eensgezinswoning aanpassen naar een meersgezinswoning

Frickelo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

eensgezinswoning aanpassen naar een meersgezinswoning

#1 , 19 okt 2018 07:05

Beste,

ik heb een huis(in aalter) die ik al een jaar verhuur (+-300 m² bewoonbaar oppervlak) aan 1 persoon.

die verhuurt het verder aan zijn personeel (5 mensen).

Nu heb ik een waarschuwing gehad dat ik een stedenbouwkundige inbreuk heb en dat dit een meersgezinswoning moet zijn omdat dit geen familie is van elkaar.

ik ben naar het gemeentehuis geweest maar die konden mij niet zeggen wat ik moet aanpassen of doen maar het enige dat ik vernam is dat elke persoon 1 keuken en 1 badkamer en 1 elect. aansluiting nodig heeft?

ze hebben elk een ruime kamer en het huis is in goede staat .

is er geen andere manier zodat ze de keuken en de voordeur delen ?
of waar ik kan vinden hoeveel toiletten ik nodig heb per aantal mensen of ...
ik heb eens gekeken op het omgevingsloket.be maar daar zie ik door de bomen het bos niet.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 19 okt 2018 12:57

U verhuurt dus een huis aan een ondernemer, die het op zijn beurt onderverhuurt aan 5 andere mensen.

Verhuurt hij hen het huis in zijn geheel, of heeft hij kamers verhuurd?

Eigenlijk kan hij een huis, naar mijn mening, perfect verhuren aan vijf personen, die dan een feitelijk gezin vormen. Wat is anders "kostendelend samenhuizen", dat zo dikwijls toegepast wordt?

Frickelo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2018 15:18

ja, hij verhuurt het volledige huis. Niet enkel de kamers.

voor de moment zei de politie (die mij ingelicht heeft) dat enkel de huurder er gedomicileerd staat (en die woont er niet of niet altijd) en de rest niet denkik. Deze personen zijn seizoensarbeiders (dus +- 2 maand en terug weg)

Ik weet ook niet als die persoon een contract heeft met zijn personeelsleden of …
maar dat is mijn probleem normaal niet.

probleem is dat dit stedenbouwkundig niet mag in eengezinswoning terwijl er vroeger 7 mensen in woonden (1 groot gezin)

Mvg

Reclame

Frickelo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2018 15:47

Beste,
De woning aan de *** in Aalter is vergund als een "eengezinswoning". Dit betekent dat in de woning één gezin kan huisvesten.
Het is niet de bedoeling op deze plaats een meergezinswoning te voorzien. Dit past niet het ruimtelijk beleid van de gemeente Aalter.
Het huisvesten van verschillende werknemers die op dat adres samen wonen en niet ingeschreven zijn in het bevolkingsregister wordt eveneens niet aanvaard.

Dit is het antwoord van de gemeente.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 19 okt 2018 16:09

Ik meen te denken dat de gemeente liever geen seizoensarbeiders ziet verblijven in een woning. Nochtans (denk ik) worden er geen inbreuken of fouten gemaakt door de verhuurder en de huurder. De huurder stelt de woning ter beschikking aan zijn seizoenarbeiders die volkomen legaal 2 maanden seizoensarbeid verrichten, in die woning VERBLIJVEN, doch niet wonen, want hun domicilie blijft op het adres waar ze effectief wonen en hun belangen hebben. Het gaat dus over de huisvesting van seizoensarbeiders en dat ziet de gemeente over het hoofd. Ik zou durven een brief terug te sturen met de melding dat er géén gezinnen wonen in de huurwoning. Er VERBLIJVEN wel tijdelijke seizoensarberidersdie er niet gedomicilierd zijn en dat ook niet wensen omdat zij per seizoenscontracten op dat adres gehuisvest worden voor de duur van hun contract. zij wensen aldus hun persoonlijke belangen te houden op hun vaste domicilie. Verwijs naar de wet van de seizoensarbeid en de daarbij horende normen voor huisvesting : https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... narbeiders

Frickelo
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2018 16:48

het grootste probleem is denkik dat de gemeente en zo ook de politie niet weet wie er op welk moment in dit huis verblijft. en als er iets gebeurt men dus ook niet weet wie die persoon is of waar hij uithangt.

maar nu zit ik wel met die stedenbouwkundige inbreuk en moet ik oftewel deze personen uit het huis zetten en als ze wat tegendraads zijn hen uitbetalen omdat ik het contract vroegtijdig stop.

of de gemeente aan mijn kant krijgen zodat alles legaal is (want blijkbaar is dit nu niet het geval).

alvast bedankt voor uw informatie

eylis
Berichten: 8837

#7 , 19 okt 2018 16:57

U doet geen stedebouwkundige inbreuk. De huurder moet enkel (zoals de baliebediende van hotels of B&B's dat ook moeten doen ) telkens er een seizoensdarbeider incheckt een logboek bijhouden wie (identiteit - adres etc) er verblijft en op welke datum hij/zij ook uitcheckt en dat ook aan de wijkagent kunnen voorleggen. Dan is dde arm der wet gerust. en de gemeente ook. dus best antoorden op die brief met de info uit m'n eerste reactie én de belofte dat de huurder een logboek zal bijhouden van de tijdelijk gehuisveste personen. Om een vergelijking te maken. als ik op m'n logeerkamer en zolder tijdelijk (een maand of twee) een vriendin met kids huisvest waarvan de woning uitgebrand is, is mijn woning ook niet plots een meergezinswoning.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 okt 2018 14:16

(de woning moet wel voldoen aan de Vlaamse wooncode, niet voor zelfstandige woningen maar voor kamerverhuren)

eylis
Berichten: 8837

#9 , 22 okt 2018 17:53

De regelgeving voor huisvesting van seizoensarbeiders verschilt van de regelgeving van kamerverhuur: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... narbeiders

Terug naar “Andere”