Camping probleem elektriciteit

jacqmi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Camping probleem elektriciteit

#1 , 17 okt 2020 16:48

Beste,
Ik heb een stacaravan aan de kust.
Afgelopen jaren zijn er bijna telkens problemen met de elektriciteit.
Het zit zo: wanneer we de caravan verlaten, trekken we de stekkers uit de stopcontacten en zetten we de zekeringen en differentieel naar beneden (uit). Wanneer we terugkomen zetten we de differentieel en zekeringen terug op, maar dan hebben we geen elektriciteit. De camping uitbater moet dan naar hun zekeringskast om daar onze zekering op te zetten. Hiervoor rekent hij steevast 3,5€.
Nadien kunnen we eindelijk van onze vakantie genieten zonder problemen en alle (gewone apparaten) gebruiken, totdat we de volgende keer terugkomen natuurlijk...
Nu is er een serieuze discussie want ik weet dat de bedradingen van hun zekeringskast in de hagen liggen en enkele jaren geleden heeft een buur die leiding doorgeknipt door de haag af te doen. Als ik dit meld aan de uitbater dan zegt hij: alle leidingen werden vernieuwd dus jullie leiding ligt daar niet meer.
Dit is volgens mij niet waar want ik heb geen weet dat ik aanwezig moest zijn om de nieuwe leiding tot in de caravan te trekken.
Mijn vraag naar jullie: het kan toch wettelijk niet in orde zijn dat elektrische leidingen in de hagen liggen.
Welk «  orgaan » doet hierop toezicht en wie kan en mag ik hierop afsturen?
Er lopen hier wel « werknemers «  rond die zogezegd de elektriciteit tegen fikse betaling zouden komen nakijken, maar bij hun « kunnen » heb ik mijn bedenkingen.
Dank jullie !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 18 okt 2020 09:40

Denk niet dat dit een inbreuk op het AREI is zolang die kabels conform zijn met wat het AREI voorschrijft. Liggen die ondergronds dan moeten deze minimum 60cm diep liggen, EXVB of equivalent zijn.

Verantwoordelijk is hier:
FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie
Algemene Directie Energie
Infrastructuur & Controles
North Gate Bureau 4A40
Koning Albert II-laan 16
1000 Brussel

Je kan die contacteren, is echter nog maar de vraag of deze een controle opleggen. Je kan zelf een keurder bellen als de uitbater deze tenminste geen toegang weigert. Kost je iets van een 150€. Die keurder heeft echter geen autoriteit om wijzigingen op te leggen, enkel om een verslag te schrijven.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 18 okt 2020 11:24

Stel het technische aspect van die vraag ook eens op Bouwinfo.be, daar vind je heel wat expertise wat die kabels betreft.

Reclame

Terug naar “Andere”