kadasterperikelen?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

kadasterperikelen?

#1 , 24 okt 2009 20:16

Bij het experimenteren met de e-ID heb ik een uur geleden mijn "fiscale dossiers" on line geraadpleegd, onder meer mijn onroerende bezittingen volgens de zienswijze van het kadaster.

Ik bezit samen met mijn echtgenote onroerende goederen "ieder voor de onverdeelde helft" (huwelijkscontract: volledige scheiding van goederen); gekocht in de loop van ons huwelijk. Nu heb ik gemerkt dat er voor de meer recente aankopen bij het kadaster vermeld staat: 2 eigenaars (dus correct). Maar....voor 2 onroerende goederen die respectievelijk 32 jaar en 22 jaar geleden zijn gekocht staat er
1eigenaar (dus ik zelf), maar de notariële akten vermelden goed en wel de clausaule "in onverdeeldheid enz....".

Nu vraag ik me af of dit niet tot complicaties kan leiden op het gebied van de successie. Bovendien veroorzaakt het nog een ander probleem aangezien we ieder de inkomsten uit onroerende goederen moeten aangeven voor de belastingen op naam van de eigenaar (er zijn immers geen gemeenschappelijke inkomsten).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 okt 2009 12:16

Bij goederen in onverdeeldheid (met 2 of meer) vermeldde het kadaster in veel toepassingen enkel de mede-eigenaar die als eerste ingeschreven staat (dat is de man, of de oudste, of iemand die in dezelfde gemeente woont; ...). Het kadaster kende wel de mede-eigenaars (de eerste 4 kwamen in een databank; de andere bleven op papier). Enkel de eerste werd dus dikwijls gebruikt.

Sinds meerdere jaren wordt dit afgebouwd en men probeert nu alle mede-eigenaars op te nemen.

Het kadaster biedt echter nooit juridisch bindende informatie: enkel de hypotheken doen dat en ook in een bepaalde mate de registratie.

************

Heeft U in de betrokken kadastrale afdeling ook andere ("recentere") goederen die U wel als onverdeeld ingeschreven ziet staan?
Zo ja, staan alle goederen dan onder hetzelfde artikel op uw aanslagbiljet onroerende voorheffing?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 okt 2009 12:57

@wolf2:

nog geen aanslagbiljet ontvangen mbt recente aankopen + zijn gelegen in andere provincie

Reclame

Terug naar “Andere”