Huis naar appartement opbouwen mag niet

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Huis naar appartement opbouwen mag niet

#1 , 26 okt 2021 13:59

Beste,

wij hebben 5j geleden een huis gekocht met onderaan een handelspand. Wij zouden graag verhuizen en dus het handelspand omzetten tot studio appartement/ en het 1e in een ruim appartement.

nu hebben wij van de gemeente een antwoord gekregen dat dit enkel is toegestaan indien wij 1,5 parkeergelegenheid voorzien per gezien dus in dit geval 3 parkeerplaatsen op eigen perceel.

maar hier voor de deur is er genoeg parking, en aan de overkant is een parking aangelegd waar bijna geen kat parkeert letterijk aan de overkant naast de Carrefour een openbare parking. En dan nogmaals 500m naar rechts hebben zij een oude zaal afgebroken om nog parkeergelegenheid te voorzien. Ik heb nooit geweten dat dit een regel was?

valt hier iets tegen te doen? Naast ons is en over ons is ook een appartement en die hebben ook geen eigen parkeergelegenheid.

https://www.niel.be/file/download/1084/ ... 678C384BAC

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 26 okt 2021 14:09

Dat is inderdaad iets dat nog maar de laatste jaren overal wordt toegepast. Een nieuw appartement moet voldoende parkeerplaatsen voorzien voor de bewoners.

Is dat in de Antwerpsestraat zelf? Dat lijkt mij inderdaad een straat waar parkeergelegenheid een probleem gaat zijn na appartementisering.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2021 14:32

Dat is inderdaad iets dat nog maar de laatste jaren overal wordt toegepast. Een nieuw appartement moet voldoende parkeerplaatsen voorzien voor de bewoners.

Is dat in de Antwerpsestraat zelf? Dat lijkt mij inderdaad een straat waar parkeergelegenheid een probleem gaat zijn na appartementisering.
Hey Leen, ja Antwerpsestraat, maar het besluit werd opgemaakt in 2015. In die tijd is er wel parking bijgekomen. Is er een wettelijke kader hier omtrent? En kan men hier tegen nog iets doen?

Reclame

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2021 15:04

Wat bedoelen zij met artikel 8. Belastingregelement?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 okt 2021 16:51

Doorgaans staat dat maar in een reglement omdat er dan toevallig ook een afkoop-optie voorzien is als je die plaatsen niet op eigen grond kan voorzien ...

Waardoor het voor X000 € plots wél mag

Voila, artikel 8 dus
Gewoon navragen wat de afkoopsom is, en mee verrekenen in uw huur / verkoopprijs ...


Meeste gemeenten hebben zo'n regeling, maar vaak begint dat pas vanaf 3, 4, ... appartementen

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 okt 2021 16:59

"valt hier iets tegen te doen? Naast ons is en over ons is ook een appartement en die hebben ook geen eigen parkeergelegenheid."

Mogelijk dat die ergens in de buurt een parkeervoorziening hebben welke is samengevoegd met het appartement. Zo heb ik het al eens kunnen oplossen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#7 , 26 okt 2021 17:27

Een reflexie in de marge mbt deze materie. Ik meen dat de gemeenten niet erg ver in de toekomst denken. Nu al zie ik mensen en gezinnen overwegen om geen nieuwe wagen meer te kopen en gebruik te maken van verschillende andere transportmogelijkheden én in het geval ze een wagen nodig hebben dit te doen via autodelen. Zeker in de stedelijke omgevingen zie ik gezinnen die die keuze nu al maken en daar eigenlijk geen moeite mee hebben. Die regel van een parking per wooneenheid te voorzien vind ik dus eigenlijk erg beperkt in de tijd. In 2030 zal de mobiliteit er al helemaal anders uitzien.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 okt 2021 08:26

Wat bedoelen zij met artikel 8. Belastingregelement?
Dat je de afwezigheid van parkeerplaatsen "op eigen grond" kan afkopen door het betalen van een aflaat aan de gemeente - waarschijnlijk een paar 1000 €

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2021 09:40

In onze gemeente zijn er meerdere mogelijkheden voorzien, je voorziet bijvoorbeeld in een deelwagen of je voorziet parkeergelegenheid in de buurt met een lange duur (bijvoorbeeld 1 bouwheer had 4 parkeerplaatsen 'gehuurd' bij de plaatselijke supermarkt voor minstens 10 jaar)
Luister eens wat de mogelijkheden zijn.

pho450
Berichten: 192

#10 , 12 nov 2021 17:21

Die regel van een parking per wooneenheid te voorzien vind ik dus eigenlijk erg beperkt in de tijd. In 2030 zal de mobiliteit er al helemaal anders uitzien.
Niemand heeft hier een glazen bol denk ik, maar het idee dat ieder zijn auto op zijn eigendom moet parkeren vind ik eigenlijk niet fout. Als er bv in mijn straat elke bewoner zijn auto op straat zou parkeren, zou het er hier mooi uit zien en uiteraard de veiligheid niet ten goede komen.

Deelwagens lijken me hier bv ook niet erg populair. Zo ver ik weet staan er hier 2 in de gemeente, die volgens mij niks anders doen dan 90% van de tijd een laadpaal bezet houden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 nov 2021 20:09

Ongeveer 50 jaar geleden was er een verplichting in Leuven/Kessel-lo, dat je enkel mocht bouwen met een garage in of aan het huis. Enige jaren later werd dat afgeschaft door de toenmalige burgemeester (die van een andere partij was dan die van 50 jaar daarvoor), en 1 garage per gebouw was plots geen verplichting meer. Overal zag je toen huizen bouwen zonder garage, en met in het beste geval een oprit of staanplaats (vol betontegels of asfalt) Een aantal jaren geleden is diezelfde partij die de bouw van garages had opgeschort, begonnen met de verplichting die verharde voortuintjes terug waterdoorlatend te maken. Veel mensen hebben ondertussen meer dan 1 wagen. Al de straten staan overvol van auto's. En nu begint diezelfde partij om her en der fietsstraten aan te leggen (gewoon door een brede strook asfalt anders te kleuren) Weg al die parkings langs de straat. Heel de buurt loopt hier vast tijdens de spitsuren. Dat noemt men dan goed bestuur. En dan moet je ook nog weten dat de burgemeester, die destijds de verplichting van een garage ophief, een voorbehouden zone voor een expresweg tussen de E40 en de E314 heeft afgeschaft, waardoor bijna alle verkeer dat van de ene kant van Leuven naar de andere kant moet, maar langs 1 (één) weg kan gebeuren) Gevolg: overal sluipverkeer. En diezelfde partij zorgt er nu ook voor dat er veel verkeer uit Leuven wegblijft, en dan zijn ze verwonderd dat er veel handelspanden in het centrum leeg staan.

freelance
Berichten: 2615

#12 , 13 nov 2021 14:14

Quote :
" En nu begint diezelfde partij om her en der fietsstraten aan te leggen (gewoon door een brede strook asfalt anders te kleuren) "

Kleurtjes aanbrengen op het asfalt om een fietsstraat ( **) aan te duiden heeft geen enkele wettelijke basis
Een fietsstraat wordt aangeduid met een bord F111 , en als dat er niet staat is er geen fietsstraat ( en mag er bijgevolg ook op de rode kleur geparkeerd worden , indien andere regels/borden dit niet verbieden ) .

** Niet te verwarren met een " fietspad " .
https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... teekplaats
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 13 nov 2021 17:33

De juiste verkeersborden staan er aan het begin van de straten en aan het einde. Het is dus een fietsstraat, weliswaar met gekleurd asfalt.

Terug naar “Andere”