We hebben een brief ontvangen van de buurman zijn advocaat met de vraag om een plant die 'tegen' zijn muur staat weg te halen uit onze tuin omdat ze zijn licht en zicht weg neemt. Ik vond het al irritant dat hij zomaar in onze tuin kan kijken. Bovendien klaagt hij dat ze zijn licht wegneemt, terwijl hij de ramen met verdonkerende spiegelende folie heeft bedekt. En waarom hij durft zeggen dat ze zijn zicht weg neemt is mij ook een raadsel. Hij kan toch niet eisen dat hij naar mijn vriendin en kinderen moet kunnen kijken als die in het zwembad zitten bvb
Zijn ramen echter kijken uit in onze tuin, Eentje kan open, het ander is vast en ze staan op 1m50 hoogte. Ik heb gevonden op internet dat een raam die uitkijkt in een ander zijn tuin mag op voorwaarde dat ze op 2m60 staat, voorzien moet zijn van traliewerk en dat het vaste ramen moeten zijn. De woning staat er ongeveer 6 jaar. Als sanctie heb ik gevonden dat de ramen moeten dichtgemetseld worden.
Klopt dit allemaal want anders laat ik hem gewoon verder doen en laat hem contact opnemen met het vredegerecht (waarna hij dus bij wijze van spreken zijn eigen ramen ingooit en ze mag dichtmaken)
Dit heb ik gevonden: In een private muur die grenst aan de scheidingslijn mogen lichtopeningen worden aangebracht. Maar de lichtopeningen moeten uitgerust zijn met ijzeren traliewerk en voorzien zijn van vaststaand glas. Bovendien moeten lichtopeningen op de gelijkvloerse verdiepingen geplaatst worden op minstens 2,60 meter boven de vloer. Voor de hoger gelegen verdiepingen volstaat een hoogte van 1,90 meter boven de grond van de kamer die verlicht wordt (artikel 676 oud Burgerlijk Wetboek).
mvg
X