Dakuitbouw, begrip 'één vierde v/d dakoppervlakte en vereisten?

Bedc
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Dakuitbouw, begrip 'één vierde v/d dakoppervlakte en vereisten?

#1 , 15 mei 2021 20:25

Hallo,

Een dakuitbouw mag via melding en zonder medewerking van een architect gebouwd worden over 'één vierde van de dakoppervlakte'. Betreft dit de totale dakoppervlakte, of de oppervlakte van het dakvlak waartegen die uitbouw gebouwd wordt?
De stad Gent heeft een artikel wat dit misschien verduidelijkt, maar verder vind ik geen verduidelijking omtrent;
'Om een dakkapel of dakuitbouw te bouwen is de medewerking van een architect niet vereist indien de uitbouw minder dan 1/4de van de oppervlakte van het totale dak beslaat en er geen constructieve werken worden uitgevoerd.'
(bron: https://stad.gent/nl/wonen-verbouwen/om ... ine-werken)

Bepaalde RUP's hebben vereisten qua maximale breedte en afstand vanaf de dakrand. In het RUP van waar ik woon staan geen vereisten aangaande een dakuitbouw. Zijn er anders bepaalde zaken waarmee ik rekening moet houden qua plaatsing/grootte? Of kan ze in principe tot tegen de gevel aan beide zeiden gebouwd worden? De gevel ophogen mag niet zonder vergunning, dat is duidelijk.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding