Watermeter op openbare weg zonder slot opengezet door onbekenden

RobinDesBois
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Watermeter op openbare weg zonder slot opengezet door onbekenden

#1 , 15 jul 2018 17:53

Beste forumleden,

Enkele jaren terug kochten wij een bescheiden vakantiehuisje in de Ardennen.
We troffen na de aankoop een waterlek aan en trachtten dit te vinden wat geen makkelijke opdracht blijkt.
We zijn het lek op het spoor maar daar zullen meer graafwerken aan te pas komen.
De watermeter bevindt zich echter niet op onze eigendom maar wel 300m verder op de straat (huisje is niet bereikbaar met wagen).
De meter werd een 2tal jaar geleden vernieuwd maar kan niet op slot, iedereen kan die dus dicht of opendraaien met weinig moeite.
De meterput is echter erg onzichtbaar en je moet het echt weten anders zie je hem niet.

Onze werken vorderen maar dit verlof konden we een 6-weken niet verder werken en konden we ook niet ter plaatse gaan.
Iemand draaide de kraan open waardoor er duizenden liter drinkwater verloren gingen via het nog niet gevonden lek in de waterdarm tussen meter en huisje.
Dit weekend vatten we de werken terug aan om dit te ontdekken.

We zijn met verstomming geslagen, de kostprijs van drinkwater in acht nemend hebben we echt schrik voor de gevolgen.
We kochten dit huisje met groot bos om net ons deel aan de natuur bij te dragen.
We zijn zeker dat we de kraan altijd sluiten (indien open=getik en visueel verbruik).
Indien iemand dit met opzet deed kunnen we dat niet begrijpen aangezien we ter plaatse goed overweg kunnen met iedereen.

We zijn radeloos en weten niet wat hiermee aan te vangen of bij wie ten rade te gaan.
We hebben tevens schrik dat wanneer we dit gaan melden we onmiddellijk een factuur van 5 cijfers zullen ontvangen, iets wat we momenteel niet kunnen dragen.

Enige hulp hierbij zou het verschil kunnen maken.
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jul 2018 18:25

Bij een goede slotenmaker zijn er sloten en/of accessoires te koop voor op een watermeter, zodat de kraan niet met kan gemanipuleerd worden.
Toen ik bijna 50 jaar geleden mijn eerste appartement huurde stond mijn watermeter ook in een gemeenschappelijke ruimte, met daarnaast een dubbeldienst kraan. Tot ik opgemerkt had dat een buurman er zijn tuinslag op aansloot om wekelijks zijn wagen te wassen. Heb dan zelf iets in elkaar geknutseld, met een hangslot, zodat dit niet meer mogelijk was.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 15 jul 2018 18:47

Verwittig al uw verzekering en mogelijk aangifte bij politie wegens diefstal / vandalisme.
Dan hebt u 'iets' in handen tgo de watermaatschappij.

Reclame

RobinDesBois
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2018 14:25

Beste Mava en Franciscus,

Dank voor de snelle goede tips.
Inderdaad, nu zit er een slot op maar dat kan men nog forceren albeit een stuk moeilijker.
Ik zag even de bomen door het bos niet meer maar politie en verzekeringen krijgen morgen alle info + foto's zodat ik inderdaad iets heb om naar terug te grijpen, zeker in het geval er nog vandalisme volgt.

We hebben erg veel schrik voor wat ze ons gaan willen doen betalen, ik lees overal horrorverhalen.
Een goede aanpak is een begin.
Groeten

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 16 jul 2018 14:43

Ik meen toch gehoord te hebben over een soort "regeling" voor dergelijke gevallen. Misschien eens informeren, in tijden van gemeenteraadsverkiezingen kan er soms iets meer. :roll:

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 jul 2018 15:30

We hebben erg veel schrik voor wat ze ons gaan willen doen betalen,
Misschien best al eens informeren bij de watermaatschappij, en hun ook op ,de hoogte brengen van het voorval. Niet wachten totdat de factuur in de bus valt.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 24 jul 2018 15:43

Heb je enig idee hoeveel "duizenden liters" er weggevloeid zijn ?

Kwestie van alles wat in verhouding te zien: 5.000 liter is ook "duizenden liters", en is 5m3, met (in vlaanderen) een kostprijs van minder dan 25 euro ...

Een factuur van 5 cijfers (min. 10.000€ dus) krijg je aan datzelfde tarief bij een verbruik van meer dan 2.000m3 ofte 2.000.000 liter...
Dat krijg je op 6 weken als er grofweg 30 liter PER MINUUT wegstroomt... als dat het geval zou zijn, zou het lek mijns inziens snel gevonden zijn :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Andere”