kadastraal inkomen

sisi8918
Topic Starter
Berichten: 32

kadastraal inkomen

#1 , 06 jan 2022 21:57

hallo,

ik ben eigenaar van een woning met een laag kadastraal inkomen. Nu erfde ik van een tante een deel van een appartement. We zijn wel van plan dit appartement te verkopen. Kan mijn kadastraal inkomen nu verhogen doordat ik momenteel mede-eigenaar ben van het appartement?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 06 jan 2022 22:02

Ja. Zolang het app. in uw bezit blijft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 jan 2022 09:25

KI heeft enkel te maken met de grootte, ligging en comfort van een woonst, niet met ander bezit.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 07 jan 2022 18:01

Jouw percentage van het KI van die tweede woning is onderhevig aan 2 belastingen: onroerende voorheffing en hogere personenbelasting : jouw percentage moet je declareren en wordt bijgeteld bij je belastbaar inkomen (verhoogd met 40% en geïndexeerd). Het eerste en laatste jaar pro-rata

Het KI van je gezinswoning is alleen onderwerp van onroerende voorheffing.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2022 17:47

U doelt wellicht op de onroerende voorheffing? Die zal voor jouw woning, waar je inwoont, niet veranderen. De simulatie kan je hier doen; https://belastingen.fenb.be/ui/public/ov/simulatie Er wordt nergens gevraagd hoeveel woningen je hebt :D

In se ben je ook een deel van de onroerende voorheffing van het andere pand verschuldigd, ook al zul je waarschijnlijk het aanslagbiljet niet ontvangen. Dat wordt naar mijn weten slechts naar 1 van de eigenaars gestuurd.

Terug naar “Andere”