Ouderlijke woning wordt te koop gezet: gevolgen voor naakte eigenaar (kind)?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Ouderlijke woning wordt te koop gezet: gevolgen voor naakte eigenaar (kind)?

#1 , 15 nov 2018 14:05

Even een korte situatieschets:

Mijn ouders kochten samen een huis, dan werd ik geboren. Mijn 1e ouder is helaas overleden, ik was enig kind en kreeg dus 1/2 in naakte eigendom.

Mijn andere ouder – intussen hertrouwd, een 2e en 3e kind op de wereld gezet, en alweer gescheiden – had af en toe gesproken om het huis te verkopen en kleiner te gaan wonen, maar nog niets concreet.

Zelf ben ik meerderjarig en woon ik intussen ergens anders.

Ik ontdek via de social media dat mijn nog levende ouder het huis intussen te koop heeft gezet, zonder mijn input of medeweten. Klein detail: deze ouder heeft 2 minderjarige kinderen.

Er is nog meer dat deze situatie extra moeilijk maakt, maar nu heb ik een resem vragen waarop ik eerst een antwoord wil zoeken voordat ik hier mee verder ga – hopelijk kunnen jullie hierbij helpen

Vraag 1: mag deze persoon dit zomaar doen zonder mijn medeweten? Hier lees ik tegenstrijdige zaken. Zo nee, wat kan ik doen mocht ik dit willen tegenhouden?

Vraag 2: is het correct dat, als de verkoop zonder problemen/betwistingen doorgaat, ik recht heb op de waarde van mijn naakte eigendom - ca. 50% (afh. van de leeftijd van de vruchtgebruiker) van mijn 1/2 naakte eigendom?

Vraag 3: ben ik bij deze verkoop ergens iets verplicht of verschuldigd gezien mijn ouder de verkoop volledig zonder mijn betrokkenheid aan het regelen is? Bv. kan een eventuele koper zich tot mij wenden in geval van problemen, of kan de makelaar zich tot mij wenden indien mijn ouder zijn/haar financiële verplichtingen niet kan nakomen?

Vraag 4: mijn ouder heeft het idee dat als hij/zij dit huis verkoopt zonder een nieuwe eigendom aan te schaffen, dat hij/zij recht heeft op een sociale woning omdat hij/zij dakloos is met minderjarige kinderen (ondanks het feit dat hij/zij plots een veel groter bedrag op de spaarrekening heeft staan). Mijn intuïtie zegt mij dat dit larie is - is dat zo? Wat zijn de gevolgen als men uit eigen wil dakloos is door de verkoop van de eigen woning? Kan die ouder bij mij aankloppen als hij/zij geen woning krijgt?

Ik hoop een antwoord te kunnen vinden op mijn vragen, want deze situatie overdondert me volledig. Ik appreciëer jullie input enorm!
Laatst gewijzigd door RoyalFlush op 15 nov 2018 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#2 , 15 nov 2018 14:08

Kleine toevoeging: ik woon niet meer in dat huis (domicilie elders) en ben zelf meerderjarig.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2018 12:04

bij vraag 4 kan ik je wel verder helpen. Iemand die wil inschrijven op de wachtlijst voor sociale woningen, mag inderdaad geen woning in eigendom hebben (uitzonderingen daargelaten). Door het verkopen van de woning mag deze persoon dus inderdaad inschrijven op de wachtlijst. Gesteld dat hij/zij ook aan de andere voorwaarden voldoet. Er wordt onder andere gekeken naar gezamenlijk belastbaar inkomen, spaargelden zijn hier dus geen deel van. Als je nu nog moet inschrijven op de wachtlijst ben je gemiddeld weg voor een jaar of 4 wachttijd... (met sterke regionale verschillen)

Bij een sociaal verhuurkantoor zou het iets sneller gaan, door de woonnood (=dakloos) krijg je daar inderdaad iets voorrang.

In tussentijd kan niemand jou verplichten hen in huis te nemen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 nov 2018 12:15

Uw vader kan dat huis wel te koop stellen maar hij kan het niet effectief verkopen zonder u daarbij te kennen.
Zonder uw akkoord gaat de notaris de akte niet verlijden.

Aangezien u voor de helft blote eigenaar bent gaat u de tegenwaarde daarvan ontvangen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”