meter boven de grond van de kamer die verlicht wordt (artikel 676 oud Burgerlijk Wetboek)."

Quote # 1
" Zijn ramen echter kijken uit in onze tuin, Eentje kan open, het ander is vast en ze staan op 1m50 hoogte. "

Het bovenstaande is correct . ( correct wetsartikel )
Zoals blijkt uit de foto is de onderkant van het raam geenszins 2.60 m ( de dakrand lijkt eerder een dergelijke hoogte te hebben ) .
Of het raam open kan , en welk soort glas speelt al geen rol meer . Het staat NIET op de vereiste hoogte , en vordering tot dichtmetselen is de enige oplossing . ( laat het geen 30 jaar aanslepen , want dan treed er verjaring op ) .

Tevens kan u bij de gemeente informeren of dit gebouw voldoet aan stedenbouwkundige eisen , qua afstand tot grens .

Verder is het natuurlijk zo dat beplantingen NIET mogen vastgemaakt aan deze muur , maar zelfs een klimplant kunt u leiden op een eigen constructie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 29 jul 2022 15:50

Ook in de akte / notaris nakijken / vragen of u toch niet die muur hebt overgenomen bij aankoop pand / grond

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 29 jul 2022 20:06

Dus akte goed nalezen en dan een vriendelijke brief naar buurman en zijn advocaat om hen te wijzen op de juiste wetten en reglementeringen terzake. Dat zal dan echter het goede nabuurschap niet ten goede komen. Mogelijk eerst mondelings proberen een minnelijke overeenkomst te vinden.

Terug naar “Andere”