bbq op terras? - bouwvergunning tuinhuis terras? - afsl deur

lynnie
Topic Starter
Berichten: 2

bbq op terras? - bouwvergunning tuinhuis terras? - afsl deur

#1 , 19 aug 2009 13:54

Beste

graag had ik van u geweten of het wettelijk is toegelaten om te bbq op een terras, dat tevens het dak is van mijn onderburen.
Dit staat niet expliciet vermeld in de basisakte, dus ik vraag me af wat de algemene wetgeving hierover zegt.

Verder wou ik nog weten of men een bouwvergunning nodig heeft voor een tuinhuisje op een terras? Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit nodig is.

Verder sluiten mijn buren altijd de binnendeur af in de inkomhal vanaf tien uur.
Hierover wordt natuurlijk ook niets gezegd in onze basisakte, is dit dus wel reglementair?
Ik ben er totaal geen voorstander van omdat we geen noodtrap hebben langs de zijkant van het gebouw of zo.
Dus in geval van brand zijn we gezien, want ik veronderstel dat men in een paniekaanval de deur niet tijdig zal openkrijgen...
Ik dacht dat dit enkel mocht na stemming met meerderheid van stemmen?

Alvast bedankt!
Lynn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 aug 2009 16:20

Electrische bbq lijkt me geen probleem, bbq op gas of houtskool zou ik toch niet op een appartements terras gebruiken...

Waar wenst u een tuinhuisje te plaatsen? Niet vergeten dat bij een mede-eigendom de AV of de syndicus in hun naam als hij hiervoor de toelating heeft via basisakte of punt vergadering, dit kan weigeren als dat tuinhuis het uitzicht van het gebouw volgens hen/hem negatief beïnvloed.

Ik dat verder dat er voor tuinhuisjes geen bouwvergunnin meer nodig was in Vlaanderen...

Brandveiligheid vs inbraakveiligheid... Is een punt dat op de agenda van de AV gezet kan worden.

Dit alles natuurlijk in de veronderstelling dat er een AV en/of een syndicus is?

lynnie
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 aug 2009 16:51

Beste

Is dit ergens in een wet beschreven dat men niet mag bbq op een terras, met een bbq met houtskool? Want er werd gedreigd met de politie te bellen en ik wil weten in welke positie ik hier ben.
Geurhinder kan men niet als argument gebruiken, daar er veel verschillende appartementsblokken naast elkaar staan en er overal wel eens een bbq wordt gehouden...

Het tuinhuisje is mooi (natuurlijk relatief), is klein en staat aan de zijkant.
Het staat wel los, dus eigenlijk is het gewoon een houten kast (is verplaatsbaar).
Hier kan toch niemand iets op tegen hebben en is toch niet bij wet verboden veronderstel ik?

Inderdaad, er is een syndicus aanwezig en er worden AV gehouden, maar natuurlijk is deze momenteel op verlof en de situatie is zodanig geescaleerd dat we dit snel moeten oplossen.

met dank!

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 19 aug 2009 17:30

- Brandveiligheid in een flatgebouw is wat anders dan deze in uw achtertuin...

Om maar één ding te noemen; op een terras in een appartement bevinden de gordijnen van uw ramen zich beduidend dichterbij de bbq in kwestie dan wanneer u in een tuin zou bbq'n.

Wat zegt het reglement inwendige orde hierover? Is er ooit over gestemd in de AV's? Wat zegt het gemeentelijk politiereglement en de gemeente?

- Normaal gezien dient alles wat het uitzicht van het gebouw kan veranderen goedgekeurd te worden door de AV of diens vertegenwoordiger. ( ken persoonlijk gevallen waar er gevochten werd over bloembakken, bevestigingshaak voor vogelkot, kleur gordijnen, zonnetent, rolluik, ...)

Franciscus
Berichten: 38730

#5 , 19 aug 2009 19:29

Een tuinhuisje hoort thuis in een tuin niet op een terras.
Het maken van open vuur een BBQ dus op minder dan 100 meter van bebouwing is steeds strafbaar - men is dus nooit verzekerd voor zoiets.
Staad meestal in eenn gemeentelijk politiereglement en staat in bos en veldwetboek - raar maar ook van toepassing in de stad hoor.

Een kast is iets anders en zolang dit niet nagelvast is is het een kast en geen bouwconstructie.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 21 aug 2009 11:13

“Art.3.Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende werken, handelingen en wijzigingen, die uitgevoerd mogen worden voorzover ze niet strijdig zijn met de voorschriften van stedenbouwkundige verordeningen...11° de plaatsing in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebouw van zaken die tot de normale tuinuitrusting behoren, zoals : a) maximaal één houten tuinhuisje...De constructie wordt opgericht ofwel tegen een bestaande vergunde muur, ofwel op ten minste 1 meter van de perceelsgrenzen. De oppervlakte mag maximaal 10 vierkante meter bedragen. Deze constructie mag niet worden opgericht in de voortuinstrook...g)barbecues...Onder onmiddellijke omgeving dient de ruimte gelegen binnen een straal van 30 meter van de uiterste grenzen van het woongebouw te worden verstaan”(14 APRIL 2000. - Besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen en van de werken, handelingen en wijzigingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).

‘30 meter van de uiterste grenzen van het woongebouw’ omvat mijns inziens het woongebouw zelf NIET.

“Art.89...worden gestraft...:8°.Zij die op het veld vuur aansteken op minder dan honderd meter afstand van huizen...“(Veldwetboek 7 oktober 1886).
‘bbq op een terras’ is NIET ‘op het veld vuur aansteken‘.

“Art.577-7.§1.Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom,beslist de algemene vergadering:1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft....2°.bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen:a) over iedere andere wijziging van de statuten...”(Burgerlijk Wetboek).

‘sluiten mijn buren altijd de binnendeur af in de inkomhal vanaf tien uur’ en ‘een terras, dat tevens het dak is van mijn onderburen‘ betreft vrijwel zeker het gebruik van de gemeenschappelijke gedeelten. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw basisakte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”